• Anonym (Hemma­fru)
    Äldre 12 Sep 21:45
    9474 visningar
    53 svar
    53
    9474

    Vad har jag rätt till vid skilsmässa?

    Är det alltid 50/50? Och vad innefattar det? Hus? Bilar? Sommarhuset?

    Jag har varit hemmafru senaste femton åren och vill lämna min man, men vet inte vilken ände jag ska börja i när jag inte har något att återuppta. Vi har inget äktenskapsförord.

  • Svar på tråden Vad har jag rätt till vid skilsmässa?
  • Äldre 14 Sep 11:09
    #41
    Anonym (åsikter) skrev 2017-09-13 15:14:23 följande:

    Ts vad du ska göra är att kontakta en jurist och ta reda på vilka rättigheter du har och inte har.

    Att lyssna på forumsmedlemmars tyckanden kan vara intressant när det gäller åsikter men betyder ingenting när det kommer till det juridiska utan är ju mest just det åsikter så gå till en jurist, ge denne alla fakta och så vet du.


    Helt rätt!   Jurist med familjerätt som specialitet. En del banker har även jurister att tillgå - fråga din bank. Det finns även jurister på nätet som gratis tillhandahåller upplysningar. Det är juriststudenter som svarar, men deras svar kollas i regel av mentorer. Det kan ta någon vecka att få sitt svar på nätet (du får inget personligt svar) men det kan vara en början så att du är mer insatt i ditt eget ärende och sedan gå vidare till juristbyrå.

    www.lawline.se

    www.juridiktillalla.se
  • sextio­talist
    Äldre 14 Sep 11:14
    #42
    +1
    Alessia skrev 2017-09-14 11:09:30 följande:
    Helt rätt!   Jurist med familjerätt som specialitet. En del banker har även jurister att tillgå - fråga din bank. Det finns även jurister på nätet som gratis tillhandahåller upplysningar. Det är juriststudenter som svarar, men deras svar kollas i regel av mentorer. Det kan ta någon vecka att få sitt svar på nätet (du får inget personligt svar) men det kan vara en början så att du är mer insatt i ditt eget ärende och sedan gå vidare till juristbyrå.

    www.lawline.se

    www.juridiktillalla.se
    Det bästa hade varit att ts hade kontaktat en jurist, innan de valde att hon skulle vara utan inkomst.
  • Ess
    Äldre 14 Sep 13:14
    #43
    sextiotalist skrev 2017-09-14 11:14:51 följande:
    Det bästa hade varit att ts hade kontaktat en jurist, innan de valde att hon skulle vara utan inkomst.
    NEJ, nu e du negativ. Det vet du väl att det aaaaldrig kommer att ta slut.........
  • Anonym (Man)
    Äldre 14 Sep 13:24
    #44
    Ess skrev 2017-09-14 13:14:05 följande:
    NEJ, nu e du negativ. Det vet du väl att det aaaaldrig kommer att ta slut.........
    Exakt. Man pratar inte om vad som ska hända om det tar slut, för då planerar man ju att det ska ta slut...
  • Anonym (J)
    Äldre 14 Sep 13:35
    #45
    Ess skrev 2017-09-14 13:14:05 följande:
    NEJ, nu e du negativ. Det vet du väl att det aaaaldrig kommer att ta slut.........
    Haha spot on. Vi ääääääslkar ju varandra....

    Nu vill jag inte vara tasktig mot  TS dock. Hon verkar ju ha vaknat sent om sidor. Och visar det som faktiskt  också kan hända,  att initiativet till skilsmässa kan komma från hemmafrun.
  • Anonym (Eh!)
    Äldre 14 Sep 13:38
    #46
    Anonym (J) skrev 2017-09-14 13:35:29 följande:
    Haha spot on. Vi ääääääslkar ju varandra....

