• Hitgirl

    Fel att vilja "slippa" bonusdotter efter FL

    Hej..

    Jag och min sambo väntar vårt första gemensamma barn.. han har en dotter på 5 år sedan tidigare, som han och mamman har 50/50 vårdnad om.

    Hon bor m oss varannan vecka. Ibland mer. Eftersom hennes mamma gör lite som hon vill med hämtningen....

    Nu börjar BF närma sig och jag känner mer och mer att de första 10 dagarna som pappan har, vill jag vara sjölv med babyn och honom. Utan bonusdottern. Detta är inget personligt, mer än att jag helt enkelt vill att pappan ska kunna lägga 100% fokus på både mig och sitt nya barn (den rätten hade ju faktiskt mamman till hans första barn) och hans andra barn HAR ju falislt en mamma. Och kommer att ha hela livet på sig sen att få vara här och bo och mysa med sitt lillasyskon... jag känner bara att de här 10 dagarna vill jag kunna landa, bli trygg med bebis, inte "behöva" tänka på nån annan än min bebis och vara 5-årings pedagogisk samtidigt. Är det egoistiskt av mig?? Jag kan ju heller inte veta hur jag kommer må efter FL. blir det tex KS får man ju knappt lyfta sitt barn och då är det ju ännu viktigare att sambon kan vara närvarande utan att känna sig sliten mellan barnen o mig. Ha nu i åtanke att den andra dotter faktiskt HAR en mamma. Skillnad vore det ju om jag velat "få ut henne" i 10 dagar om hon borde moderlös, men det är hon ju inte. Dessutom föds vårt barn i de värsta Rs tiderna och även där hade det känts skönt att bara vara vi vuxna precis i början...

    Min sambo däremot kan, pga att mamman e som hon e, tyvärr inte ge mig några som helst löften eller garantier över hur det kommer att bli de där 10 dagarna, eftersom hennes mammas ord och löften tyvärr aldrig är att lita på.. villet gör mig både stressad arg o ledsen... fetma är trots allt bara 10 dagar jag ber om, som jag hade velat ha "säkrade" .... ett ytterligare tillägg innan ni går på om att jag måste vara elaka styvmodern är, att bonusdptterns mamma har redan fått eger barn på annat håll, och då hade vi bonusdottern här hemma i 2 v så att hon och pappan skulle få ensamtid och bondingtid med deras nya barn.....

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 11:05
    Ursäkta en del stavfel och konstiga ord, det står tex fetma ist för detta.... telefonen gör lite som den själv vill...

  • Svar på tråden Fel att vilja "slippa" bonusdotter efter FL
  • Anonym (hilda matilda)
    NELJ skrev 2017-09-16 12:08:07 följande:
    Kanske för dig men barnen är inte bihang till varandra. Det är ogint och själviskt att som mamma inte verka fr att ens barn ska kunna få bra, meningsfull och nära relationer med sina syskon.
    Det är upp till halvsyskonen på pappans sida, de var tonåringar/unga vuxna när deras syskon kom.
    Hen har inte träffat mer än en av dem sedan skilsmässan och det var när pappan tvingade med hen då hen ännu var liten. Dessa sk syskon bor långt från vår hemort.
  • Ebo88
    Anonym (hilda matilda) skrev 2017-09-16 12:03:32 följande:

    Fast de är de facto ett bihang, inga ungar man hade intresserat sig för annars. Sedan är det ju bra om kemin funkar men sånt vet man aldrig i förväg.


    Du är ett bihang! Oavsett vad du tycker så har din man ett större band till barnen än vad du någonsin kommer ha. Jag har absolut ingen bra relation till min styvmamma och den är ömsesidig men hon har samtidigt aldrig stått i vägen för att jag och min lillasyster - hennes mamma - ska ha en bra kontakt. Det kanske är så att det ni refererar till "halvsyskon" skulle ha haft en bra kontakt med era - ditt/dina barn om ni ansträngt er lite mer. Man behöver inte som ny kvinna "gilla läget" men var den vuxna förnuftiga människa ni ska vara och låt aldrig barnen komma i kläm. Som sagt , din man kan kapa relationen till dig men aldrig till sina barn. Och gör det heller inte svårt för dem att välja mellan er och deras barn som inte är era.

