Anonym (Soc) skrev 2017-09-13 07:33:18 följande:
I vår kommun har skolan ett åtgärdsprogram vid frånvaro. När de har provat några olika saker gör de alltid en anmälan. Skolan och soc arbetar tillsammans för att ta reda på vad som behöver göras.
Ts du kan inte låta den här tjejen välja allt. Det har gått alldeles för långt redan. 1-4 dagar i veckan blir snabbt ingen dag. Byt skola nu! Innan det går längre tid och gör klart för dottern att nu är det en nystart som gäller. Skolan är ingen valmöjlighet oavsett hur man trivs.
Jo, fast jag tänker att om man redan vet att problemen beror på en funktionsnedsättning finns ju inget skäl för oro om missförhållanden i hemmet (eller annan plats barnet vistas på) utan då är det ju stöd, hjälp och anpassningar kopplat till funktionsnedsättningen som man sja jobba vidare med och där är det så vitt jag vet inte socialen som sitter på specialkompetens utan Bup, hab och specialpedagoger. Det är ju viktigt att der är rätt hjälp och stöd som sätts in. Att utan anledning koppla in ytterligare en instans för ett barn som tex har dokumenterad problematik kring förändringar (som det låter som att ts dotter har) kan ju stjälpa snarae än hjälpa.
Sen reagerade jag främst på detta att man alltid ska anmäla oro till soc. Det man ska göra är att anmäla oro om missförhållanden. Om man är orolig för att ett barn har dyslexi anmäler man ju inte till soc utan till den instans som gör den typen av utredningar och som har kompetens kring hur dyslexi ska bemötas. Samma förstås kring andra fumktionsnedsättningar som tex add.
Sen kan det naturligtvis finnas skäl för oro om missförhållanden även i familjer med funktionsnedsättningar, tex att familjen hanterar det på ett sätt som gör att barnet riskerar att fara illa och då är det ju socialen man ska anmäla till.