    Nu vill jag inte vara tasktig mot  TS dock. Hon verkar ju ha vaknat sent om sidor. Och visar det som faktiskt  också kan hända,  att initiativet till skilsmässa kan komma från hemmafrun.
    Jo, fast visst har vi läst sådana trådar förut - om hemmafruar som vill skilja sig men inte kan av ekonomiska skäl.
  • Anonym (Hemma­fru) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 13:42
    #47
    +1

    Ja eller så kan man fråga istället för att komma med massa förutfattade meningar?

    Har levt med honom sen jag var 15 och aldrig jobbat. Där och då hade jag inga tankar på sånt alls, var bara glad att ha tagit mig hemifrån, sen har det bara fortsatt så.

    Har genom åren försökt prata om det, men han är en mästare på att slingra sig ur det så jag glömmer vad det var jag ville komma fram till. Testat att skriva brev för att ha chansen att prata till punkt, det svarar han oftast inte på, utan "vi pratar om det ikväll".. Och så blir det samma sak igen.

    Jag mår inte bra här, jag måste ta mig härifrån, men det är inte så lätt när allt känns oöverstigligt.

  • Anonym (J)
    Äldre 14 Sep 13:43
    #48
    Anonym (Eh!) skrev 2017-09-14 13:38:14 följande:
    Jo, fast visst har vi läst sådana trådar förut - om hemmafruar som vill skilja sig men inte kan av ekonomiska skäl.
    Sant. Tragiskt.
  • Anonym (Eh!)
    Äldre 14 Sep 14:02
    #49
    Anonym (Hemmafru) skrev 2017-09-14 13:42:22 följande:

    Ja eller så kan man fråga istället för att komma med massa förutfattade meningar?

    Har levt med honom sen jag var 15 och aldrig jobbat. Där och då hade jag inga tankar på sånt alls, var bara glad att ha tagit mig hemifrån, sen har det bara fortsatt så.

    Har genom åren försökt prata om det, men han är en mästare på att slingra sig ur det så jag glömmer vad det var jag ville komma fram till. Testat att skriva brev för att ha chansen att prata till punkt, det svarar han oftast inte på, utan "vi pratar om det ikväll".. Och så blir det samma sak igen.

    Jag mår inte bra här, jag måste ta mig härifrån, men det är inte så lätt när allt känns oöverstigligt.


    Börja bena ut saker:

    Du måste kunna försörja dig efter skilsmässan och du måste ha någonstans att bo. Vad kan du jobba med? Vad har du för utbildning? Börja redan nu leta efter alternativ. Kanske kan du söka in till en utbildning nästa vår?

    Hur ser bostadssituationen ut där du bor? Vid skilsmässa ska du som sagt ha hälften av allt, och då får du förhoppningsvis pengar att köpa en bostadsrätt för.

    Eftersom du ändå inte har eget jobb och egen bostad nu, kan det vara klokt att söka sig till en annan kommun, för en helt färsk start.

    Som sagt, jurister kostar, men du kommer ju att få pengar.
  • Anonym (abc)
    Äldre 14 Sep 22:43
    #50
    +1

    Dina skulder räknas ifrån din egendom (ifall du har några) och hans skulder räknas ifrån hans egendom. Bådas netto slås ihop (hamnar man på minus räknas det som 0) och delas på mitten. Den egendom man får ska i första hand tas från den egna egendomen.

    Teoretiskt sett har du alltså rätt till hälften av nettovärdet av hans egendom om du själv saknar tillgångar.  Tills skilsmässan är klar (med väntetid om ni har barn) har han försörjningsplikt. Har du varit hemma länge har du också hyfsade möjligheter att få bestämt ett tidsbegränsat underhåll medan du t ex arbetsmarknadsutbildar dig. I praktiken kan det vara mer komplicerat dock.

    Är ni inte överens behöver du gå till rätten. Hemförsäkringen täcker inte alltid det om man levt ihop (står i avtalet) och det är en kostnad du  behöver kunna betala.

