Inlägg från: amia01 |Visa alla inlägg
  • amia01

    Varför finns inga större ugnar?

    Blir vansinnig! Vår spis måste bytas ut, och jag hittar inga ugnar med rimlig storlek. Alla har samma pyttelilla plåtar som min mamma/mormor tvingades nöja sig med för 50 år sedan. När man har ett kök som tillåter en 70-spis vill man ju ha någon nytta av det utrymme man skapat. 

    Ni som har moderna ugnar med 60-mått - hur klarar ni er?
    Tänk att baka knäckflarn - på 20 plåtar... eller baka bullar - på 10 plåtar... eller behöva köra två plåtar ugnsbakade grönsaker för att det ska räcka till 4 personer... vem ska tvingas vänta på maten i det fallet??

    Har läst på om de "moderna" varmluftsugnarna, men alla rekommendationer visar ju att det fortfarande inte fungerar med att köra i flera plåtar samtidigt - utom i vissa begränsade fall...

    Behövde bara spy ut lite ilska på det här, tack för att ni lyssnar

  • Svar på tråden Varför finns inga större ugnar?
  • amia01
    nytt eller gammalt skrev 2017-09-13 07:53:09 följande:

    ELECTROLUX EKI6763AOX

    Typ en sådan hade jag förr.


    Finns bara som 60 bred, passar dåligt i mitt 70 inbyggnadsmått + att jag skulle få smått panik över var jag ska göra av alla plåtar/formar när det saknas ordenlitgt förvaringsutrymme i spisen - vilket det gör på alla andra modeller också förresten...
  • amia01
    nytt eller gammalt skrev 2017-09-13 07:51:04 följande:

    Jag har själv en 110 bred spis med två ugnar nu, men även när jag hade en 70-spis så hade jag en med två ugnar. Om du har plats i högskåp kan du ha en extra ugn där. Jag skulle inte klara mig utan två ugnar ... (eller jo klart jag skulle om det var nöd). Tycker det är bättre än en jätteugn.

    Men, har även sett en spis som marknadsfördes med extra stor ugn nån gång. Leta på nätet så kanske det fortfarande finns.

    När det gäller flera plåtar i varmluft så brukar jag köra två och byta plats på dem ibland, då funkar det tycker jag.


    Men, alltså, det är ju massor med merjobb att göra två plåtar i två ugnar istället för att kunna köra allt på en plåt i en ugn. 
    Klart det finns tillfällen när det skulle fungera att köra två ugnar, men hos oss är det storkok som gäller framför flerrätters-menyer, och just ugnen är så praktisk för stora middagar - om platsen finns då

    Håller med om att varmluft kan fungera om man byter plats, men det blir ändå ofta lite "svampigt" eftersom fuktigheten blir lite för hög. Och dessutom vill jag köra maten i ugnen för att ha tid att göra annat under tiden, och då vill jag inte behöva passa plåtarna...
  • amia01
    Aniiee skrev 2017-09-13 14:05:07 följande:

    Men det finns ju hur mycket 70 cm spisar och ugnar som hellst. Var har du (inte) letat?


    Japp, finns massor med 70 spisar, och med stora ugnar dessutom  
    ... mätt i liter alltså...

    Problemet är att alla, trots yttermåttet, har samma pyttesmå plåtar som 60-spisarna, eftersom arean i ugnsutrymmet är standardiserat sedan några år tillbaks... Det man får för pengarna är alltså massa "döutrymme" på sidorna, eller förhoppningsvis kanske lite bättre isolering?

    Har redan 2 kylskåp och 3 frysar, så nästa investering blir väl 2 spisar... ångrar att vi rev ut vårt andra kök för några år sedan, men då kunde jag inte veta att det inte skulle finnas spisar som inte räcker till mat för 4 personer i i framtiden
  • amia01
    Aniiee skrev 2017-09-13 17:22:18 följande:

    ni kan inte dra ut 20 cm till och få plats med en 90-spis/ugn?


    Hade varit en klockren lösning -om inte spisutrymmet är inklämt mellan vedspis och inmurat skåp, och jag inte har planerat för att bygga om köket närmsta veckan

    Får nog överväga att dra igång vedspisen som andra ugn när det behövs, eller ställa en andra ugn i källaren kanske... nöden har ingen lag.

