• Anonym (Cilla)

    Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?

    Det låter lite konstigt i mina öron. Jag skulle frågat vad som är tanken att soc ska göra (om oron som jag förstår ej gäller ditt föräldraskap).

    Omminte åtgärdsplanen fungerar bör ju den utvärderas och omändras. Hur aktiva har du och dottern varit i framtagande av åtgärdsplan?

    Jag skulle också kontaktat Bup på nytt. De stämmer att situationen i skolan är skolans ansvar men samtidigt är det rimligt att ett barn som inte klarar vanlig skolgång också ör i behov av annat stöd, tex samtalshjälp.

    Vilka har ni haft samtal med kring dotterns skolsituation.? Att rektorn inte är med är nog inte så ovanligt men specialpedagog, kurator, skolsköterska?

  • Anonym (Cilla)

    När jag skrev förut kunde jag inte läsa inlägget och missade det med specpedagog och Add.

    Otroligt bra med remiss för utredning. På vissa hab kan man få stöd i väntan på utredning -på grund av långa köer. Så kontakta Bup och fråga om det. Då kan man få råd om hur man kan göra anpassningar som man kan med sig till skolan. Sen är det förstås väldigt viktigt att flickan lär sig mer om hur hon fungerar och kan hitta sätt att med rätt stöd klara skolan. Men det är en process förstås.

  • Anonym (Cilla)

    Jag har själv ett barn som fick stora problem att vara i skolan i samma ålder som din. I vårt fall var det ett skolbyte som satte igång det hela. Skolbytet var dock ej orsaken och jag misstänker att lärarbytet inte var det för din dotters del. Min dotter fick senare en aspergerdiagnos. Vi har tack och lov hela tiden haft en mycket bra dialog med skolan och tillsammans hittat olika lösningar och anpassningar. Men det är inte ett lätt jobb som ligger framför er vare sig er som föräldrar, skolan eller för barnet själv utan ett hårt arbete för alla, kanske främst för barnet. Min dotter gick ur nian förra året med bra betyg på gymansiet.

    Det jag tror är viktigt är att du ser det som ett delat ansvar, att det är något barnet föräldrar, skola och hab behöver lösa tillsammans. Vare sig du eller skolan kan ensam lösa problemet.

  • Anonym (Cilla)
    Anonym (hemmasittare) skrev 2017-09-12 15:37:47 följande:

    Fenomenet "hemmasittare" har blivit allt vanligare - definitionen är en elev som har väldigt mycket frånvaro som inte grundar sig i fysisk sjukdom eller annan "giltig" orsak.

    Jag har läst att ca 4% av svenska skolbarn är hemmasittare, så det är ett utbrett problem. Det är ofta barn med npf som upplever det som så jobbigt i skolan att de inte orkar med.

    Läste en intervju med en lärare som förklarade att det finns olika sätt att se på saken. Å ena sidan finns skolplikt, och föräldrar kan faktiskt dömas till böter om eleven inte kommer till skolan.

    Å andra sidan ligger idag ett mycket stort ansvar på skolan att anpassa skolgången så att alla elever kan tillgodogöra sig undervisningen. Där kan skolan bli anmäld till skolinspektionen, och tror de kan få böter?

    Denne lärare menade iaf att det oftast var kontraproduktivt av skolan att anmäla vårdnadshavare, eftersom tanken är att skola och hem ska samarbeta, och att många föräldrar tycker det är jobbigt att bli anmälda och det kan då i värsta fall göra samarbetet svårare.

    På just den här skolan fanns uppfattningen att de flesta av "hemmasittarna" har väldigt engagerade föräldrar, som gör allt de kan för att lösa situationen.


    För att förtydliga detta med böter för föräldrar. Just den anmälan har inget med orosanmälan till soc att göra utan det är en snmälan till bun som måste göras vid frånvaro. Bun kan sedan varna om eller kräva böter av föräldrarna. Om skolan ser att hemmet samverkar brukar det rekommenderas att böter ej krävs in. Själva anmälan måste dock göras ändå.

