• Äldre 13 Sep 15:31
    11410 visningar
    50 svar
    50
    11410

    Stor löjlig konflikt ang barnnamn!

    Hej! Jag är helt ny här på FL och skulle behöva höra någon annans åsikt och tankar kring ett problem.
    Ber om ursäkt på förhand om detta hamnar fel, berätta då gärna hur man gör här på FL =)


    Det hela handlar om en konflikt mellan min familj (jag, min sambo + bebis)
    och min brors familj (min bror, fru + 2 barn).


    Det hela började med när vi väntade barn samtidigt, det skiljer någon månad mellan vårt barn och deras yngsta. När vi var på besök innan någon av barnen föddes kom namn till vårt barn på tal. Jag berättade för min bror vilket namn vi skulle döpa vårt barn till, och att det namnet hade jag kommit på/bestämt för över 10 år sedan. (Vet när det var eftersom jag träffade en person med det namnet och tyckte det var jättefint).
    Fick då höra att det var samma namn som de hade funderat på att döpa sitt barn till. Blev lite störd av det först eftersom det så länge varit "mitt namn", men kom över det ganska snart och tyckte snarare att det kändes kul att vi separat kommit på ett ganska ovanligt namn till våra barn.
    Till detta hör även att vi länge bott långt ifrån varandra, flera timmars bilfärd, och vi ses bara ett par ggr om året. Därför kändes det helt okej att dessa kusiner fick samma namn. Det skulle liksom inte bli några problem med förväxling eller så eftersom vi sällan ses, och tänkte även att dessa två kanske skulle tycka det var kul att dela namn med sin kusin.

    Jag berättade alltså på en gång att det var namnet vi valt till vårt barn. Påtalade väldigt tydligt att det hade jag bestämt sedan många år. (Och ja, vi visste vad det var för kön på vårt barn efter flera UL.)

    En tid senare när deras barn föddes fick vi veta att barnet skulle få samma namn som diskuterats tidigare. "Vad kul", tänkte vi och grattade enligt vanlig ordning.
    Några veckor senare, innan vårt barn kom kontaktade jag min bror för att informera att vi tänkte döpa vårt barn till detta namn, och frågade då om det var några problem från deras sida.Han svarade i stil med "Nej absolut inte,bara roligt, kör på! :):):)"

    Vårt barn föds. Vi skickar ut bild + info till de närmaste dagen efter.
    Får då som svar från min bror att detta INTE alls är okej. Han antyder att vi har ett problem och detta ska diskuteras vidare. Han bakade även in ett "grattis".. Detta kom som en bomb av negativitet efter en mycket jobbig och komplicerad förlossning samt lyckan av vårt första barn. (Som vi redan börjat kalla för detta namn)

    Och så var bråket igång. Vi tycker inte vi agerat fel på något sätt. De menar nu att det är en självklarhet att man inte kan ha samma namn på kusiner och verkar ha antagit att vi automatiskt inte skulle använda vårt drömnamn bara för att deras barn råkade födas först.
    Jag är helt med på att vissa vill ha ett helt unikt namn och inte vill dela det, det respekterar jag. MEN då borde de ha gjort det tydligt med tanke på att detta pratades om både före barnen föddes och efter.
    Jag frågade min bror hur han gick från "Vad kul" Det är inga problem alls!" till
    "Byter ni inte namn så bryter vi all kontakt med er!"  Fick aldrig något svar på det.
    Vår teori är att detta inte diskuterades mellan min bror och hans fru förrän senare, och det uppenbarligen inte var okej för hennes del.

    Enda alternativet från deras håll var att vi byter namn, annars var det hej då. En av anledningarna var dessutom att de redan gjort namnet officiellt på FACEBOOK osv...?! Suck.
    Vi bestämde oss senare för att byta namn oavsett, konflikten hade helt förstört det roliga, det fina namnet kändes inte så fint längre, och vi kom på ett helt eget namn.
    Det känns ändå ibland väldigt tungt att vi inte kunde använda det första namnet, och ibland tänker jag fel namn eftersom h*n hette så under graviditeten.

    Vi har ändå ingen kontakt idag då vi känner att det är förstört, samt att vi inte har något intresse av att umgås med någon som så enkelt utesluter sin familj pga en sån här sak.

