• Fundersam8806

    Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?

    Hej! Lite kort bakgrund

    Dotter går i klass 5 problemet startade i åk 4 med en ny fröken. Min dotter kom inte alls överens med henne från start. Enligt dotter så var fröken sträng, märkte inte dotter i klassrummet. Vilket har resulterat i att min dotter kände att hon inte kunde något, fick ingen hjälp och helt enkelt slutade gilla sin fröken. Vägra gå till skolan. Från förra året så går hon ca 1-4 dagar i veckan i skolan.

    Har haft ett x antal möten med fröken, spec fröken, skolpsykolog.(aldrig rektorn, varför? Vet inte) har varit i kontakt med bup dom säger ligg på skolan deras ansvar. Resursteamet har gett mig vägledning som förälder gentemot mitt barn i sånna här situationer. Skolans åtgärdsplan innehöll bara att dotter ska komma till skolan men behöver ej vara med i klassrum, kunde sitta i annat rum ifred.

    Dotter har även träffat psykolog på skolan och hon skickade remis för utredning(misstänker add).

    Frågade fröken hur lång tid och hur/vart vände man sig när det inte funkar.

    Hon sa att man får ge det en tid sen nästa steg var att anmäla skolan någonstans? För att de om skolan gjort allt dom kunnat i denna situation. Men vart är någonstans? (Kommer ej ihåg vad hon sa då det sades förra året)

    Nu så här om dagen så sa fröken att det vill göra orosanmälan till soc för dom är oroliga för henne. Det är jag med för jag vill ju absolut inte att hon ska missa mer skola eller hamna efter.

    Men då undrar jag va hände med att anmäla skolan? Har dom gjort allt som dom kunnat?

    Känns mer att dom vill lägga "skiten" på mig för dom orkar inte mer. Min dotter känner samma sak just nu. Att typ ingen är intresserad av henne i skolan längre(personalen)

    Ska på möte idag i skolan.

    Hur ska sånt här gå tillväga?

    Hur ska skolan göra?

    Förvirrad/ känner sig maktlös.

  • Svar på tråden Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?
  • Anonym (Sjukt)
    Harvester skrev 2017-09-12 17:14:22 följande:

    Kom heller inte överens med mina lärare i mellanstadiet (tycker fortfarande de var helt dumma i huvudet och det tyckte min mamma och övriga i klassen också). Jag gick dit men var rätt mycket ute i korridoren då jag inte accepterade lärarnas idioti utan svarade emot.

    Tror inte jag lärde mig mycket i mellanstadiet men den kunskapen kan man både ha och mista. Har fått höga betyg i både högstadiet och gymnasiet när jag hade vettiga lärare och har sedan läst bland de svåraste utbildningarna på universitet och har ett utvecklande och hyggligt välbetalt jobb.


    Jamen du gick dit, du stannade inte hemma och lekte. Och har man läshuvud tar man nog lätt ikapp även om man missar en del i mellanstadiet.

    Har man inte läshuvud eller motivation och ovanpå det får höra hemifrån att man är speciell som inte trivs i skolan, och trivs man inte behöver man inte gå dit, och ja, skolan är dålig och läraren är för sträng, då har man det inte så väl förspänt för resten av skolgången. Föräldrarna ska ju jobba MED skolan, inte mot. Och håller man med om att läraren inte är bra så kan man byta skola, men barn SKA gå i skolan. Inte stanna hemma med mamma. Om det alternativet presenteras skulle nog många barn välja det, men poängen är att de är för små för att tänka långsiktigt.
  • Anonym (Leffe Lärare)
    Fundersam8806 skrev 2017-09-12 14:43:10 följande:

    Javisst är det föräldrarnas ansvar att få barnen att gå till skolan. Men om ens dotter totalvägrar vad ska jag som förälder göra? Ska jag bära henne till skolan? Dra henne dit? Hon är nästan lika stor som mig så det funkar inte.

    Det är skolans ansvar att få henne att trivas.

