• Anonym (Undrande)

    Normalt att hundar nafsar och bits?

    Min son som är 10 år var hos en kompis igår och de har flera stora hundar. Jag har själv ingen kunskap alls om hundar så jag frågar er som kanske har det. Barnen lekte en jaga-lek med varandra ute på gården och hundarna hade uppfattat det som en rolig lek också. Det slutade med att en av hundarna bet min son i armen så det var ett rejält blåmärke. Hade inte gått hål i huden som tur var. Är det sånt som brukar kunna hända om man är ute och leker med hundar eller kan det tyda på att hundarna är aggressiva? Jag tyckte det var lite obehagligt. Är själv lite rädd för dessa stora hundar eftersom de kommer och hoppar upp på en varje gång man kommer dit. Ska man inte uppfostra sina hundar lite bättre?

  • Svar på tråden Normalt att hundar nafsar och bits?
  • LFF

    Ja, det kan hända om hundar blir lite för exalterade. De leker mycket med munnen och menar inget illa. Däremot så är det kanske inte helt lämpligt att hundarna får vara med och leka när din son är hos sin kompis och de busar vilt omkring.

    Att de hoppar på besökare är däremot mest bara ouppfostrat. Säg till ägarna att ni tycker att det är lite obehagligt när de kommer rusandes och hoppar upp så får de helt enkelt se till att hålla hundarna under kontroll.

  • EmberEyes
    LFF skrev 2017-09-13 09:45:20 följande:

    Ja, det kan hända om hundar blir lite för exalterade. De leker mycket med munnen och menar inget illa. Däremot så är det kanske inte helt lämpligt att hundarna får vara med och leka när din son är hos sin kompis och de busar vilt omkring.

    Att de hoppar på besökare är däremot mest bara ouppfostrat. Säg till ägarna att ni tycker att det är lite obehagligt när de kommer rusandes och hoppar upp så får de helt enkelt se till att hålla hundarna under kontroll.


    Håller helt med.

    Dock tycker jag att det är konstigt att föräldrarna till den andre pojken inte hade översikt över situationen och avbröt när hundarna gick upp i varv. Jag skulle aldrig tillåta att situationen eskalerade på det viset, utan antingen tagit in hundarna eller bett barnen leka på ett annat sätt med hundarna.
  • LFF
    EmberEyes skrev 2017-09-13 11:48:47 följande:
    Håller helt med.

    Dock tycker jag att det är konstigt att föräldrarna till den andre pojken inte hade översikt över situationen och avbröt när hundarna gick upp i varv. Jag skulle aldrig tillåta att situationen eskalerade på det viset, utan antingen tagit in hundarna eller bett barnen leka på ett annat sätt med hundarna.
    Om man låter hundarna hoppa på barnens föräldrar (och antagligen alla andra besökare också) så är jag itne ett dugg förvånad över att de inte avbröt hundarna när de gick upp i varv eller sa till barnen att lugna ner sig.

    Själv har man blivit anklagad för att vara djurplågare och vilja ha kadaverdisciplin på sin lilla terrier just för att vi kallade in honom mitt i lek när han började bli lite för i gasen. Och då var det ändå bara hundkompisar modell större han lekte med. 
  • Anonym (mmm)

    Det är ganska vanligt. Det är ju så hundarna brukar leka med varandra. Man kan öva bort det men det är ju valbart. Däremot kan det ju vara olämpligt att låta en sådan hund leka med småbarn. Men aggressivitet låter det ju inte som.

    Min hund använder munnen mycket när han leker med mig och min man. Han nafsar men det gör inte ont. Någon gång har han råkat ta i lite för mycket så att jag utbrustit "aj" och då har han stannat upp och avbrutit leken. Så det är tydligt att han syfte inte är att skada och att det inte handlar om aggression.

  • Anonym (vv)

    ALDRIG att mitt barn fick åka tillbaka till ett ställe där hundar bits.
    Inte heller skulle vi åka till ett ställe där hundar hoppar på det sätt du beskriver.
    Tycker du ska ta din son till en vårdcentral/ jour så att de får dokumentera skadan. Det borde polisanmälas.
    Anmäl det till miljöförvaltningen i kommun. De där djuren kommer ställa till med mer skada om ingen sätter stopp.

  • DeathByPickles

    Angående hoppande som hälsningsritual är det väl upp till var och en, men just när det kommer främmande bör man varna innan så att de får tala om om de vill hälsa allt eller inte. Vill de inte, är det brukligt att ta undan hunden. 


    Att leka med munnen är som många nämnt fullt normalt för en hund som blir extra taggad i spring och bus - jag skulle döma händelsen som dålig uppsyn av föräldrarna/hundägarna. Jag hoppas att sonen inte blev skrämd av händelsen, och det vore nog värt att prata med de andra föräldrarna om det. 


    Å andra sidan vet jag inte HUR många gånger jag fått nypa tag i en släktings ungar för att de ofelbart och vid varje obevakat tillfälle skulle jaga upp valpen min, bara för att sedan gnälla och grina när det blev tänder inblandade i leken. Kan mycket väl vara så att gossarna medvetet brusar upp hundarna också. Det är kul tills det inte är det längre. ;)  


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • DeathByPickles
    Anonym (vv) skrev 2017-09-13 18:19:41 följande:

    ALDRIG att mitt barn fick åka tillbaka till ett ställe där hundar bits.
    Inte heller skulle vi åka till ett ställe där hundar hoppar på det sätt du beskriver.
    Tycker du ska ta din son till en vårdcentral/ jour så att de får dokumentera skadan. Det borde polisanmälas.
    Anmäl det till miljöförvaltningen i kommun. De där djuren kommer ställa till med mer skada om ingen sätter stopp.