    Men som sagt har det inget att göra med anmälan till soc pga oro.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2017-09-12 21:26:11 följande:

    Jag kommer inte beröra rätt och fel i föräldraskap och uppfostran utan vill beröra din ursprungsfråga, huruvida skolan gör rätt i att göra en orosanmälan till socialtjänsten eller inte. Skolan är en verksamhet som berör barn och unga, i och med detta är all skolpersonal skyldiga att göra en orosanmälan till Socialtjänsten vid misstanke om missförhållande. Att ett barn är frånvarande i stor utsträckning är en anledning till oro, och vid oro MÅSTE skolan göra en orosanmälan, enligt 14 kap 1 § Socialtjänstlagen. Det är inte skolans sak att undersöka/ta reda på huruvida din föräldraförmåga orsakar frånvaron eller inte, det är upp till handläggare på socialtjänsten. Så ja, skolan gör rätt i att upprätta en orosanmälan i ett fall som detta, det är deras plikt.


    Fast riktigt så funkar det ju inte. Är orsaken till oron känd och man vet att hemmet och andra instanser redan gör det som går att göra finns ju ingen anledning till orosanmälan till socialen. Så det är ju som du sktiver först "misstanke om missförhållanden" som är det centrala. Finns ingen sån misstanke finns heller ingen anledning till anmälan även om det finns en allmän oro tex kring hur en elev med funktionsnedsättning ska klara skolans mål.

    (Detta var en allmän kommentar inte en kommentar kring huruvida skolan i ts fall misstäNKer missförhållanden eller ej).
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Soc) skrev 2017-09-13 07:33:18 följande:

    I vår kommun har skolan ett åtgärdsprogram vid frånvaro. När de har provat några olika saker gör de alltid en anmälan. Skolan och soc arbetar tillsammans för att ta reda på vad som behöver göras.

    Ts du kan inte låta den här tjejen välja allt. Det har gått alldeles för långt redan. 1-4 dagar i veckan blir snabbt ingen dag. Byt skola nu! Innan det går längre tid och gör klart för dottern att nu är det en nystart som gäller. Skolan är ingen valmöjlighet oavsett hur man trivs.


    Jo, fast jag tänker att om man redan vet att problemen beror på en funktionsnedsättning finns ju inget skäl för oro om missförhållanden i hemmet (eller annan plats barnet vistas på) utan då är det ju stöd, hjälp och anpassningar kopplat till funktionsnedsättningen som man sja jobba vidare med och där är det så vitt jag vet inte socialen som sitter på specialkompetens utan Bup, hab och specialpedagoger. Det är ju viktigt att der är rätt hjälp och stöd som sätts in. Att utan anledning koppla in ytterligare en instans för ett barn som tex har dokumenterad problematik kring förändringar (som det låter som att ts dotter har) kan ju stjälpa snarae än hjälpa.

    Sen reagerade jag främst på detta att man alltid ska anmäla oro till soc. Det man ska göra är att anmäla oro om missförhållanden. Om man är orolig för att ett barn har dyslexi anmäler man ju inte till soc utan till den instans som gör den typen av utredningar och som har kompetens kring hur dyslexi ska bemötas. Samma förstås kring andra fumktionsnedsättningar som tex add.

    Sen kan det naturligtvis finnas skäl för oro om missförhållanden även i familjer med funktionsnedsättningar, tex att familjen hanterar det på ett sätt som gör att barnet riskerar att fara illa och då är det ju socialen man ska anmäla till.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 11:58:13 följande:

    Snälla Ts, vad menar du att "fröken" har gjort för stora och allvarliga fel att du anser att det rättfärdigar att din dotter skolkat största delen av ett helt läsår.

    Hur menar du att det är skolans ansvar att få henne att trivas?

