• micjos

    Sömn på 6 månaders?

    Hur sover era 6 månaders?

    Vår sover allt mellan 1timma till 2,5 timma under dagen delat på 2-3 ggr. Vi har samma rutiner ang mat och sömn varje dag, rutiner han själv mer eller mindre valt själv och vi tagit fasta på. Sömnen varierar väldigt i längd. Han är en glad lite skrutt så bristen på sömn märks inte så mycket. På nätterna har sömnen varit hemsk... har inte sovit en hel natt än. Slutade mer eller mindre självmant med mat på natten runt 5 månaders ålder. Han lägger sug halv 7, vaknar mellan 2-6 ggr innan vi lägger oss runt 21-22. Sen vaknar han, sover i egen säng inne hos oss, allt från 1ggr/15 minut till var 30:e-60:e. Vi sover nu två nätter hos honom, sen byter vi, den andre sover på övervåningen, för att kunna orka ta oss igenom dagen alls. Vi förstår inte varför han vaknar så ofta, varför han inte kan slappna av. Det är mörkt, svalt och tyst. Han äter gröt och lite ersättning innan läggdax, han kan vissa kvällar somna helt själv och då såklart utan skrik utan vi lägger honom och går ut, han kan även somna utan napp ibland, men hur det än blir så blir natten likadan!

  • Svar på tråden Sömn på 6 månaders?
  • Norbottensfia

    Kanske vill ha/ behöver närhet? En utv fas? Ökningsperiod? Min 6 mån sover fortfarande med mig i vår säng, har absolut inte sovit hel natt ännu... Vaknar minst var tredje timme för amma/ snutta/ närhet... Hon har ett väldigt stort behov av närhet och vill ha hud mot hud helst hela natten....

  • Flöjthumla

    Mitt ena barn sov också bara om hon låg nära. Och då vaknade hon ändå typ var tredje timme. Känner barn som bara kunde sova på pappans bröst rätt länge.

  • Fru Ve

    Min 6-månaders sover på fm oftast mellan 8-10, en gång ca mellan 13-14, en gång vid kl 16-17 och sen på kvällen vid kl 18.30 en stund. Sen är han vaken och jättepigg till kl 22 då vi lägger oss.... Vi har inte försökt styra hans dagsömn utan tar det som det kommer. Även om det skulle vara skönt om han sov färre gånger och somnade för natten tidigare.

    På natten sover han mellan oss i sängen. Tycker det är lugnast så. Han brukar vakna och vilja amma 2-4 ggr per natt men det stör inte mig så mycket för det mesta eftersom det går fort och vi båda somnar om direkt efteråt. Däremot vaknar han tidigt. Oftast mellan 5.30-6 och det tycker jag är jobbigt.

  • micjos

    Vi hade honom mellan oss fram till 5 månader och då blev det bättre kanske 1 vecka, han vaknade kanske var tredje timma, men sen blev det värre. Kansje ska prova det... vet att de får lure orobkem med sömnen rubt 6 mån men det här är mitt fjärde och jag har Aldrig varit ked om nått liknande! Han slappnar inte av innan han ska sova, ligger o bankar med gabden i nadrassen och drar handen fram o tillbaka, eller bankar med nappen mot spjälorna. Han är en helt fanrastisk bebis, om man tar bort sömnen. Vaknade han 2-3 ggr/natt, visst, jättejobbigt men det här!!!! Att inte själv få sov alls vissa nätter och sen ta hand om allt på dagen, plus ha fått problem med sköldkörteln, är tufft. Men ska prova att ha honom i sängen när vi lagt oss, vågar inte innan ifall han skulle rulla ner för han kan ta sig iväg själv även om han inte riktigt kryper än...

  • Isoldess

    Måste vara lite tvärt emot här, min tjej är den sortens bebis att vi också måste natta henne och vi har kört stenhårt på rutiner. Bestämde tidigt att kl 19 skulle hon sova för natten och visst det tog ett tag men nu somnar hon senast 19 varje kväll och sover hela natten. Har rutiner under dagen med, alltid mat på samma tider och 2 vilor på samma tider.

