• Äldre 12 Sep 20:51
    2981 visningar
    12 svar
    12
    2981

    Flytta gammal katt från landet in till Malml

    Jag vill flytta vår 16 åriga familjekatt från landet till min lägenhet i malmö. Vår familjekatt Frasse är idag 16 år gammal. Han har växt upp på en gård ute på landet med sin mamma. Mamman gick bort för 4 år sedan och sedan hon gick bort har han varit ensam katt i vår familj. Vi är sex personer i vår familj och under de senaste åren har nästan alla flyttat hemifrån och Frasse har varit mycket själv. Han har alltid varit inne på dagarna och ute på nätterna. Om han behöver "gå på toa" jamar han och så släpper någon ut honom, så han har aldrig använt låda. Idag sover han väldigt mycket då han är väldigt gammal. Han sover i princip hela dagen men pappa (som är den enda som bor kvar hemma) släpper ut honom på natten så att han ändå håller sig lite aktiv. Frasse är väldigt Go, mysig och kelig. Han är stundtals väldigt sällskapssjuk. Nu till mitt dilemma: min pappa kommer bo utomlands i perioder och jag vill att frasse ska tas hand om ordentligt sina sista år eller månader eller vad han har kvar. Jag bor med min pojkvän i en 2:a på 60 kvadrat i Malmö. Vi bor på 2a våningen i ett litet och lugnt lägenhetshus. Vi har en mini-innergård som lägenheterna delar på men det är inget jättestort. Vad tror ni? Tror ni att detta kan gå bra? Har någon tips på vad jag kan göra för att göra detta smidigt? Har det gått bra för andra?

  • Svar på tråden Flytta gammal katt från landet in till Malml
  • Anonym (Nej)
    Äldre 12 Sep 20:56
    #1
    -1

    Avliva katten, han kommer må dåligt som innekatt när han har varit ute hela sitt liv. Bespara honom det.

  • C78
    Äldre 12 Sep 21:02
    #2
    +1

    Hej. Katten jag växte upp med var en van utekatt tills mina föräldrar flyttade till stan. Han var då i den åldern din katt är i nu dvs inte ung, lekfull kattunge. Det gick jättebra :) För honom (katten) verkade det som att han mådde bra där familjen var oavsett om hans liv förändrades och han inte längre kunde vara ute. Jag bor i Malmö och här där jag bor är det minst 3 katter som är ute o får frisk luft på gården (låsta grindar åt alla håll) och det finns fler (sett dem i fönster) men de håller sig inne eller på balkong. Tror och hoppas det går bra med er flytt .

  • C78
    Äldre 12 Sep 21:06
    #3
    Anonym (Nej) skrev 2017-09-12 20:56:45 följande:

    Avliva katten, han kommer må dåligt som innekatt när han har varit ute hela sitt liv. Bespara honom det.


    Tror det där är individuellt från katt till katt. Ålder mm spelar in. Mår katten riktigt dåligt får man självklart börja fundera över lösningar men att avliva bara sådär innan man ens provat gör man ju inte (i alla fall inte majoriteten).
  • Anonym (Nej)
    Äldre 12 Sep 21:13
    #4
    -1
    C78 skrev 2017-09-12 21:06:57 följande:
    Tror det där är individuellt från katt till katt. Ålder mm spelar in. Mår katten riktigt dåligt får man självklart börja fundera över lösningar men att avliva bara sådär innan man ens provat gör man ju inte (i alla fall inte majoriteten).
    Det är väldigt, väldigt sällan en katt som varit ute i många år accepterar livet som innekatt. Jag hade inte testat och låtit katten lida sista tiden. En katt blir runt 16 år.
  • Anonym (Testa­)
    Äldre 12 Sep 21:27
    #5
    +1

    Självklart ska ni testa om det enda alternativet är avlivning. Ge katten en chans! Min katt slutade gå ut i den där åldern. Katter är olika.

    Fattar inte hur man (tex "nej" här ovan) kan råda er att avliva utan att först testa.

    Det kan gå dåligt och det kan gå jättebra. Som sagt, ge katten en chans.

  • Anonym (Testa­)
    Äldre 12 Sep 21:29
    #6
    +1

    Självklart vore det bästa om katten fick bo kvar men är det inte möjligt ska ni såklart försöka med en flytt.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 12 Sep 21:36
    #7
    -1
    Anonym (Testa) skrev 2017-09-12 21:27:18 följande:

    Självklart ska ni testa om det enda alternativet är avlivning. Ge katten en chans! Min katt slutade gå ut i den där åldern. Katter är olika.

    Fattar inte hur man (tex "nej" här ovan) kan råda er att avliva utan att först testa.

    Det kan gå dåligt och det kan gå jättebra. Som sagt, ge katten en chans.


    Vadå ge katten en chans? Precis som att katten ser det som en chans att bli instängd i en liten lägenhet, när den är van att gå ut varje dag i 16 års tid. Det kanske låter hårt men en död katt lider inte. 
  • Anonym (Testa­)
    Äldre 12 Sep 21:43
    #8
    +1
    Anonym (Nej) skrev 2017-09-12 21:36:28 följande:

    Vadå ge katten en chans? Precis som att katten ser det som en chans att bli instängd i en liten lägenhet, när den är van att gå ut varje dag i 16 års tid. Det kanske låter hårt men en död katt lider inte. 


    Det finns som sagt katter som blivit innekatter utan problem.
  • C78
    Äldre 12 Sep 21:48
    #9
    +1
    Anonym (Nej) skrev 2017-09-12 21:13:05 följande:
    Det är väldigt, väldigt sällan en katt som varit ute i många år accepterar livet som innekatt. Jag hade inte testat och låtit katten lida sista tiden. En katt blir runt 16 år.
    Anledningen till att jag tycker ts ska prova är att min barndomskatt var runt 16 år när mina föräldrar flyttade med honom till stan. Naturligtvis hade de inte haft honom kvar om han mått dåligt men han trivdes väldigt bra:) Efter en tid vart min mormor ensam och då flyttade katten hem till henne (några kilometer bort) och fick vara ute igen. Han vandrade ut och tog frisk luft men inte alls på det viset som när han var yngre.Han ville oftast vara nära mormor där han fick massa mys och omtanke. När han var 19 år fick han tumör och fick då somna in. Efter ett bra liv.
  • Anonym (ace)
    Äldre 12 Sep 23:03
    #10

    Väldigt manga äldre Katter mår bra att få bli innekatter som seniorer. Det krävs väldigt mycket att ha och försvara ett revir, och även Katter kan tycka att det är skönt att få "pensioneras" och bara ta det lugnt.

  • C78
    Äldre 12 Sep 23:14
    #11
    Anonym (ace) skrev 2017-09-12 23:03:40 följande:

    Väldigt manga äldre Katter mår bra att få bli innekatter som seniorer. Det krävs väldigt mycket att ha och försvara ett revir, och även Katter kan tycka att det är skönt att få "pensioneras" och bara ta det lugnt.


    Fick exakt den känslan från min barndomskatt - att han tyckte det var skönt att bara ta det lugnt. Och det även efter att han fick tillgång till trädgård igen.
  • Äldre 13 Sep 01:23
    #12

    Vi hade en katt som blev 19 år innan han fick komma till katthimlen. Vi flyttade flera gånger utan minsta problem. Ibland var han innekatt och ibland utekatt. På vintrarna gick han aldrig ut ändå när det låg snö på marken. Han blev förnärmad om man försökte köra ut honom då. I Norrland var det vinter från nov till maj.

Svar på tråden Flytta gammal katt från landet in till Malml