    Könsneutralitet är så viktigt idag men att ordet "halvsysyskon" finns kvar - vad fan är det!? Är barnet kapat på mitten eller rakt av!? Vidrigt ord, vidrigt!

    Ts gör som hon vill och det gör ni andra styvmammor/styvpappor också men NI är vuxna och det är ni som är ett bihang och det är ni som ska börja till att bjuda in till en relation. Det är barn vi talar om! Inte direkt ex-svärmor som ska sitta med.
  • Anonym (Ser inget fel)

    Alltså så länge inte dottern lider hos mamman, vad är det då för fel?

    det är väl inte hela världen att bonusdottern är hos sin mamma lite extra??

    Alltså det finns långt mycket värre saker här i världen.

    Hoppas mamman ställer upp de 10 dagarna <3

  • Ebo88
    Anonym (Ser inget fel) skrev 2017-09-16 12:27:41 följande:

    Alltså så länge inte dottern lider hos mamman, vad är det då för fel?

    det är väl inte hela världen att bonusdottern är hos sin mamma lite extra??

    Alltså det finns långt mycket värre saker här i världen.

    Hoppas mamman ställer upp de 10 dagarna <3


    Absolut inget fel, för hon har förklarat hur hon annars ställer upp för barnet men vissa tycker si andra tycker så men när man kallar styvbarn för bihang eller jämför dem med att dem är som "jobbiga grannbarn" då bör man skämmas då man har valt en man/kvinna med barn sen innan och det ända bihang som finns är den nya partnern för ett förhållande har aldrig garanti men relation mellan barn och förälder ska aldrig prövas
  • Eena

    Jag förstår hur du tänker. Men jag skulle ha mindre förståelse om din sambo tänkte lika (har inte läst allt så kanske har du skrivit något om det). Jag som förälder hade aldrig stängt ute mina tidigare barn om jag träffade en ny man och fick barn med honom. När jag fick mitt andra barn var det minst lika viktigt för storebror att lära känna sin syster och lägga grunden för en varm, nära relation. Att inte känna att han var mindre viktig för att det kom en ny bebis. Däremot låg jag kvar tre dagar på bb för att hinna sova ut lite innan jag kom hem till vardagen med en tvååring. Under de dagarna kom storebror varje dag och hälsade på och fick hålla sin syster (födde barn i januari, dvs rs-tider)

  • Anonym (Mammatill2)
    Anonym (hilda matilda) skrev 2017-09-16 12:03:32 följande:

    Fast de är de facto ett bihang, inga ungar man hade intresserat sig för annars. Sedan är det ju bra om kemin funkar men sånt vet man aldrig i förväg.


    Nej,jag är ledsen att säga det men du är bihanget. Mannen kommer alltid att ha en reaktion med sina barn men partner har han redan bytt minst en gång,du kan också bli utbytt. Hans barn dock alltid att finnas kvar oavsett vad du tycker om det.
  • Ess
    Anonym (Mammatill2) skrev 2017-09-16 13:14:21 följande:
    Nej,jag är ledsen att säga det men du är bihanget. Mannen kommer alltid att ha en reaktion med sina barn men partner har han redan bytt minst en gång,du kan också bli utbytt. Hans barn dock alltid att finnas kvar oavsett vad du tycker om det.
    Vadå bihang, de är inte ens ihop längre!
  • Ess
    Ebo88 skrev 2017-09-16 12:16:04 följande:
    Könsneutralitet är så viktigt idag men att ordet "halvsysyskon" finns kvar - vad fan är det!? Är barnet kapat på mitten eller rakt av!? Vidrigt ord, vidrigt!