  • micjos

    Låter precis som här fast längden på sömnen varierar dagtid men alltid samma tider, och att natten är en plåga...


    Isoldess skrev 2017-09-14 10:53:26 följande:

    Måste vara lite tvärt emot här, min tjej är den sortens bebis att vi också måste natta henne och vi har kört stenhårt på rutiner. Bestämde tidigt att kl 19 skulle hon sova för natten och visst det tog ett tag men nu somnar hon senast 19 varje kväll och sover hela natten. Har rutiner under dagen med, alltid mat på samma tider och 2 vilor på samma tider.


  • micjos

    Har nu provat att ha honom mellan oss men blir ännu värre, köpte en dyr sovpåse med tyngder men funkar inte ett skit. Nu är han 7,5 mån och att gå upp, som igår tuå 30ggr och nätterna innan inte sovit alls funkar inte. Vet inte vad vi ska göra, känner mig helt desperat, inget funkar verkligen. :/

  • Wilbo80

    Prova ge välling flera ggr under natten? Det kan däcka de flesta.. Tror att jag en period gav välling 3 ggr/natt runt den åldern, han däckade när han slukat en flaska, sov nåra timmar, fick en flaska, däcka, osv.. När han inte fick en flaska höll han på krångla hela natten...

  • Fru Ve
    micjos skrev 2017-10-13 19:28:19 följande:

    Har nu provat att ha honom mellan oss men blir ännu värre, köpte en dyr sovpåse med tyngder men funkar inte ett skit. Nu är han 7,5 mån och att gå upp, som igår tuå 30ggr och nätterna innan inte sovit alls funkar inte. Vet inte vad vi ska göra, känner mig helt desperat, inget funkar verkligen. :/


    Usch ja det låter tufft! Jag skulle också testat välling. Vad som helst bara man får sova. Kanske också bra att kolla så han inte har reflux eller allergi eller något annat som stör. Hör med bvc om läkartid. Men en del barn är oroliga med sömnen utan att något är fel. Vi hade det så med äldsta sonen. Bra att ni turas om för annars går man under. Att sova bredvid barnet fast med öronproppar tycker jag är det bästa. Man finns där men hör inte allt smågnäll.
  • trulle82
    micjos skrev 2017-10-13 19:28:19 följande:

    Har nu provat att ha honom mellan oss men blir ännu värre, köpte en dyr sovpåse med tyngder men funkar inte ett skit. Nu är han 7,5 mån och att gå upp, som igår tuå 30ggr och nätterna innan inte sovit alls funkar inte. Vet inte vad vi ska göra, känner mig helt desperat, inget funkar verkligen. :/


    Hej! Hur har det gått? Samma problem här :( helt hopplöst och  man känner sig misslyckad som förälder, även om jag vet att så är det inte.. Det är bara så frustrerande, 40 minuter i sträck oftast, sen kanske 2h om jag har tur men det var ett tag sen. Sonen vänder över på magen och kan inte komma tillbaka. Så när han vakna så blir han arg.
  • micjos

    Han har faktiskt sovit sin första hela natt! Men annars vaknar han till och från fast det är mycket bättre. Men sömnbristen är ju kvar då man själv inte sover. Skitjobbigt verkligen!


    trulle82 skrev 2017-11-07 21:40:17 följande:

    Hej! Hur har det gått? Samma problem här :( helt hopplöst och  man känner sig misslyckad som förälder, även om jag vet att så är det inte.. Det är bara så frustrerande, 40 minuter i sträck oftast, sen kanske 2h om jag har tur men det var ett tag sen. Sonen vänder över på magen och kan inte komma tillbaka. Så när han vakna så blir han arg.


Svar på tråden Sömn på 6 månaders?