• H4llongr0ttan

    Ok att resa ensam då han inte kan följa med?

    Hejsan! Jag är i ett förhållande men vi bor skillt så egen ekonomi osv. Tycker ni att det vore dumt/själviskt av mig ifall jag skulle åka på en resa ensam utan min karl då han inte har råd just nu? Vi har alltså anhöriga utomlands och vi tänkte hälsa på dom. Men nu har vi insett att det är ingen bra idé för honom nu pga hans ekonomiska situation. (Som inte är självvald utav honom).

    Vissa kanske undrar, "men kan ni inte vänta och åka tillsammans i ett senare tillfälle?" Ja kanske.. men hans ekonomiska situation kommer att vara densamma i flera månader framöver. Så det blir liksom inte riktigt lägligt inom en snar framtid för honom att resa. Våra(mina) anhöriga anländer tillbaka till hemlandet nästa vår. Så SÅ många månader finns inte att spela med och dessutom hade jag ju gärna åkt nu när detta landet jag pratar om fortfarande har lite värme kvar...

    Men jag får dåligt samvete att jag ska kunna åka iväg och ha roligt medans min karl måste stanna hemma med pengar som räcker endast att leva. Har tänker ni andra?

    Jag har erbjudit att låna honom pengar så han kan följa med men det get ju honom bara mer skulder egentligen... och att jag betalar hela resan det vill han inte. Skulle ni ha samvete att åka om ni vore mig?

  • Svar på tråden Ok att resa ensam då han inte kan följa med?
  • Stårschan

    Märkligt upplägg. Du skriver både att mannen har dålig ekonomi utan att det är hans fel, och sedan skriver du att han har skulder. Har någon annan lyckats få honom skuldsatt utan att han själv hade något att säga till om.

    Jag tror att jag hade åkt om jag var du. Det är inte ovanligt att man gör en del saker ifrån varandra. Att hälsa på släktingar är en typisk sådan sak som man ibland gör var och en för sig. Sen att dina råkar befinna sig utomlands spelar inte så stor roll. Kanske hade det kostat dig lika mycket i tid och pengar om du skulle hälsa på släktingar inom Sverige? Om de hade bott i Gäddede, till exempel? Bara en tanke.

  • Anonym (D)

    Jag tycker absolut du ska åka. Inget blir väl bättre av att ni båda avstår, för att en inte kan. 
    Jag menar hans situation blir ju inte bättre för att du också stannar hemma.
    Sen kan jag förstå på ett sätt att han inte vill att du ska bjuda honom.
    När jag och min man rätt nyligen hade träffats, bara något år eller så, så skulle han åka på en långresa och han ville bjuda mig, (för jag hade absolut inte råd själv).
    Då sa jag nej, jag ville inte det, jag ville inte snylta på hans pengar.
    Men jag ändrade mig när han förklarade att för honom fanns det inget annat han hellre la pengarna på, för om jag inte följde med så skulle hans resa bli mycket sämre. 
    Han hade råd och han ville att vi tillsammans skulle göra den här resan. 
    Då åkte jag med.

    Jag tänker ts att om du lägger upp det så, så kanske dina man kan tänkas sig att följa med? 
    Men annars som sagt, jag tycker absolut du ska åka själv, det finns ingen anledning att du ska avstå.

  • Påven Johanna II

    Jag tycker att du ska åka. Den som skaffat sig skulder kan förstås inte göra lika mycket som den som inte har några skulder. Kanske har han redan haft roligt för de pengar han nu är skyldig?

  • Carambolan

    Är det dina anhöriga tycker jag inte att det är konstigt alls att du åker ensam.

Svar på tråden Ok att resa ensam då han inte kan följa med?