    Ts gör som hon vill och det gör ni andra styvmammor/styvpappor också men NI är vuxna och det är ni som är ett bihang och det är ni som ska börja till att bjuda in till en relation. Det är barn vi talar om! Inte direkt ex-svärmor som ska sitta med.
    Det syftar ju inte på könet utan på att de faktiskt har till hälften olika gener, förutsättningar och släkt.
  • NELJ
    Anonym (hilda matilda) skrev 2017-09-16 12:11:45 följande:

    Det är upp till halvsyskonen på pappans sida, de var tonåringar/unga vuxna när deras syskon kom.

    Hen har inte träffat mer än en av dem sedan skilsmässan och det var när pappan tvingade med hen då hen ännu var liten. Dessa sk syskon bor långt från vår hemort.


    "Dessa sk syskon"... du måste vara en väldigt bitter person som uttrycker dig så nedlåtande om ditt barns familj. Jag skulle gissa att du inte har några egna bra syskonrelationer heller.

    Nej, det är inte barnens ansvar, det är ditt ansvar att bjuda in och verka för en bra relation dem emellan för ditt barns skull. Klarar du inte av att se behovet här och nu, tänk dig trettio år fram i tiden när barnens gemensamma pappa kanske blivit dement eller gått bort och syskonen måste dels gå igenom en svår sorg och fatta en massa beslut tillsammans. Sådan situationer är svåra som de är men om man dessutom inte känner varandra eller tom uppfostrats till att tycka illa om varandra blir det orimligt svårt. Skulle du inte vilja göra vad du kan för att undvika att det händer?
  • Ebo88
    Ess skrev 2017-09-16 16:41:36 följande:

    Det syftar ju inte på könet utan på att de faktiskt har till hälften olika gener, förutsättningar och släkt.


    Nej det är ju det jag menar. Man gör en höna av en fjäder när det kommer till könsfrågor om små barn idag och begrepp som "hen" men ordet "halvsyskon" finns kvar. Vad är du till din man och hans familj? En temporär fru/sambo som han lika lätt kan byta ut igen? Fattar ni inte att det är ord som dessa som kan göra att ditt barn kommer längre ifrån det andra syskonet? Eran inställning ? Min pappa totalförbjöd order "halvsyskon" för vi är fortfarande syskon - hans barn och han ser ingen "halvhet" i det. Vet era män att ni pratar om deras barn såhär eller är det bara något ni kan skriva ut i hemlighet på sociala medier för att ni får medhåll av jämlika! "Klar Kalle ska få leka med dockor och ha rosa kläder och betingas vid hen men min sambos andra barn - bihanget, halvsyskonet kommer ju i nästa vecka för då är sett ju sambos tur". Antingen har era män ingen aning eller så bör dem skämmas som tillåter er att prata och se på deras barn på detta sätt

    Bihang och halvsyskon. Usch.
  • Anonym (hilda matilda)
    Ebo88 skrev 2017-09-16 12:16:04 följande:
    Du är ett bihang! Oavsett vad du tycker så har din man ett större band till barnen än vad du någonsin kommer ha. Jag har absolut ingen bra relation till min styvmamma och den är ömsesidig men hon har samtidigt aldrig stått i vägen för att jag och min lillasyster - hennes mamma - ska ha en bra kontakt. Det kanske är så att det ni refererar till "halvsyskon" skulle ha haft en bra kontakt med era - ditt/dina barn om ni ansträngt er lite mer. Man behöver inte som ny kvinna "gilla läget" men var den vuxna förnuftiga människa ni ska vara och låt aldrig barnen komma i kläm. Som sagt , din man kan kapa relationen till dig men aldrig till sina barn. Och gör det heller inte svårt för dem att välja mellan er och deras barn som inte är era.

    Könsneutralitet är så viktigt idag men att ordet "halvsysyskon" finns kvar - vad fan är det!? Är barnet kapat på mitten eller rakt av!? Vidrigt ord, vidrigt!

