• Anonym (Till er som flyttat till England)

    Flytta från Sverige till England

    Hejsan

    Jag min man och tre barn kommer inom kort flytta till England.

    Enligt en bekant till min man som flyttat dit från ett annat europeiskt land så här de ett minst sagt konstigt sätt innan man vill sätta barnen i skolan nämligen att när man som vuxen skaffat ett engelskt personnummer och vill sätta barnen i skolan kommer tydligen en social handläggare först hem till en för att ha nån slags intervju innan man sen har rätt placera småbarnen i skolan . Denna informationen låter väldigt konstig för mig så därför vill jag fråga er som flyttat till England om det verkligen går till så .

  • Svar på tråden Flytta från Sverige till England
  • Izzy15

    Anonym (en till) - ja, boende är jättedyrt speciellt om man vill bo i närheten av London. Jag har 3 barn (mellan 4 och 10) men bara erfarenhet från south west, där vi trivs jättebra. Richmond, Kingston, Hampton, Mortlake, Surbiton är alla fina villa idyll områden (i alla fall delvis) med tillgång till bra skolor. Kolla rightmove.co.uk för att se närmare på properties.

  • Anonym (South Yorks)
    Anonym (Till er som flyttat till England) skrev 2017-09-13 19:41:05 följande:

    Men gud hoppas verkligen inte den där inkomst grejen är på riktigt för det verkar orimligt och svårt uppnå ..så jobbigt inte veta alltså för man vill inte flytta fram och tillbaka från land till land med barn som uppnått skolåldern det blir ju jobbigt


    Menar inte att låta negativ men om £30K känns orimligt så kommer ni att få ett brutalt uppvaknande om ni är vana vid svensk levnads,- & boendestandard...

    Hade ni båda tänkt jobba? Har inte barn själv men har några väninnor med barn som tjänar 22-23' och de menar att dagiskostnader äter upp större delen av deras lön.

    Jag har bott här i drygt 20 år och skulle aldrig vilja bo någon annanstans men likväl ; häpnar över vilken bra levnadsstandard folk som inte har välbetalda yrken har i Sverige varje gång jag är där.

    Jag är singel, tjänar £42K och lever verkligen inte något liv i överflöd...och då bor jag i norr där det mesta är billigare.
  • Anonym (Till er som flyttat till England)

    South Yorks alltså när jag kollat löner är de ju skit låga en vanlig lön på standard yrke heltid verkar ligga på högst 14.000 (kr) eftersom du tjänar så mycket måste du vara väldigt högutbildad . Ja både jag och min man tänkte arbeta men jag vill inte arbeta heltid då jag vill ha tid till barnen och inte behöva vilja vara utmattad då det kommer vara fullt upp med skola och läxor och aktiviteter . Hyrorna i England är ju också högre än i Sverige och annan kostnad. Kanske får man nån hjälp i form av barnbidrag eller liknande men den kanske också försvinner efter de går ur EU

  • Anonym (England)
    Anonym (Till er som flyttat till England) skrev 2017-09-13 20:24:45 följande:

    South Yorks alltså när jag kollat löner är de ju skit låga en vanlig lön på standard yrke heltid verkar ligga på högst 14.000 (kr) eftersom du tjänar så mycket måste du vara väldigt högutbildad . Ja både jag och min man tänkte arbeta men jag vill inte arbeta heltid då jag vill ha tid till barnen och inte behöva vilja vara utmattad då det kommer vara fullt upp med skola och läxor och aktiviteter . Hyrorna i England är ju också högre än i Sverige och annan kostnad. Kanske får man nån hjälp i form av barnbidrag eller liknande men den kanske också försvinner efter de går ur EU


    Varför ska ni flytta? Vad jobbar ni med?
  • Anonym (South Yorks)
    Anonym (Till er som flyttat till England) skrev 2017-09-13 20:24:45 följande:

    South Yorks alltså när jag kollat löner är de ju skit låga en vanlig lön på standard yrke heltid verkar ligga på högst 14.000 (kr) eftersom du tjänar så mycket måste du vara väldigt högutbildad . Ja både jag och min man tänkte arbeta men jag vill inte arbeta heltid då jag vill ha tid till barnen och inte behöva vilja vara utmattad då det kommer vara fullt upp med skola och läxor och aktiviteter . Hyrorna i England är ju också högre än i Sverige och annan kostnad. Kanske får man nån hjälp i form av barnbidrag eller liknande men den kanske också försvinner efter de går ur EU


    Nja, jag har en akademisk utbildning men det säger ju inte så mycket i dagsläget. Jobbar på en statlig myndighet så inte något dramatiskt välbetalt jobb såsom läkare eller advokat.

