• Äldre 12 Sep 08:45
    5758 visningar
    18 svar
    18
    5758

    kommer barnet bli krävande?

    Vår kille är bara några veckor gammal, men han tycks inte vara harmoniskt, utan så fort han vaknar så gallskriker han, ofta för att han är hungrig, men kan så klart vara något annat också. Men verkar inte finnas nägot mellanläge där han smågråter, eller liknande.

    När vi haft besök brukar andra säga "oj vilken kraft han skriker med", eller "oj vilken energi han har", dvs finare kommentarer för vad de egentligen menar, oj vad mycket och högt han skriker.

    Någon som har erfarenhet vv ett sådant barn? Hur blev han/hon när denne blev äldre? Krävande/harmonisk/ lugnt/problembarn?

  • Svar på tråden kommer barnet bli krävande?
  • Äldre 12 Sep 14:28
    #5
    Snuttis2 skrev 2017-09-12 09:08:52 följande:

    Har en 7 veckor pojke hemma som från start inte gjort annat än att skrika när han inte åt eller sov!! Varit extremt mammig och precis som du beskriver blir tokledsen på någon sekund!! Skrek skrek skrek i perioder så vi var oroliga för hur detta skulle bli!!!

    Men Nu har det gått några veckor och blir han ledsen pga ont i magen eller hungrig så blir han lika ledsen , men tillfällena det sker har minskar markant och numera har han längre o fler vaken stunder när han är tillfreds, glad och börjar bubbla !!!

    Har pratat mkt med vänner o bvc som säger att första 3 mån brukar kunna vara mkt ledsamt!! Magen tar ofta 2-4 mån innan den stabiliserat sig och tills dess har de ofta ont!!

    Skriket är ju barnens ändå kommunikation så det är ju egentligen inte så konstigt att de låter!!!

    det viktiga är ju att vi svarar på skriket så att en god anknytning o trygghet byggs upp, då kommer vi ju lära oss känna skillnad på skriken och mängden av dem minskar : )


    Ok, låter bra. Ja, det är ju deras sätt att kommunicera. Är bara lite orolig för om denna personlighet kommer att vara problematisk när han blir äldre.
  • Äldre 12 Sep 14:30
    #6
    Vickan I skrev 2017-09-12 09:09:30 följande:

    Vi har haft två skrikbebisar. Från de kom ut till de var ca 6 månader skrek dem i princip dygnet runt. Var helt vansinnigt. Särskilt med den första för då var jag inte beredd alls samt att han kaskadkräktes mycket. Hade stödskenor på armarna för att jag fick inflammationer i handlederna av allt bärande dygnet runt. Sov aldrig. Överjävligt milt utryckt, haha. Men efter dem där ca 6 månaderna vände det. Nummer ett blev världens mest harmoniska barn. Är 8 år idag och har kanske haft två utbrott i sitt liv. Så lätt att ha att göra med. Nummer två är snart 6 år och sjövild fortfarande. Växlar mellan jätteglad och jättearg på en minut. En himla vilja och energi dom aldrig tar slut.

    Så det korta svaret här då. Vi fick en av varje. Så det kan verkligen gå åt båda hållen efter en tuff start.

    Bebisen är ju bara några veckor. Ni kommer lära känna varandra och varandras signaler bättre och bättre så det finns fortfarande gott hopp att ni snart får en mer nöjd liten person.


    Så den ena som skrek mycket blev lugn och harmonisk när han blev äldre, intressant
  • Äldre 12 Sep 14:56
    #7
    äsch skrev 2017-09-12 09:14:37 följande:

    Min son var väldigt lugn som bebis. Alltid ett solskensleende och nästan aldrig ett pip. Så här nio år senare har han fortfarande det där solskensleendet, men är sjövild i övrigt med kraftiga vredesutbrott då och då, tyvärr. Det går helt enkelt inte att säga hur de kommer bli som äldre när de är så små. Själv var jag i rörelse hela tiden när jag var liten. All den aktiviteten sitter i huvudet nu, vilket kanske är bra för omgivningen, men inte för mig. :)


    Ok, ja verkar som om det inte finns något sådant tydligt samband då om han var lugn förr, och vild nu.
  • Äldre 12 Sep 14:59
    #8
    Litet My skrev 2017-09-12 09:59:39 följande:

    Varför skulle han bli krävande för det? Troligtvis finns det en anledning till att han skriker så fort han vaknar.


    Ja absolut. Det var dock inte frågan.

    Pratat med andra mammor som säger att deras bebis är lugn i förhållande. Och förutom att det finns direkta orsaker kan man ju också se att olika bebisar har olika personligheter.

    Därför är det intressant att höra andras erfarenheter
  • Äldre 12 Sep 18:21
    #10
    Litet My skrev 2017-09-12 16:49:49 följande:

    För att inte ställa frågan så står den ganska tydligt i TS rubrik. Hur en så liten bebis på ett par veckor är säger absolut inget alls om hur de blir som barn-vuxna


    Ja, men frågan rörde inte huruvida det fanns en anledning eller ej
  • Äldre 14 Sep 17:00
    #12
    Litet My skrev 2017-09-12 20:18:10 följande:

    Du skriver en fråga som man sen inte får svara på, intressant :)


    Öhh, jag frågade om han skulle bli krävande.

    Det var det jag ville ha svar på, och det fick jag

    Inte huruvida det fanns en anledning eller inte...
  • Äldre 16 Sep 15:03
    #16
    Jemp skrev 2017-09-14 17:31:06 följande:

    Jag tror inte det har nåt som helst samband faktiskt.

    Han använder det sätt han har för att kommunicera helt enkelt. Barn skriker olika högt och är olika missnöjda, men ett spädbarns skrik kan inte säga nåt om dess (senare) personlighet.

    Och värt att nämna är väl också att det viktigaste såklart är att svara på barnets signaler, vare sig det rör mat eller tex närhet. Han kommer varken bli krävande eller bortskämd (säger inte att du sagt det, men uppfattningen lever tyvärr kvar hos många) för att du tillgodoser hans behov. Bara trygg.


    Håller helt med. Om man ibland tycker det känns jobbigt är det bara att sätta sig in i babyns situation, kan inte vara helt lätt.
  • Äldre 16 Sep 15:22
    #17
    Litet My skrev 2017-09-15 21:02:35 följande:

    Med tanke på vad det verkar enorma brist på kunskap om spädbarn så kan det nog behövas hel del info.


    Ja, det är sant.
  • Äldre 16 Sep 15:23
    #18
    cosinus skrev 2017-09-14 17:05:13 följande:

    Haft tre jättejobbiiga spädbarn. De har alla blivit ganska lugna och inte krävande barn.

    Ett av barnen var plättlätt som bebis, det gick över. Han är lätt mer krävande än de andra syskonen tillsammans nu :)


    Haha, kul!
Svar på tråden kommer barnet bli krävande?