    Att en lärare är bestämd och inte tillåter slams på lektioner är något som jag som förälder uppmuntrar. Hur mycket uppmärksamhet anser du att läraren ska lägga på just ditt barn per lektion?

    Hur i hela friden kan ni ha låtit detta gå så långt?


    Vart står det att läraren är bestämd? Hittar inte det nånstans (tänker att problemet för dottern lika gärna kan vara att läraren inte är tydlig och bestämd)

    Vart skriver ts att hon rättfärdigar skolket? Jag uppfattar mer som att hon inte anser att soc är rätt instans för att åtgärda problemet.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-14 12:03:45 följande:

    Vart står det att läraren är bestämd? Hittar inte det nånstans (tänker att problemet för dottern lika gärna kan vara att läraren inte är tydlig och bestämd)

    Vart skriver ts att hon rättfärdigar skolket? Jag uppfattar mer som att hon inte anser att soc är rätt instans för att åtgärda problemet.


    Ah nu såg jag själv att ts skriver sträng i ts, antar att det är det som du tolkar som bestämd och inte tillåter slams på lektionerna.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 12:18:05 följande:

    Ts skriver ju själv att dottern anser att hon får för lite uppmärksamhet av läraren och att hon uppfattar henne som sträng. Det finns många lärare som inte tillåter att vissa barn stör resten av klassen med sina ständiga behov av uppmärksamhet. Ts låter dottern vara hemma. Det kan leda till att barnet blir tvångsplacerat så att barnet lär sig att man måste gå till skolan även om man inte tycker att läraren ger en tillräckligt mycket positiv uppmärksamhet.


    Du gör en tolkning av ordet sträng som används. Du tolkar också själv in vad brist på uppmärksamhet betyder. Framgår ingenstans att ts dotter stör.

    Beror probelemen som skolan själva misstänker på en funktionsnedsättning hjälper det inte hur många fosterfamiljer hon blir tvångsplacerade i om hon inte får rätt hjälp och stöd i det bakomliggande problemet.

    Är du lärare och tror att socialen tvpngsplacerar barn nånstans pga svårigheter med skolgången?
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 15:32:13 följande:

    Man ska anmäla oro för sådant som kan skada barnets hälsa och utveckling. Dyslexi hör inte dit. Hemmasittande hos barn son är 10 år tillhör den kategorin.


    Att inte delta i skolarbetet kan definitivt skada barnets utveckling (varför finns annars specialpedagogiska material och andra resurser) men misstänker man att orsaken är dyslexi är det rimligt att sätta in ptgärder mot dyslexi istället för att göra en orosanmälan till socialen. Det blir ju en omväg om man först ska anmäla oro till socialen om att eleven inte klarar sin skolgång och de sedan ska driva saken vidare för att barnet ska få rätt stöd för sin dyslexi.

    Du blandar ihop orsak och symptom. Att inte hänga med i skolan kan vara ett symptom på dyslexi, men om man vet att dyslexi ligger bakom finns ju ingen oro för missförhållanden. Det viktiga är ju att rätt instanser kontaktas så att barnet i fråga får rätt hjälp.

    Jag står fast vid att all oro för ett barn inte ska anmölas till soc utan att det just är oro om missförhållanden. Oro om att barnet inte klarar skolan på grund av dyslexi, add, synnedsättnimg eller liknande behövs i normalfallet inte anmälas till soc. Och som sagt gällde det du citerar inte detta specifika fallet utan generellt.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 15:36:07 följande:

    Nej du. Nu tolkar du galet. Du skriver saker och påstår att det kommer från mig. Sluta upp med det.

    Tvångsplacering är ofta en metod som löser problem tro det eller ej.


    Vart ska ett barn med tex add tvångsplaceras för att utan andra resurser helt plötsligt klara av förämdringar?

    Är det inte bättre att ta hjälp av Bup och hab och specialpedagogik mm och sätta in ett bra stöd för barn, skola och fsmilj? Du tror inte det blir mindre traumatiskt för barnet?
Svar på tråden Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?