    En bekant trodde att hennes /ex/man hade god ekonomi då det fanns en bostadsrätt och en snygg bil och att hon skulle få i alla fall något när hon lämnade honom (fysisk och psykisk misshandel inblandad). Hon kände inte till att hennes ex hade gamla skulder, bl a höga studielån. När de räknats av från hans egendom fanns inget plusnetto kvar. Hon fick ersätta honom till hälften för det enda hon ägde, smycken hon haft med sig in i äktenskapet. (Vad hon tvingats lämna i hemmet hade "försvunnit" när hon väl fick rättslig hjälp att hämta det.) Dyra advokatkostnader att betala därtill. Men har du insyn i din mans ekonomi slipper du sådana överraskningar.

    I andra fall finns på papperet ett överskott men det förutsätter att t ex bostads säljs. Det är väldigt svårt att tvinga fram en försäljning inom överskådlig tid när ägaren hävdar att han inte har någon annanstans att bo, eller att få loss lösöre ur ett eget företag t ex. (I det senare fallet är iofs värdet ofta knutet till en arbetande ägare och värdelöst utan honom.) Se till exempel det deprimerande radioprogrammet om av bodelningar i långbänk på:
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6497652

    Detta låter säkert som att jag försöker skrämma dig, men det kan vara bra att kallt räkna med att det kan dröja med att få ut ekonomisk rätt även om du har sådan, och planera för egen försörjning ett bra tag ifall detta skulle hända dig.

  • Påven Johann­a II
    Äldre 15 Sep 10:06
    #51
    Anonym (Hemmafru) skrev 2017-09-14 13:42:22 följande:

    Ja eller så kan man fråga istället för att komma med massa förutfattade meningar?

    Har levt med honom sen jag var 15 och aldrig jobbat. Där och då hade jag inga tankar på sånt alls, var bara glad att ha tagit mig hemifrån, sen har det bara fortsatt så.

    Har genom åren försökt prata om det, men han är en mästare på att slingra sig ur det så jag glömmer vad det var jag ville komma fram till. Testat att skriva brev för att ha chansen att prata till punkt, det svarar han oftast inte på, utan "vi pratar om det ikväll".. Och så blir det samma sak igen.

    Jag mår inte bra här, jag måste ta mig härifrån, men det är inte så lätt när allt känns oöverstigligt.


    Så du är trettio år nu? Och har aldrig känt något behov, motivation, driv att göra något annat än att vara hemma? Inte upplevt kunskapsbristen som besvärande? Inte känt dig nyfiken på vad livet innehåller mer? Inte känt någon brist på stimulans?

    Vad är det du velat prata med din man om? 
  • Ess
    Äldre 15 Sep 10:26
    #52
    Påven Johanna II skrev 2017-09-15 10:06:51 följande:
    Så du är trettio år nu? Och har aldrig känt något behov, motivation, driv att göra något annat än att vara hemma? Inte upplevt kunskapsbristen som besvärande? Inte känt dig nyfiken på vad livet innehåller mer? Inte känt någon brist på stimulans?

    Vad är det du velat prata med din man om? 
    Det var precis detta jag tänkt skriva.
    Det är ju inget som ts behövt stå och vänta på klartecken från sin man för att göra. Det hade bara varit att gå ut genom dörren och anmäla sig till en utbildning eller till AF.
  • Påven Johann­a II
    Äldre 15 Sep 10:36
    #53
    Ess skrev 2017-09-15 10:26:24 följande:
    Det var precis detta jag tänkt skriva.
    Det är ju inget som ts behövt stå och vänta på klartecken från sin man för att göra. Det hade bara varit att gå ut genom dörren och anmäla sig till en utbildning eller till AF.
    Nej, precis. 

    Ts måste ha fastnat i något underligt tonårsbeteende. Kanske är mannen mycket äldre och dominant? Något torde väl vara extremt fel i alla fall, när hon inte förmått göra en så simpel sak som att kliva ut genom ytterdörren och skapa sig en stimulerande självständig tillvaro som genererat egen ekonomi och ett värdigt liv.
Svar på tråden Vad har jag rätt till vid skilsmässa?