    Hon har vänner i skolan. Som hon även ibland leker med på fritiden.

    Har varit med henne på skolan, har hållet mig i närheten. (Funkar för stunden)

    Har varit och hälsat på i andra skolor, men inget som fastnat för henne.

    Dottern är och har inte varit intresserad av att ha möte med hennes fröken eller spec fröken för då känner hon att alla är mot henne. Så då blir Jon inåt istället och vill inte prata.

    Hon har pratat ett fåtal gånger med skolpsykologen som hon tycker om, men hon är en sån som skolan "hyr" så hon finns inte alltid i skolan. Kuratorn på skolan vill min dotter inte prata med.

    Det är mest jag och spec fröken som kommit fram till åtgärdsplaner men som funkat tillfälligt. Inget går speciellt framåt.

    Har varit i kontakt och haft möten med resursteamet med och utan dottern och dom säger att jag som förälder gör allt jag kan och att jag på min sida ska fortsätta på det sättet jag gör för dom skulle inte kunna rekommendera annat.

    Jag vet inte vad dom vill att soc ska göra så fröken säger att dom absolut inte ifråger sätter min omsorg för barnet.

    Bara att dom inte vet vart dom ska vända sig.

    Men då tänker jag va hände med det hon sa från början? Med att anmäla skolan så att dom vet att dom gjort allt dom kan.

    Vet andra som haft problem med denna fröken som bytt skola för att det inte har funkat. Hon ser inte till individen, hon drar alla över en kam. Men alla elever är olika.

    Hm....


    Snälla Ts, vad menar du att "fröken" har gjort för stora och allvarliga fel att du anser att det rättfärdigar att din dotter skolkat största delen av ett helt läsår.

    Hur menar du att det är skolans ansvar att få henne att trivas?

    Att en lärare är bestämd och inte tillåter slams på lektioner är något som jag som förälder uppmuntrar. Hur mycket uppmärksamhet anser du att läraren ska lägga på just ditt barn per lektion?

    Hur i hela friden kan ni ha låtit detta gå så långt?
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 11:58:13 följande:

    Snälla Ts, vad menar du att "fröken" har gjort för stora och allvarliga fel att du anser att det rättfärdigar att din dotter skolkat största delen av ett helt läsår.

    Hur menar du att det är skolans ansvar att få henne att trivas?

    Att en lärare är bestämd och inte tillåter slams på lektioner är något som jag som förälder uppmuntrar. Hur mycket uppmärksamhet anser du att läraren ska lägga på just ditt barn per lektion?

    Hur i hela friden kan ni ha låtit detta gå så långt?


    Vart står det att läraren är bestämd? Hittar inte det nånstans (tänker att problemet för dottern lika gärna kan vara att läraren inte är tydlig och bestämd)

    Vart skriver ts att hon rättfärdigar skolket? Jag uppfattar mer som att hon inte anser att soc är rätt instans för att åtgärda problemet.
  • Anonym (Cilla)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-14 12:03:45 följande:

    Vart står det att läraren är bestämd? Hittar inte det nånstans (tänker att problemet för dottern lika gärna kan vara att läraren inte är tydlig och bestämd)

    Vart skriver ts att hon rättfärdigar skolket? Jag uppfattar mer som att hon inte anser att soc är rätt instans för att åtgärda problemet.


    Ah nu såg jag själv att ts skriver sträng i ts, antar att det är det som du tolkar som bestämd och inte tillåter slams på lektionerna.
  • Anonym (Leffe Lärare)
    Anonym (Cilla) skrev 2017-09-14 12:03:45 följande:
    Vart står det att läraren är bestämd? Hittar inte det nånstans (tänker att problemet för dottern lika gärna kan vara att läraren inte är tydlig och bestämd)