    Åh, trams! Barn och bus och blåmärken är rätt normalt. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Men herregud!!)
    Anonym (vv) skrev 2017-09-13 18:19:41 följande:

    ALDRIG att mitt barn fick åka tillbaka till ett ställe där hundar bits.

    Inte heller skulle vi åka till ett ställe där hundar hoppar på det sätt du beskriver.

    Tycker du ska ta din son till en vårdcentral/ jour så att de får dokumentera skadan. Det borde polisanmälas.

    Anmäl det till miljöförvaltningen i kommun. De där djuren kommer ställa till med mer skada om ingen sätter stopp.


    Du verkar ju helt rabiat. Hunden har inte bitit då hade det gått hål. Om hundarna har blivit exalterade och varit med i leken så ja då kan det gå så. Hundar "knips" när dom lek.. vill inte riktigt kalla den nafsar men kommer inte på något bättre ord. Kan tycka det är dåligt att ingen vuxen styrde upp för det kan hända olyckor när det busas på det viset. Inte för att hundarna är aggressiva men stora hundar kan skada barn av misstag eller tvärtom. Tycker egentligen aldrig barn och djur ska härja obevakat
  • DeathByPickles
    Anonym (Men herregud!!) skrev 2017-09-13 18:36:12 följande:
    Du verkar ju helt rabiat. Hunden har inte bitit då hade det gått hål. Om hundarna har blivit exalterade och varit med i leken så ja då kan det gå så. Hundar "knips" när dom lek.. vill inte riktigt kalla den nafsar men kommer inte på något bättre ord. Kan tycka det är dåligt att ingen vuxen styrde upp för det kan hända olyckor när det busas på det viset. Inte för att hundarna är aggressiva men stora hundar kan skada barn av misstag eller tvärtom. Tycker egentligen aldrig barn och djur ska härja obevakat
    Har en känsla av att (vv) trollar, men ja. Just så!
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (vv)

    "Min fru ringde polisen idag, det var riktigt löjligt. Hon påstod att jag hade attackerat henne. Fånigt, det var bara bus och lek. Sedan visade hon upp kroppskador och blånader. Då förklarade jag att det var väl inget, det hade inte ens gått hål och börjat blöda!  Imorgon har hon nog insett att hon är larvig och överreagerade."

  • Anonym (Hej)

    När jag busar med min hund (mellanstor) använder han ofta tänderna.Med försiktighet förutom de ggr han blivit för exalterad eller inte sett mina fingrar när vi busat med hans favoritmjukisleksak. Känns klart lite att bli biten även om det inte är av aggressivitet eller mening.Tror inte din sons kompis hundar är aggressiva men tycker det är väldigt oansvarigt att ha stora hundar och barn (speciellt barn utanför familjen) utan uppsikt. Även oskyldigt bus kan göra skada. Snacka med din sons kompis föräldrar och tala om vad du känner så löser det sig säkert.Om inte får du helt enkelt säga till din son att de får leka hos er i stället :)

  • DeathByPickles
    Anonym (vv) skrev 2017-09-13 21:11:31 följande:

    "Min fru ringde polisen idag, det var riktigt löjligt. Hon påstod att jag hade attackerat henne. Fånigt, det var bara bus och lek. Sedan visade hon upp kroppskador och blånader. Då förklarade jag att det var väl inget, det hade inte ens gått hål och börjat blöda!  Imorgon har hon nog insett att hon är larvig och överreagerade."


    ??
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (ofattbart)
    Anonym (vv) skrev 2017-09-13 21:11:31 följande:

    "Min fru ringde polisen idag, det var riktigt löjligt. Hon påstod att jag hade attackerat henne. Fånigt, det var bara bus och lek. Sedan visade hon upp kroppskador och blånader. Då förklarade jag att det var väl inget, det hade inte ens gått hål och börjat blöda!  Imorgon har hon nog insett att hon är larvig och överreagerade."


    jämför du en vuxen människa med tänk om moral och konsekvenser, med ett djur med avsaknad av detsamma?
  • Anonym (vv)

    Det är hundägaren som har ansvaret för hunden. Den har ansvar för att uppfostra hunden. Och det är hundägaren man ställer till svars och som får ta konsekvenserna. Sedan lämnar man inte två stora hundar med detta beteende obevakade med två ungar som leker, som flera i tråden har påtalat. En ansvarsfull hundägare kan förutse faror och undviker situationer som kan gå överstyr.
    Om man gör en anmälan är det inte hunden man anmäler utan det är hundägaren man anmäler.

  • Anonym (ofattbart)
    Anonym (vv) skrev 2017-09-13 23:02:04 följande:

    Det är hundägaren som har ansvaret för hunden. Den har ansvar för att uppfostra hunden. Och det är hundägaren man ställer till svars och som får ta konsekvenserna. Sedan lämnar man inte två stora hundar med detta beteende obevakade med två ungar som leker, som flera i tråden har påtalat. En ansvarsfull hundägare kan förutse faror och undviker situationer som kan gå överstyr.
    Om man gör en anmälan är det inte hunden man anmäler utan det är hundägaren man anmäler.


    Ja det har du rätt i. Men jag skulle ha pratat med hundägaren först i det här fallet. Är ju inte knappast hot mot liv och hälsa det gäller här.
    Blåmärken får alla ungar förr eller senare när de leker, hundar eller ej.
Svar på tråden Normalt att hundar nafsar och bits?