• Anonym (Mamma­)
    Äldre 13 Sep 15:38
    13327 visningar
    56 svar
    56
    13327

    Han gnäller över namnet

    Long story short. Blev gravid med ett ons, han ville inte vara med i bilden. Nu när bebisen är nyfödd ville han plötsligt leka familj och det första han gör är att gnälla över hennes namn och säger att han aldrig kommer godkänna det.

    Har inte fått några papper om namn (än? Eller skickar man efter det själv?) men behöver han öht godkänna namnet när han inte har nån vårdnad?

  • Svar på tråden Han gnäller över namnet
  • Anonym (Sofie­)
    Äldre 13 Sep 18:48
    #21

    Spelar ju ingen roll vilket namn det nu handlar om, det är du som bestämmer TS.

  • Äldre 13 Sep 18:49
    #22
  • Anonym (Va)
    Äldre 13 Sep 19:11
    #23

    Nu är ni ändå två om barnet, för du har inte blivit på smällen själv. Du valde att behålla, mot hans vilja - karma is a bitch.

  • Glinda från Oz
    Äldre 13 Sep 19:17
    #24

    Barnet ska ha fått sitt namn då han/hon är tre månader, har han/hon inte fått det görs en anmälan till soc och sedan kan man få böta. Det sker säkert inte exakt på tremånaders dagen, men så ser reglerna ut. Är du ensam vårdnadshavare får du bestämma namnet.

    I första hand vill socialtjänsten (?) att man har gemensam vårdnad, efter faderskapsintyget är skrivet kommer ni få skriva på papper om vårdnaden och jag vet inte vad som händer om ni inte är överens. Men jag gissar på att socialen blir inkopplad (som medlare) och sedan familjerätten.

  • Anonym (xx)
    Äldre 13 Sep 19:31
    #25
    +1
    Glinda från Oz skrev 2017-09-13 19:17:10 följande:

    Barnet ska ha fått sitt namn då han/hon är tre månader, har han/hon inte fått det görs en anmälan till soc och sedan kan man få böta. Det sker säkert inte exakt på tremånaders dagen, men så ser reglerna ut. Är du ensam vårdnadshavare får du bestämma namnet.

    I första hand vill socialtjänsten (?) att man har gemensam vårdnad, efter faderskapsintyget är skrivet kommer ni få skriva på papper om vårdnaden och jag vet inte vad som händer om ni inte är överens. Men jag gissar på att socialen blir inkopplad (som medlare) och sedan familjerätten.


    Mamman har enskild vårdnad. Då skriver hon inte på för gemensam vårdnad. Det händer ingenting mer än att hon fortsätter ha ensam vårdnad. Ingenting händer från samhällets sida om man inte överens i frågan. Många ensamstående mammor har enskild vårdnad.
    Pappan kan driva frågan om gemensam vårdnad till tingsrätten. Men det som sagt han själv som gör det.
  • Glinda från Oz
    Äldre 13 Sep 19:39
    #26
    Anonym (xx) skrev 2017-09-13 19:31:24 följande:

    Mamman har enskild vårdnad. Då skriver hon inte på för gemensam vårdnad. Det händer ingenting mer än att hon fortsätter ha ensam vårdnad. Ingenting händer från samhällets sida om man inte överens i frågan. Många ensamstående mammor har enskild vårdnad.

    Pappan kan driva frågan om gemensam vårdnad till tingsrätten. Men det som sagt han själv som gör det.


    Jag vet att många har ensam vårdnad och de flesta är överens om det. Sålänge man är överens händer ingenting. Men är man inte överens vet jag att det är krångligare, min mamma ville nämligen ha ensam vårdnad och den tvisten höll i sig i nästan tre år.
  • Anonym (Mimmi­)
    Äldre 13 Sep 19:57
    #27
    +1
    Anonym (xx) skrev 2017-09-13 18:43:02 följande:

    Skriv absolut inte på för gemensam vårdnad. Du har ingen, verkligen ingen fördel av det. Det innebär att han får rätt att fatta en massa beslut om barnet. Om du vill väga in hans åsikt är du fri att göra det utan gemensam vårdnad. Du kan låta honom träffa barnet så ofta du vill det kräver inte gemensam vårdnad.

    Gemensam vårdnad = Du kommer inte att kunna byta jobb som innebär att du måste flytta. han kan nämligen bestämma var barnet ska gå på dagis och skola, barnet får inte byta om han inte godkänner. Liksom andra beslut kan du inte fatta själv, som har med skola eller läkarvård, tandvård mm.

    Han kan gå till tingsrätten. Förmodligen kommer han inte orka driva igenom något sådant. Och om det skulle gå så långt så får du några år utan att han har den makten över era liv.


    Men varför skulle en pappa inte få vara med och bestämma i sitt barns liv?? :0
  • Anonym (mmm)
    Äldre 13 Sep 20:52
    #28
    Anonym (Vad ska Hen heta) skrev 2017-09-13 18:06:44 följande:

    Nej, men om TS inte kan tala om namnet
    så begriper ju vem som helst att det är något konstigt Skål


    Varför det? hon kanske inte vill skriva namnet om pappan läser här tex? Då fattar han att det är honom hon skriver om. 

    Sen spelar det absolut ingen roll vilket namn det handlar om. 
  • Äldre 14 Sep 03:00
    #29
    Anonym (mmm) skrev 2017-09-13 20:52:00 följande:
    Varför det? hon kanske inte vill skriva namnet om pappan läser här tex? Då fattar han att det är honom hon skriver om. 

    Sen spelar det absolut ingen roll vilket namn det handlar om. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 14 Sep 03:05
    #30
    +1
    Anonym (Vad ska Hen heta) skrev 2017-09-13 18:06:44 följande:
    Nej, men om TS inte kan tala om namnet
    så begriper ju vem som helst att det är något konstigt Skål
    Namnet är irrelevant för att kunna ge ett adekvat svar till TS.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Han gnäller över namnet