• Äldre 12 Sep 14:06
    17052 visningar
    61 svar
    -1 +1
    61
    17052

    Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?

    Hej! Lite kort bakgrund

    Dotter går i klass 5 problemet startade i åk 4 med en ny fröken. Min dotter kom inte alls överens med henne från start. Enligt dotter så var fröken sträng, märkte inte dotter i klassrummet. Vilket har resulterat i att min dotter kände att hon inte kunde något, fick ingen hjälp och helt enkelt slutade gilla sin fröken. Vägra gå till skolan. Från förra året så går hon ca 1-4 dagar i veckan i skolan.

    Har haft ett x antal möten med fröken, spec fröken, skolpsykolog.(aldrig rektorn, varför? Vet inte) har varit i kontakt med bup dom säger ligg på skolan deras ansvar. Resursteamet har gett mig vägledning som förälder gentemot mitt barn i sånna här situationer. Skolans åtgärdsplan innehöll bara att dotter ska komma till skolan men behöver ej vara med i klassrum, kunde sitta i annat rum ifred.

    Dotter har även träffat psykolog på skolan och hon skickade remis för utredning(misstänker add).

    Frågade fröken hur lång tid och hur/vart vände man sig när det inte funkar.

    Hon sa att man får ge det en tid sen nästa steg var att anmäla skolan någonstans? För att de om skolan gjort allt dom kunnat i denna situation. Men vart är någonstans? (Kommer ej ihåg vad hon sa då det sades förra året)

    Nu så här om dagen så sa fröken att det vill göra orosanmälan till soc för dom är oroliga för henne. Det är jag med för jag vill ju absolut inte att hon ska missa mer skola eller hamna efter.

    Men då undrar jag va hände med att anmäla skolan? Har dom gjort allt som dom kunnat?

    Känns mer att dom vill lägga "skiten" på mig för dom orkar inte mer. Min dotter känner samma sak just nu. Att typ ingen är intresserad av henne i skolan längre(personalen)

    Ska på möte idag i skolan.

    Hur ska sånt här gå tillväga?

    Hur ska skolan göra?

    Förvirrad/ känner sig maktlös.

  • Svar på tråden Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?
  • Anonym (Son med adhd)
    Äldre 12 Sep 19:41
    #31
    +2
    Anonym (misa) skrev 2017-09-12 18:35:50 följande:

    Då förmodar jag att du inte har något egen npf. Och att du inte hanterat en tonåring.


    Jag
    Anonym (misa) skrev 2017-09-12 18:35:50 följande:

    Då förmodar jag att du inte har något egen npf. Och att du inte hanterat en tonåring.


    Jag har själv adhd och äter även medicin för det.

    Jag har haft sambons syster bott hos oss i 3 år hon är nu 14 år och hon har även hon grov adhd så jag har nog allt hanterat en tonåring. Enligt mina åsikter om man inte klarar av sitt barn så bör man skaffa hjälp. INTE låta sitt barn bestämma!!!
  • Anonym (En lärare­)
    Äldre 12 Sep 21:03
    #32

    Några dök genast upp för mig:


    Hur fungerar det i de ämnen hon har andra lärare? 


    När hon är hemma från skolan för att hon vägrar gå, hur ser hennes dag ut då? Har hon skola hemma (med förälder om någon är hemma eller uppgifter hon ska göra medan hon är hemma) eller får hon göra allt hon gör en vanlig ledig dag? 


    Har hon någon ledd hobby och hur fungerar det i så fall där?

  • Anonym (Socia­lsekre­terare­)
    Äldre 12 Sep 21:26
    #33

    Jag kommer inte beröra rätt och fel i föräldraskap och uppfostran utan vill beröra din ursprungsfråga, huruvida skolan gör rätt i att göra en orosanmälan till socialtjänsten eller inte. Skolan är en verksamhet som berör barn och unga, i och med detta är all skolpersonal skyldiga att göra en orosanmälan till Socialtjänsten vid misstanke om missförhållande. Att ett barn är frånvarande i stor utsträckning är en anledning till oro, och vid oro MÅSTE skolan göra en orosanmälan, enligt 14 kap 1 § Socialtjänstlagen. Det är inte skolans sak att undersöka/ta reda på huruvida din föräldraförmåga orsakar frånvaron eller inte, det är upp till handläggare på socialtjänsten. Så ja, skolan gör rätt i att upprätta en orosanmälan i ett fall som detta, det är deras plikt.

