• Anonym (jullängtan)

    Hur mycket kan jag gå ner till jul?

    Jag har bestämt mig för att börja ta tag i min vikt med två väldigt små åtgärder. Babysteps så att säga. Jag ska byta ut mina stora chokladkakor mot mini-varianten, och jag ska börja cykla på en motionscykel enligt ett program.

    Chokladen jag brukar äta är alltså 200 grams kakor, och jag köper 4 st per gång, 1-2 gånger i veckan. Mini kakorna tänker jag äta 1 om dagen.

    Cykelprogrammet är i snitt 20 minuter per dag, men pendlar mellan 0 var femte dag och 70 minuter den svåraste dagen.

    Jag väger 119 kg.

    Hur mycket tror ni jag kan gå ner till jul med bara dessa två åtgärder?

  • Svar på tråden Hur mycket kan jag gå ner till jul?
  • Anonym (??)

    Du lär nog gå ner nåt kilo i veckan i alla fall.

  • Påven Johanna II
    Anonym (jullängtan) skrev 2017-09-13 14:38:44 följande:

    Jag har bestämt mig för att börja ta tag i min vikt med två väldigt små åtgärder. Babysteps så att säga. Jag ska byta ut mina stora chokladkakor mot mini-varianten, och jag ska börja cykla på en motionscykel enligt ett program.

    Chokladen jag brukar äta är alltså 200 grams kakor, och jag köper 4 st per gång, 1-2 gånger i veckan. Mini kakorna tänker jag äta 1 om dagen.

    Cykelprogrammet är i snitt 20 minuter per dag, men pendlar mellan 0 var femte dag och 70 minuter den svåraste dagen.

    Jag väger 119 kg.

    Hur mycket tror ni jag kan gå ner till jul med bara dessa två åtgärder?


    Hur ofta köper du 1600 gram choklad i veckan? Det blir ju en större minskning om du nu tänker äta 700 gram per vecka än om det blir om du oftare åt 800 gram per vecka. 

    Jag tror att du kan komma att gå ner ganska mycket av bara dessa två förändringar, förutsatt att du inte kompenserar motionen och minskningen av det stora intaget av choklad med mer mat/snacks/läsk eller annat energirikt. 
  • Anonym (jullängtan)
    Anonym (??) skrev 2017-09-13 14:42:48 följande:

    Du lär nog gå ner nåt kilo i veckan i alla fall.


    Jag hoppas det.
  • Anonym (jullängtan)
    Påven Johanna II skrev 2017-09-13 14:47:06 följande:
    Hur ofta köper du 1600 gram choklad i veckan? Det blir ju en större minskning om du nu tänker äta 700 gram per vecka än om det blir om du oftare åt 800 gram per vecka. 

    Jag tror att du kan komma att gå ner ganska mycket av bara dessa två förändringar, förutsatt att du inte kompenserar motionen och minskningen av det stora intaget av choklad med mer mat/snacks/läsk eller annat energirikt. 
    Jag vill säga att det har blivit ungefär varannan vecka 4 stora och varannan vecka 8 stora. Med mini kakorna menar jag de små små som väger ca 30 g styck, de där som de brukar ha typ 5 för 20 kr eller liknande evighetsextrapris. Så jag kommer gå från minst 800 g choklad i veckan till max 250.

    Jag ska INTE äta något annat istället. Det har jag bestämt. Nu ska jag bara hålla det också.
  • Anonym (vilma)

    Jättesvårt att säga. Men du kan ju uppskatta det genom att räkna ut hur mycket färre kalorier i veckan det här chokladbytet innebär och hur mycket en person med din vikt bränner genom att motionscykla. Det finns lite verktyg för sådant om du googlar. Men jag har sett små förändringar i kosten göra stora förändringar i kroppen hos andra.

    Om du känner till din längd och vikt i dagsläget, och din ungefärliga aktivitetsnivå, och du har hållit vikten den senaste tiden, så kan du föra in den information på t.ex. kaloriguiden.se och på så vis få fram ungefär hur många kalorier du äter i nuläget. Om du sedan drar bort de kalorier som du sparar genom att byta chokladen på det här sättet, så kan du se hur stort ditt underskott blir och sedan räkna vad det blir i kilon över tiden fram till jul. Och så gör du samma sak med cyklingen, på valfri sida där det står hur mycket man bränner av att cykla. Räkna med det i ditt underskott. 

    Jag tror att du är inne på helt rätt spår när du börjar med små förändringar. Kanske det inte är så viktigt exakt hur mycket du kommer att ha gått ner till jul, kanske du istället vid julen kan göra en ny plan där du bestämmer vad som blir nästa steg (nästa förändring), helt utan stress (som ju bara brukar kunna förstöra). 

  • Påven Johanna II
    Anonym (jullängtan) skrev 2017-09-13 14:58:13 följande:
    Jag vill säga att det har blivit ungefär varannan vecka 4 stora och varannan vecka 8 stora. Med mini kakorna menar jag de små små som väger ca 30 g styck, de där som de brukar ha typ 5 för 20 kr eller liknande evighetsextrapris. Så jag kommer gå från minst 800 g choklad i veckan till max 250.

    Jag ska INTE äta något annat istället. Det har jag bestämt. Nu ska jag bara hålla det också.
    Aha, ja - då blir det ju genast en mycket större förändring till det bättre. Minst ett kilo i veckan tror jag då, antagligen mer till att börja med. 
  • Anonym (asdf)

    Du lär gå ner i vikt bara av att sluta med godis och annat skräp och hålla dig till godis.

