• Annwyn

    Provisionsjobb och kronofogden?

    Jag har precis fått ett jobb efter många års arbetslöshet. Jag var otroligt slarvig när jag var yngre och dras nu med en hel del skulder hos kronofogden. Mitt nya jobb är väldigt provisoonsbaserat. Grund lönen är på 8.000 innan skatt men jag kommer förmodligen att få ut 14-20 efter skatt beroende på hur det gått men ingenting garanterat.

    Hur funkar utmätning hos KF när man jobbar på provision med så låg grundlön?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Provisionsjobb och kronofogden?
  • Långbenopluto

    Dom brukar räkna ut ett behållningsbelopp som du ska få behålla varje månad och får du mindre än det så tar dom inget den månaden. Men allt över det beloppet dras.

  • Gamlik

    Då många läser men inte verkar svara så kan jag rekommendera dig att prata med en handläggare på Kronofogden.
    Var själv slarvig i min ungdom och drogs med lite skulder av mindre art, ca. 14000:- hamnade hos KF.
    När jag väl fick jobb med en inkomst på ca. 2% över lagstadgad minimum så ringde jag till KF, förklarade min situation och frågade om vi kunde lägga upp en avbetalningsplan, vilket var helt OK, dom gillar precis som andra myndigheter när man gör halva jobbet åt dom då utmätningar tar tid och resurser.

    Så ring till KF, förklara läget, få hjälp med att lägga upp en rimlig avbetalningsplan under en fast period och be att få beslutet hem i brevlådan. Efter att den första perioden är slut så kontaktar dom dig eller du dom för att omförhandla om situationen har förändras.
    Man bestämmer då ett grundbelopp och lämnar det öppet att betala ett högre belopp efter förmåga.

    Egentligen handlar det om hur stora skulder det gäller och hur snabbt du vill bli av med dom för att påbörja nedräkningen på anmärkningarna.
    Skuldsanering kan du ansöka om ifall du har skulder i sådana belopp att du inte kan förväntas att återbetala dessa inom överskådlig tid.

  • Jamesdio

    Kronofogden gör väl inga avbetalningsplaner. De fastställer ditt förbehållsbelopp och sedan gör de utmätning med antingen en fast summa per månad (det vanligaste) och då får du behålla det som eventuellt överstiger ditt förbehållsbelopp + ditt utmätningsbelopp. Skulle du någon månad tjäna mindre drar de bara det som överstíger ditt förbehåll.

    Förbehållet räknas ut utifrån din hyra, ev utgifter för att ta dig till jobbet, ev barnomsorgsavgift och underhåll, ev utgifter för sjukdom, samt en fast schablon som ska täcka alla övriga utgifter.

  • Jamesdio

    OK, då kan man få avbetalningsplan hos kronofogden, i undantagsfall, om man enbart har skulder till det offentliga.

Svar på tråden Provisionsjobb och kronofogden?