  • Anonym (En lärare­)
    Äldre 12 Sep 21:41
    #34

    "Kom ihåg, det är vår oro vi anmäler, inte vårdnadshavare."

  • Äldre 12 Sep 21:50
    #35
    Anonym (En lärare) skrev 2017-09-12 21:03:45 följande:

    Några dök genast upp för mig:


    Hur fungerar det i de ämnen hon har andra lärare? 


    När hon är hemma från skolan för att hon vägrar gå, hur ser hennes dag ut då? Har hon skola hemma (med förälder om någon är hemma eller uppgifter hon ska göra medan hon är hemma) eller får hon göra allt hon gör en vanlig ledig dag? 


    Har hon någon ledd hobby och hur fungerar det i så fall där?


    Och vem är HEMMA med barnet hela dagarna, när hon inte "vill" gå till skolan?
  • Äldre 12 Sep 21:59
    #36
    +1
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2017-09-12 21:26:11 följande:

    Jag kommer inte beröra rätt och fel i föräldraskap och uppfostran utan vill beröra din ursprungsfråga, huruvida skolan gör rätt i att göra en orosanmälan till socialtjänsten eller inte. Skolan är en verksamhet som berör barn och unga, i och med detta är all skolpersonal skyldiga att göra en orosanmälan till Socialtjänsten vid misstanke om missförhållande. Att ett barn är frånvarande i stor utsträckning är en anledning till oro, och vid oro MÅSTE skolan göra en orosanmälan, enligt 14 kap 1 § Socialtjänstlagen. Det är inte skolans sak att undersöka/ta reda på huruvida din föräldraförmåga orsakar frånvaron eller inte, det är upp till handläggare på socialtjänsten. Så ja, skolan gör rätt i att upprätta en orosanmälan i ett fall som detta, det är deras plikt.


    Jag ser nog inte det här som ett rätt/fel perspektiv från skolan i överhuvudtaget, det är bara att lyssna på resonemanget som är fullständigt galet... Inte hittat nån skola hon fastnat för? Nä, tackar för det, bara man pekar ut nån annan felande faktor, får man vara hemma - bara man tjurar tillräckligt mycket. Och hur många andra barn tror föräldern i det här fallet, "fastnar" för sina skolor? Men där, det är dom...

    Jag ser det här som ett attitydsproblem som börjar hemma, än någonting annat, och jag tycker det är bra att Soc BLIR inkopplad, innan den här flickan tappar mer både kunska, social kontakt och faktiskt, verklighetsförankring. För det här är fullständigt galet, hur man än vrider och vänder på det.
  • Anonym (Cilla­)
    Äldre 12 Sep 22:21
    #37
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2017-09-12 21:26:11 följande:

    Jag kommer inte beröra rätt och fel i föräldraskap och uppfostran utan vill beröra din ursprungsfråga, huruvida skolan gör rätt i att göra en orosanmälan till socialtjänsten eller inte. Skolan är en verksamhet som berör barn och unga, i och med detta är all skolpersonal skyldiga att göra en orosanmälan till Socialtjänsten vid misstanke om missförhållande. Att ett barn är frånvarande i stor utsträckning är en anledning till oro, och vid oro MÅSTE skolan göra en orosanmälan, enligt 14 kap 1 § Socialtjänstlagen. Det är inte skolans sak att undersöka/ta reda på huruvida din föräldraförmåga orsakar frånvaron eller inte, det är upp till handläggare på socialtjänsten. Så ja, skolan gör rätt i att upprätta en orosanmälan i ett fall som detta, det är deras plikt.


    Fast riktigt så funkar det ju inte. Är orsaken till oron känd och man vet att hemmet och andra instanser redan gör det som går att göra finns ju ingen anledning till orosanmälan till socialen. Så det är ju som du sktiver först "misstanke om missförhållanden" som är det centrala. Finns ingen sån misstanke finns heller ingen anledning till anmälan även om det finns en allmän oro tex kring hur en elev med funktionsnedsättning ska klara skolans mål.