    Tror du tittar galet på lönestatistiken; sek 14000 är mindre än national minimum wage för en vuxen person. Självklart går det att leva på minimilönen, massor av människor gör det. Nu har jag inte levt i Sverige på väldigt länge så har inte så bra koll men åker likväl dit en gång om året och den skillnad jag upplever mellan hur säg ett butiksbiträde / undersköterska eller liknande yrke tycks leva där kontra här är gigantisk.

    Jag säger inte att ni inte bör göra det, det är ett underbart land på väldigt många sätt men dyrt att leva i. Man bör alltså vara inställd på att få det mycket mer utmanande ekonomiskt. Såvida man inte tjänar riktigt bra, då får man det snarare bättre
  • Anonym (En till)
    Izzy15 skrev 2017-09-13 20:05:41 följande:

    Anonym (en till) - ja, boende är jättedyrt speciellt om man vill bo i närheten av London. Jag har 3 barn (mellan 4 och 10) men bara erfarenhet från south west, där vi trivs jättebra. Richmond, Kingston, Hampton, Mortlake, Surbiton är alla fina villa idyll områden (i alla fall delvis) med tillgång till bra skolor. Kolla rightmove.co.uk för att se närmare på properties.


    Tack!

    Richmond har jag tittat på tidigare, men då fanns det ingenting som kändes bra, men ska kolla igen och även kolla de andra!
  • Anonym (En till)

    En fråga till!

    Hur fungerar det med lån inför husköp? Googlat massor men blir inte mycket klokare känner jag.

    Hur mycket måste man ha sparat för att komma upp i de mellan 2-3 miljoner pund? Och spelar inkomsten in och vad ska isf den ligga på?

  • Anonym (England)
    Anonym (En till) skrev 2017-09-14 08:35:29 följande:

    En fråga till!

    Hur fungerar det med lån inför husköp? Googlat massor men blir inte mycket klokare känner jag.

    Hur mycket måste man ha sparat för att komma upp i de mellan 2-3 miljoner pund? Och spelar inkomsten in och vad ska isf den ligga på?


    Har ni verkligen råd med ett hus som kostar 22 000 000 kr?

    Jag skulle vilja säga att inkomsten spelar en mycket stor roll, precis som i Sverige. Annars skulle ju vem som helst kunna köpa ett dyrt hus.
  • Anonym (England)
    Anonym (En till) skrev 2017-09-14 08:35:29 följande:

    En fråga till!

    Hur fungerar det med lån inför husköp? Googlat massor men blir inte mycket klokare känner jag.

    Hur mycket måste man ha sparat för att komma upp i de mellan 2-3 miljoner pund? Och spelar inkomsten in och vad ska isf den ligga på?


    Har ni verkligen råd med ett hus som kostar 22 000 000 kr?

    Jag skulle vilja säga att inkomsten spelar en mycket stor roll, precis som i Sverige. Annars skulle ju vem som helst kunna köpa ett dyrt hus.
  • Anonym (England)
    Anonym (En till) skrev 2017-09-14 08:35:29 följande:

    En fråga till!

    Hur fungerar det med lån inför husköp? Googlat massor men blir inte mycket klokare känner jag.

    Hur mycket måste man ha sparat för att komma upp i de mellan 2-3 miljoner pund? Och spelar inkomsten in och vad ska isf den ligga på?


    Har ni verkligen råd med ett hus som kostar 22 000 000 kr?

    Jag skulle vilja säga att inkomsten spelar en mycket stor roll, precis som i Sverige. Annars skulle ju vem som helst kunna köpa ett dyrt hus.
Svar på tråden Flytta från Sverige till England