    Tänk på att socker stimulerar aptiten och kan kicka igång mer sötsug. Av den anledningen kan det vara bättre att äta nötter, ost och annat onyttigt som snacks.

  • Anonym (Hej)

    Jag började gå försöka gå ner i början på året.
    Jag har lyckats gå ner 15 kilo.
    Så på ett halvår kan man då säga 15 kilo på ett ungefär.
    Under semestern blev jag dock väldigt sjuk så kunde inte träna.

    Men jag är nöjd.
    Jag väger idag 80 kilo.
    Började på 95 kilo ungefär.

    Men jag vill gärna gå ner minst 8 kilo till.
    Så det får bli nu under hösten.

    Jag tror du kan göra desamma.
    Jag har bytt ut luncher mot smoothies och kvällsmackor med smoothis.
    Nyttiga då med grönsaker och bär.
    Sen har jag bytt ut läsk mot vatten.
    Godis mot frukt och grönt.
    Pastan är nästan helt borta från mig idag.

  • Anonym (jullängtan)
    Anonym (vilma) skrev 2017-09-13 14:59:54 följande:

    Jättesvårt att säga. Men du kan ju uppskatta det genom att räkna ut hur mycket färre kalorier i veckan det här chokladbytet innebär och hur mycket en person med din vikt bränner genom att motionscykla. Det finns lite verktyg för sådant om du googlar. Men jag har sett små förändringar i kosten göra stora förändringar i kroppen hos andra.

    Om du känner till din längd och vikt i dagsläget, och din ungefärliga aktivitetsnivå, och du har hållit vikten den senaste tiden, så kan du föra in den information på t.ex. kaloriguiden.se och på så vis få fram ungefär hur många kalorier du äter i nuläget. Om du sedan drar bort de kalorier som du sparar genom att byta chokladen på det här sättet, så kan du se hur stort ditt underskott blir och sedan räkna vad det blir i kilon över tiden fram till jul. Och så gör du samma sak med cyklingen, på valfri sida där det står hur mycket man bränner av att cykla. Räkna med det i ditt underskott. 

    Jag tror att du är inne på helt rätt spår när du börjar med små förändringar. Kanske det inte är så viktigt exakt hur mycket du kommer att ha gått ner till jul, kanske du istället vid julen kan göra en ny plan där du bestämmer vad som blir nästa steg (nästa förändring), helt utan stress (som ju bara brukar kunna förstöra). 


    Tack för tankarna och för länken Solig
  • Anonym (jullängtan)
    Påven Johanna II skrev 2017-09-13 15:01:37 följande:
    Aha, ja - då blir det ju genast en mycket större förändring till det bättre. Minst ett kilo i veckan tror jag då, antagligen mer till att börja med. 
    Hoppas, hoppas.
  • Nandez
    Påven Johanna II skrev 2017-09-13 15:01:37 följande:
    Aha, ja - då blir det ju genast en mycket större förändring till det bättre. Minst ett kilo i veckan tror jag då, antagligen mer till att börja med. 
    Skulle också tro så.
  • Anonym (jullängtan)
    Anonym (Hej) skrev 2017-09-13 15:39:07 följande:

    Jag började gå försöka gå ner i början på året.
    Jag har lyckats gå ner 15 kilo.
    Så på ett halvår kan man då säga 15 kilo på ett ungefär.
    Under semestern blev jag dock väldigt sjuk så kunde inte träna.

    Men jag är nöjd.
    Jag väger idag 80 kilo.
    Började på 95 kilo ungefär.

    Men jag vill gärna gå ner minst 8 kilo till.
    Så det får bli nu under hösten.

    Jag tror du kan göra desamma.
    Jag har bytt ut luncher mot smoothies och kvällsmackor med smoothis.
    Nyttiga då med grönsaker och bär.
    Sen har jag bytt ut läsk mot vatten.
    Godis mot frukt och grönt.
    Pastan är nästan helt borta från mig idag.


    Vad duktig du är. Jag vll också bli så duktig. Det kommer förhoppningsvis bara jag kommer igång.
  • Anonym (jullängtan)
    Anonym (asdf) skrev 2017-09-13 15:08:29 följande:

    Du lär gå ner i vikt bara av att sluta med godis och annat skräp och hålla dig till godis.

    Tänk på att socker stimulerar aptiten och kan kicka igång mer sötsug. Av den anledningen kan det vara bättre att äta nötter, ost och annat onyttigt som snacks.


    Intressant.
  • Anonym (Tips)

    Mitt bästa tips till dig är att inte krångla till saker i onödan. För din viktnedgång är maten den största faktorn, säg 90-95 % kommer komma av justerade matvanor.

    Förändringen avseende snask kommer ge effekt, så kör på den.

    Någon som betytt enormt mycket för mig är att jag vid varje given måltid äter lite mindre än tidigare. Jag äter nästan exakt samma mat som innan, bara lite mindre varje gång. Detta gör att jag får en långsam men stadig viktnedgång utan att jag behöver kämpa. Jag mår tom betydligt bättre då jag oftast slipper matkoman efter en på tok för rejäl måltid .

    Träning är bra, men inte superviktig för viktnedgång.

    Kör hårt ...

  • Anonym (Jovars)

    Min mamma gick ner 6 kg på ett år bara av att sluta äta godis. Inget annat. Kan du minska chokladen ännu mer, motionera mer än du brukar och kanske göra nåt litet mer tror jag på mellan 0,5- 1 kg minst i veckan. Blir du peppad av det första kilona kanske du orkar göra fler förändringar. Glad

Svar på tråden Hur mycket kan jag gå ner till jul?