    Vart skriver ts att hon rättfärdigar skolket? Jag uppfattar mer som att hon inte anser att soc är rätt instans för att åtgärda problemet.
    Ts skriver ju själv att dottern anser att hon får för lite uppmärksamhet av läraren och att hon uppfattar henne som sträng. Det finns många lärare som inte tillåter att vissa barn stör resten av klassen med sina ständiga behov av uppmärksamhet. Ts låter dottern vara hemma. Det kan leda till att barnet blir tvångsplacerat så att barnet lär sig att man måste gå till skolan även om man inte tycker att läraren ger en tillräckligt mycket positiv uppmärksamhet.
  • jag är den jag är
    Anonym (Leffe Lärare) skrev 2017-09-14 11:58:13 följande:
    Snälla Ts, vad menar du att "fröken" har gjort för stora och allvarliga fel att du anser att det rättfärdigar att din dotter skolkat största delen av ett helt läsår.

    Hur menar du att det är skolans ansvar att få henne att trivas?

    Att en lärare är bestämd och inte tillåter slams på lektioner är något som jag som förälder uppmuntrar. Hur mycket uppmärksamhet anser du att läraren ska lägga på just ditt barn per lektion?

    Hur i hela friden kan ni ha låtit detta gå så långt?
    Vart i hela friden ser du att ts skrivit att problemet är att "läraren är bestämd och inte tillåter slams"?
    Det har jag inte sett någonstans, så det vet vi ju inget om.

    Det står att läraren är sträng och att ts dotter upplever att läraren inte ser henne.
    Jag tänker att det möjligen kan innebära att läraren är sträng och ev. har fullt upp med de elever som hörs och syns mest, och därför kommer de andra eleverna i skymundan. Men det är bara min tanke, och absolut inget jag vet med säkerhet.

    En bra lärare bör se och bekräfta ALLA sina elever. Ja, jag inser att det kan vara svårt i dagens skola.
    Men i det fallet ligger ju ändå felet i skolan och inte hos ts som förälder. Det finns ju inget ts kan göra för att hennes dotter ska må bra, bli sedd och bekräftad i skolan.

    Du skriver vidare att ts rättfärdigar skolk. Inte heller det kan jag se.
    Tvärtom så läser jag om en förälder som vänder ut och in på sig själv och söker all hjälp hon kan för att få dottern att må bra igen och återvända till skolan.

  • Anonym (Leffe Lärare)
    jag är den jag är skrev 2017-09-14 12:25:57 följande:
    Vart i hela friden ser du att ts skrivit att problemet är att "läraren är bestämd och inte tillåter slams"?
    Det har jag inte sett någonstans, så det vet vi ju inget om.

    Det står att läraren är sträng och att ts dotter upplever att läraren inte ser henne.
    Jag tänker att det möjligen kan innebära att läraren är sträng och ev. har fullt upp med de elever som hörs och syns mest, och därför kommer de andra eleverna i skymundan. Men det är bara min tanke, och absolut inget jag vet med säkerhet.

    En bra lärare bör se och bekräfta ALLA sina elever. Ja, jag inser att det kan vara svårt i dagens skola.
    Men i det fallet ligger ju ändå felet i skolan och inte hos ts som förälder. Det finns ju inget ts kan göra för att hennes dotter ska må bra, bli sedd och bekräftad i skolan.

    Du skriver vidare att ts rättfärdigar skolk. Inte heller det kan jag se.
    Tvärtom så läser jag om en förälder som vänder ut och in på sig själv och söker all hjälp hon kan för att få dottern att må bra igen och återvända till skolan.

    Ts skriver rakt ut att det är pga dotterns känsla av att ingen bryr sig om henne som hon vägrar att gå till skolan. Ts accepterar att dottern sitter hemma. Vi har skolplikt i landet och den gäller även Ts dotter.
  • Anonym (mamma)
    Fundersam8806 skrev 2017-09-12 14:43:10 följande:

    Javisst är det föräldrarnas ansvar att få barnen att gå till skolan. Men om ens dotter totalvägrar vad ska jag som förälder göra? Ska jag bära henne till skolan? Dra henne dit? Hon är nästan lika stor som mig så det funkar inte.