    Oj, det blev långt det här. =)
    Ska tillägga att min bror och jag alltid haft en bra relation även om vi inte träffats mycket pga avståndet.

    Skulle vilja ha era åsikter. Vad tycker ni? Hur hade ni reagerat?

    (Vill undanbeda eventuella kommentarer om att det inte är okej att sno någons namn, det var aldrig någon fråga om det eftersom vi kom på namnet separat.)

  • Svar på tråden Stor löjlig konflikt ang barnnamn!
  • Äldre 13 Sep 15:41
    #1

    Äh, han är barnslig och överdriver. Man får räkna med att andra kan välja samma namn, ingen har ensamrätt över ett visst namn.

  • Äldre 13 Sep 15:43
    #2

    Helt klart han och hans partner som är dumma i huvudet. Jag hade behållit namnet och glatt sagt adjö till ett så pass puckot och själviskt syskon.

  • Äldre 13 Sep 15:45
    #3
    Jasmin Karlsson skrev 2017-09-13 15:41:03 följande:
    Äh, han är barnslig och överdriver. Man får räkna med att andra kan välja samma namn, ingen har ensamrätt över ett visst namn.
    Min åsikt också.
  • Äldre 13 Sep 15:48
    #4

    Jag tycker inte att ni gjorde fel. Så tråkigt att det blev så mellan dig och din bror, och kusinerna som blev så jämngamla... Hoppas ni kan laga relationen i framtiden, men jag förstår att det är jobbigt för närvarande.

  • Äldre 13 Sep 16:04
    #5
    Jasmin Karlsson skrev 2017-09-13 15:41:03 följande:

    Äh, han är barnslig och överdriver. Man får räkna med att andra kan välja samma namn, ingen har ensamrätt över ett visst namn.


    Det är lite så vi känner.. samtidigt så menar dom att om vi hade sagt till i tid så hade dom haft en chans att ta ett annat namn till sitt barn. Förstår inte när det skulle varit, iom att de visste om vårt namnval innan deras barn föddes, samt att han "godkände" det efteråt.


    Det skulle ju isåfall bli när de skickade ut bild+ info till nära och kära.
    Skulle jag då höra av mig och meddela att "det namnet kan ni inte ta för det ska vi ha"? Så kan man väl inte göra.

  • Äldre 13 Sep 16:10
    #6
    Annita skrev 2017-09-13 15:48:43 följande:

    Jag tycker inte att ni gjorde fel. Så tråkigt att det blev så mellan dig och din bror, och kusinerna som blev så jämngamla... Hoppas ni kan laga relationen i framtiden, men jag förstår att det är jobbigt för närvarande.


    Ja det känns väldigt trist att det blev så, speciellt för barnen.
    Det tråkigaste är väl att hela familjen drabbats, verkar inte som att någon är välkommen nu. :/ Så fånigt så det finns inte.

  • Äldre 13 Sep 16:15
    #7

    Förlåt, men din bror är ju lite korkad. Varför sa han inte med en gång att det inte var okej??

    Synd att namnet blev förstört.

    Sörj inte brorsan. Jag har själv ett syskon jag inte har kontakt med. Blod är inte tjockare än vatten.

  • Äldre 13 Sep 16:17
    #8
    IrriteradMamma skrev 2017-09-13 16:10:52 följande:

    Ja det känns väldigt trist att det blev så, speciellt för barnen.
    Det tråkigaste är väl att hela familjen drabbats, verkar inte som att någon är välkommen nu. :/ Så fånigt så det finns inte.


    Vem är inte välkommen till vem?
  • Äldre 13 Sep 16:23
    #9
    nevermind skrev 2017-09-13 16:17:06 följande:
    Vem är inte välkommen till vem?
    Äh det vet jag iofs inte, men det är väl allmänt konstig stämning i hela familjen pga detta.
  • Äldre 13 Sep 17:04
    #10
    +1

    Jag hade meddelat min bror att han är välkommen att återuppta kontakten när han ber om ursäkt för sitt agerande inför dig och din man. Tills dess kan denna egoistiska familj vara ute ur mitt liv och inte suga min energi.

Svar på tråden Stor löjlig konflikt ang barnnamn!