    Undrar hur alla andra klarar av att laga mat till sina familjer i de pyttesmå ugnarna??
  • amia01
    Rymdmoln skrev 2017-09-13 21:46:24 följande:

    Men... hur mycket äter ni egentligen om inte en plåt med grönsaker räcker till fyra personer? Undrar verkligen. En plåt räcker ju mycket mat...


    Nej, en plåt ugnsbakade potatisklyftor och rotsaker, utspridda för bra resultat, räcker knappt till en middag. Uppskattar att det max går på 6-8 potatisar, 2 morötter, 1 lök, 1 liten rödbeta - vilket inte är OK som huvudingrediens till 4 personers middag tycker jag.

    Med de större plåtarna har jag dubbla utrymmet, och klara på samma tillagningstid att fixa middag till alla 4 + ett par extra portioner.

    Ett annat exempel är bullbaket, där jag gör ca 120 bullar på ett bak. I dag kan jag grädda det på 6 plåtar, med ny ugn måste jag köra 10 plåtar... suck, jag som trodde att utvecklingen skulle gå framåt...

  • amia01
    Aniiee skrev 2017-09-13 22:46:12 följande:

    Måste nästan mäta min ugn.....


    Japp, trodde aldrig att min ugnsstorlek skulle betyda så mycket för mig
  • amia01
    nernu skrev 2017-09-14 07:31:50 följande:

    Mina förldrar har en dubbelugn från husqvarna. Plåtarna är enorma! Måste nästan dubbla receptet om man ska göra något i långpanna.


    Kanske den har några år på nacken då? För förr i tiden gjordes det rejäla ugnar

    Numera måste man köpa från england eller australien för att hitta en dubbelugn i 70 cm utförande. Och inte ens då får man större plåtar än i de som finns till 60 utförandena.
    Ju mer jag letar desto värre blir det, börjar kännas som om hela världen konspirerar för att få mig att laga mindre mat
  • amia01
    Lena skrev 2017-09-14 07:44:34 följande:

    Varmluften i min Husqvarna ugn är bra nog för att man inte behöver skifta plats på plåtar om man bara kör två, tre funkar helt okej det med.

    Vi rör ugnsgrönsakerna efter halva tiden och behöver inte mer än en plåt då till fyra personer. Har eller inga problem att få plats 16-20 normalstora bullar på plåtarna.


    Men vem har tid och lust att behöva röra i plåtarna, när man inte skulle behöva det om det bara funnits större ugn? 
     
    Och mina bullar är betydligt större än dina 6 cm när de kommer ut från ugnen. Bakar dessutom utan formar, så ligger de för tätt så blir det mer likt butterkaka än bullar...

    Och till sist, vet att varmluft är "helt ok", men jag kompromissar inte med matlagning - vill ha perfekt resultat! Men med världens alla ugnstillverkare som motståndare kanske jag tvingas kapitulera den här gången
  • amia01
    Linda5 skrev 2017-09-14 11:30:39 följande:

    Förstår dig helt och hållet. Har letat ihjäl mig. Nästa gång blir det denna 
    Snordyr men det får det kosta.


    Japp, i långtidsprojekt "köksrenovering" måste jag se till att få in plats emd en Rational
  • amia01
    Lena skrev 2017-09-14 14:57:06 följande:

    Husqvarna ugnarna är nya och ett premiummärke.

    Vill du arbeta som ett proffs får du handla proffsutrustning...


    Spännande, var just sådana tips jag var ute efter, men hur hittar jag dessa ugnar då?

    Finns inget om dem på Husqvarnas hemsida, mer än att de har den "fantastiska" ugnsvolymen på 74 liter... vilket är exakt samma som alla andra ugnar har... tittar man på bilderna i presentationen är det tydligt att ugnarna är byggda på höjden, och inte på bredden...

    Min bästa köksbutik i närheten, som brukar ha koll, säger att det inte finns några ugnar som är större. Och jag har sökt på massor av ställen med mer avancerade spisar runt hela världen, utan att lyckas hitta någon bredare ugn. Det enda jag hittar är andra som beklagar sig över samma problem som mig...

    Så om du har tips på hur jag ska kunna hitta den spis du menar, så får du gärna dela med dig.
  • amia01
    Ewald01 skrev 2017-09-14 19:02:48 följande:

    Det finns även ugnar för storkök osv. .... men de är kanske inte vanliga bland privatpersoner 


    Som sagt var, så är ju drömmen att designa nästa kök så jag får plats med en proffs-ugn.
Svar på tråden Varför finns inga större ugnar?