    Det är skolans ansvar att få henne att trivas.


    Jag känner med din dotter som inte trivs i skolan, och visst önskar man att skolan kunde få alla elever att trivas, men jag tror inte att det är skolans ansvar att se till att alla trivs, för jag tror att det är en omöjlighet. Det kommer alltid att finnas elever som inte trivs. Det är skolans ansvar att erbjuda den lagstadgade undervisningen till alla, och det är ditt ansvar att se till att ditt barn kommer till skolan.

    Jag har också ett barn som inte vill gå till skolan och ja, det händer att jag handgripligen drar in barnet i bilen mot hens vilja och det händer att vi kommer för sent för att hen gör så starkt motstånd att jag bara inte klarar av det innan skoltid, men jag ger inte upp, jag ger aldrig upp. Du får inte låta henne stanna hemma för att hon inte vill gå, varje gång du låter det ske legitimerar du ju att hon skolkar.

    Vad är det som hennes fröken gör, som är så hemskt att du faktiskt godkänner att hon är hemma? Blir hon kränkt eller på andra sätt illa behandlad? Att hon har ett löfte om att få sitta i annat utrymme och arbeta ensam är väl en bra början, det skapar ett avstånd mellan henne och fröken. Steg ett är att få henne till skolan. Steg två är att göra den där utredningen och se om hon inte har en diagnos och kan få extra stöd.
  • Anonym (mmm)
    John22 skrev 2017-09-12 14:31:35 följande:
    Skolan har gjort mer än tillräckligt. Hon har redan erbjudits smått extrem särbehandling för att hon "inte gillar fröken". Vad är det skolan ska anmälas för? Vad har skolan gjort för fel? Ska de tvingas att betala ut skadestånd för att de anställt en lärare som en elev inte gillar?

    Har någon av de andra barnen samma problem med fröken? Annars är det givetvis barnet och föräldrarna som felet ligger hos.
    Du, John22 ska inte uttala dig i saker du inte känner till. Du är väldig kategorisk har jag märkt i andra trådar. Varje fall är olika. Du vet bara en promille av vad som pågår i detta fall, liksom vi andra. Man kan inte säga som du gör, helt enkelt. 

    Du varken jobbar inom skolan eller har egna barn va? 
  • Anonym (Leffe Lärare)
    jag är den jag är skrev 2017-09-14 12:25:57 följande:
    Vart i hela friden ser du att ts skrivit att problemet är att "läraren är bestämd och inte tillåter slams"?
    Det har jag inte sett någonstans, så det vet vi ju inget om.

    Det står att läraren är sträng och att ts dotter upplever att läraren inte ser henne.
    Jag tänker att det möjligen kan innebära att läraren är sträng och ev. har fullt upp med de elever som hörs och syns mest, och därför kommer de andra eleverna i skymundan. Men det är bara min tanke, och absolut inget jag vet med säkerhet.

    En bra lärare bör se och bekräfta ALLA sina elever. Ja, jag inser att det kan vara svårt i dagens skola.
    Men i det fallet ligger ju ändå felet i skolan och inte hos ts som förälder. Det finns ju inget ts kan göra för att hennes dotter ska må bra, bli sedd och bekräftad i skolan.

    Du skriver vidare att ts rättfärdigar skolk. Inte heller det kan jag se.
    Tvärtom så läser jag om en förälder som vänder ut och in på sig själv och söker all hjälp hon kan för att få dottern att må bra igen och återvända till skolan.

    Ts ska se till att få dottern till skolan. Eftersom hon inte klarar av det själv så kan socialtjänsten hjälpa till. Barn får inte bestämma att de inte ska gå i skolan. Så då är det bra att socialtjänsten kopplas in och har möjlighet att på olika sätt försöka uppmana flickan att gå till skolan. Vad som än krävs så kommer flickan att gå i skolan.
Svar på tråden Skola-orosanmälan, har dom gjort rätt?