    (Detta var en allmän kommentar inte en kommentar kring huruvida skolan i ts fall misstäNKer missförhållanden eller ej).
  • Anonym (ta hjälp)
    Äldre 12 Sep 23:24
    #38

    Jag har inga kunskaper om sakfrågan men vill tipsa om vart du kan få hjälp gällande dina rättigheter. Jag har trygg-hansa som försäkringsbolag och de har något som heter familjehjälpen. De har kunnig personal som kan hjälpa till med att förklara hur ett åtgärdsprogram ska se ut och vad skolan har för skyldigheter. 
    Kanske fler försäkringsbolag har samma om du har annat. 

  • Anonym (Soc)
    Äldre 13 Sep 07:33
    #39
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-12 22:21:00 följande:

    Fast riktigt så funkar det ju inte. Är orsaken till oron känd och man vet att hemmet och andra instanser redan gör det som går att göra finns ju ingen anledning till orosanmälan till socialen. Så det är ju som du sktiver först "misstanke om missförhållanden" som är det centrala. Finns ingen sån misstanke finns heller ingen anledning till anmälan även om det finns en allmän oro tex kring hur en elev med funktionsnedsättning ska klara skolans mål.

    (Detta var en allmän kommentar inte en kommentar kring huruvida skolan i ts fall misstäNKer missförhållanden eller ej).


    I vår kommun har skolan ett åtgärdsprogram vid frånvaro. När de har provat några olika saker gör de alltid en anmälan. Skolan och soc arbetar tillsammans för att ta reda på vad som behöver göras.

    Ts du kan inte låta den här tjejen välja allt. Det har gått alldeles för långt redan. 1-4 dagar i veckan blir snabbt ingen dag. Byt skola nu! Innan det går längre tid och gör klart för dottern att nu är det en nystart som gäller. Skolan är ingen valmöjlighet oavsett hur man trivs.
  • Anonym (Cilla­)
    Äldre 13 Sep 07:43
    #40
    Anonym (Soc) skrev 2017-09-13 07:33:18 följande:

    I vår kommun har skolan ett åtgärdsprogram vid frånvaro. När de har provat några olika saker gör de alltid en anmälan. Skolan och soc arbetar tillsammans för att ta reda på vad som behöver göras.

    Ts du kan inte låta den här tjejen välja allt. Det har gått alldeles för långt redan. 1-4 dagar i veckan blir snabbt ingen dag. Byt skola nu! Innan det går längre tid och gör klart för dottern att nu är det en nystart som gäller. Skolan är ingen valmöjlighet oavsett hur man trivs.


    Jo, fast jag tänker att om man redan vet att problemen beror på en funktionsnedsättning finns ju inget skäl för oro om missförhållanden i hemmet (eller annan plats barnet vistas på) utan då är det ju stöd, hjälp och anpassningar kopplat till funktionsnedsättningen som man sja jobba vidare med och där är det så vitt jag vet inte socialen som sitter på specialkompetens utan Bup, hab och specialpedagoger. Det är ju viktigt att der är rätt hjälp och stöd som sätts in. Att utan anledning koppla in ytterligare en instans för ett barn som tex har dokumenterad problematik kring förändringar (som det låter som att ts dotter har) kan ju stjälpa snarae än hjälpa.

    Sen reagerade jag främst på detta att man alltid ska anmäla oro till soc. Det man ska göra är att anmäla oro om missförhållanden. Om man är orolig för att ett barn har dyslexi anmäler man ju inte till soc utan till den instans som gör den typen av utredningar och som har kompetens kring hur dyslexi ska bemötas. Samma förstås kring andra fumktionsnedsättningar som tex add.

    Sen kan det naturligtvis finnas skäl för oro om missförhållanden även i familjer med funktionsnedsättningar, tex att familjen hanterar det på ett sätt som gör att barnet riskerar att fara illa och då är det ju socialen man ska anmäla till.
Svar på tråden Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?