    Ts gör som hon vill och det gör ni andra styvmammor/styvpappor också men NI är vuxna och det är ni som är ett bihang och det är ni som ska börja till att bjuda in till en relation. Det är barn vi talar om! Inte direkt ex-svärmor som ska sitta med.
    Min "man" är inte min man, han är min sambo. Han har inga barn, ta och läs vad jag skriver istället. Jag skrev om mitt ex.

    Halvsyskon, lika med en hälft av föräldrar till barnet. Inte konstigt alls.

    Jag är ingen styvmamma, det är 15 år sedan jag var det.

    Återigen, läs innan du svarar.
  • Anonym (hilda matilda)
    Ess skrev 2017-09-16 16:40:21 följande:
    Vadå bihang, de är inte ens ihop längre!
    Du är den enda som är vaken här i tråden!
    Det svaras och gnälls hej vilt utan att man ens förstått vad man läst.
  • Lizzy123

    Jag hör väl till kategorin "hemsk styvmamma".
    Redan innan jag fick barn gjorde jag klart för sambon att jag inte ville ha hit någon av hans barn efter födseln.

    Dom första 10 dagarna ville jag ha möjlighet att vara ifred med barn och sambon. Nu är ju "barnen" betydligt äldre och det handlade om en helg som ena barnet inte kom.
    Jag hade en för jävlig graviditet och var väldigt dålig efter förlossningen.
    IOM det sa jag tvärnej till ALLA som ville komma på besök.

    Att vara dålig och behöva hjälp med allt plus en liten som sambon fick ta det mesta med i början och då på det ytterligare en person att passa upp på. Nej tack.

    Däremot hade jag haft svårt att neka ett sånt litet barn som det handlar om i denna tråden.
    Men jag hade heller inte varit intresserad av en man med småbarn. Så hade inte hamnat i just den sitsen.

    Men jag förstår precis hur TS känner. Ser heller ingen skillnad på det och dom som lämnar syskon till släktingar. Är ju precis samma sak.

  • Ess
    Ebo88 skrev 2017-09-16 17:22:34 följande:
    Nej det är ju det jag menar. Man gör en höna av en fjäder när det kommer till könsfrågor om små barn idag och begrepp som "hen" men ordet "halvsyskon" finns kvar. Vad är du till din man och hans familj? En temporär fru/sambo som han lika lätt kan byta ut igen? Fattar ni inte att det är ord som dessa som kan göra att ditt barn kommer längre ifrån det andra syskonet? Eran inställning ? Min pappa totalförbjöd order "halvsyskon" för vi är fortfarande syskon - hans barn och han ser ingen "halvhet" i det. Vet era män att ni pratar om deras barn såhär eller är det bara något ni kan skriva ut i hemlighet på sociala medier för att ni får medhåll av jämlika! "Klar Kalle ska få leka med dockor och ha rosa kläder och betingas vid hen men min sambos andra barn - bihanget, halvsyskonet kommer ju i nästa vecka för då är sett ju sambos tur". Antingen har era män ingen aning eller så bör dem skämmas som tillåter er att prata och se på deras barn på detta sätt

    Bihang och halvsyskon. Usch.
    Klart att halvsyskon finns kvar för det är ett faktum.
    Tja jag är min mans fru, för hans barn är jag deras pappas fru. För mig är de hans barn sen innan. 
    Hos oss är halvsyskon ett vedertaget ord som beskriver hur det faktiskt ser ut.
    De har växt upp i olika omgångar och har aldrig bott ihop. Jag kan däremot förstå de där barnen bor ihop och växer upp ihop, att de kallas syskon.

    Hur man än ser på det så är de faktiskt bara relaterade till varann till hälften, inte ens du kan peka på fakta som säger annat.
  • Ebo88
    Anonym (hilda matilda) skrev 2017-09-16 18:19:30 följande:

    Min "man" är inte min man, han är min sambo. Han har inga barn, ta och läs vad jag skriver istället. Jag skrev om mitt ex.

    Halvsyskon, lika med en hälft av föräldrar till barnet. Inte konstigt alls.

    Jag är ingen styvmamma, det är 15 år sedan jag var det.

    Återigen, läs innan du svarar.


    Jag svarar utifrån när du levde med din exman, som hade barn sedan tidigare. Kan faktist inte låta bli att undra ändå att när du var styvmamma så kan det lika gärna vart din attityd som gjorde att ditt/dina barn inte har någon kontakt med sin//sina syskon. Hur kan en inte vilja att ens barn ska ha kontakt med sina syskon? Vi är 5 syskon där alla har gemensam pappa. Våra två äldsta syskon har en mamma, jag och vår lillebror har en mamma och den yngsta har en. Jag och vår lillebror bor i Västerås med vår mamma. Resterande i Örebro. Det är 22år mellan yngsta och äldsta. Våra föräldrar har gjort allt i sin malt för att vi ska ha den underbara fantastiska relation vi har med varandra och vi alla barn är supertajta. Jag tror inga barn väljer att Inter ha kontakt med sitt syskon utan blir påverkade. Vi har aldrig hört ordet halvsyskon yttras iinom vår familj.

    Som nämnt tidigare - ts gör som hon vill och folk i liknande situation. Men just ordet "bihang", "är som grannens barn" och "halvsyskon".. i mina öron är det skällsord och betraktas som något fult för jag personligen tar illa vid mig att bara för att vi har olika mammor så är vi inte halvor för det. För det har dem sätt till.
  • Anonym (hilda matilda)
    NELJ skrev 2017-09-16 17:04:21 följande:
    "Dessa sk syskon"... du måste vara en väldigt bitter person som uttrycker dig så nedlåtande om ditt barns familj. Jag skulle gissa att du inte har några egna bra syskonrelationer heller.

    Nej, det är inte barnens ansvar, det är ditt ansvar att bjuda in och verka för en bra relation dem emellan för ditt barns skull. Klarar du inte av att se behovet här och nu, tänk dig trettio år fram i tiden när barnens gemensamma pappa kanske blivit dement eller gått bort och syskonen måste dels gå igenom en svår sorg och fatta en massa beslut tillsammans. Sådan situationer är svåra som de är men om man dessutom inte känner varandra eller tom uppfostrats till att tycka illa om varandra blir det orimligt svårt. Skulle du inte vilja göra vad du kan för att undvika att det händer?
    Inte bitter alls men tack för omtanken.
    Mitt barn är numera en ung vuxen. Så "här och nu" var för länge sedan.
  • Anonym (MM)

    Om man anser sin partner vara ett bihang kanske man ska leva ensam? 

  • Canadasvensk
    Ebo88 skrev 2017-09-16 10:37:40 följande:
    Jag svarar utifrån när du levde med din exman, som hade barn sedan tidigare. Kan faktist inte låta bli att undra ändå att när du var styvmamma så kan det lika gärna vart din attityd som gjorde att ditt/dina barn inte har någon kontakt med sin//sina syskon. Hur kan en inte vilja att ens barn ska ha kontakt med sina syskon? Vi är 5 syskon där alla har gemensam pappa. Våra två äldsta syskon har en mamma, jag och vår lillebror har en mamma och den yngsta har en. Jag och vår lillebror bor i Västerås med vår mamma. Resterande i Örebro. Det är 22år mellan yngsta och äldsta. Våra föräldrar har gjort allt i sin malt för att vi ska ha den underbara fantastiska relation vi har med varandra och vi alla barn är supertajta. Jag tror inga barn väljer att Inter ha kontakt med sitt syskon utan blir påverkade. Vi har aldrig hört ordet halvsyskon yttras iinom vår familj.

    Som nämnt tidigare - ts gör som hon vill och folk i liknande situation. Men just ordet "bihang", "är som grannens barn" och "halvsyskon".. i mina öron är det skällsord och betraktas som något fult för jag personligen tar illa vid mig att bara för att vi har olika mammor så är vi inte halvor för det. För det har dem sätt till.
    Håller med till 100%!

    För övrigt finns det inget barnsligare ord en "hen". Genus/feminist trams!
Svar på tråden Fel att vilja "slippa" bonusdotter efter FL