• Anonym (B)
    Äldre 13 Sep 23:05
    3736 visningar
    23 svar
    23
    3736

    Lånelöfte

    Vi är ett gift par. Har 1 barn och ett till på väg.

    Båda har fasta tjänster. Mannen är egen företagare sedan 15 år tillbaka. Jag arbetar inom kommunen.

    Han tar ut ca 25k i månaden (kan ta ut mer om det behövs) och jag har ca 35k (men jobbar just nu bara ca 70 %).

    Bor nu i en bostadsrätt värderad till ca 1,4milj, köptes för 800.000. Har ca 500.000kr kvar i lån.

    Utöver detta har jag studielån som betalas av och billån (ca 70k kvar). Inget annat.

    Vi har sparande på ca 250.000kr.

    Nu letar vi hus. Tänker max 3 milj.

    Är detta orimligt med ovanstående info? Vi väntar på besked från banken hur mkt lånelöfte vi kan få. Nyfiken på om någon kunnig inom sånt här har någon info?

    Vad tror ni om våra chanser för lånelöfte?

  • Svar på tråden Lånelöfte
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 23:19
    #2
    Carambolan skrev 2017-09-13 23:09:55 följande:

    Ni kommer alltså kunna lägga lite mer än en miljon i insats på ett hus för cirka tre miljoner? Troligen inte det minsta problem att få lånelöfte med era inkomster.


    Varför känns bankerna (har kollat och väntar svar från både Handelsbanken och Swedbank. Ena har vi privat och den andra är vi företagskund hos) mer skeptiska? Kanske bara är inbillning från min sida förvisso. Eller inte skeptiska till lånelöfte som så men när vi nämner vilken prisklass vi kollar kring så låter det ungefär; "hmm jaha...jaaa... vi får räkna lite på det och återkomma...".

    Ja, vi har ju 250k plus vinst från försäljningen som kontantinsättning.

    Påverkas det av att jag går på föräldraledighet igen i början på året? Vad utgår man från? Vad jag haft för inkomst senaste året eller vad jag har nu?
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 23:50
    #5
    Carambolan skrev 2017-09-13 23:23:58 följande:

    Bor ni någonstans där tre miljoner är ett väldigt dyrt hus? Jag är väl lite Stockholmsskadad kanske men här är två miljoner ändå ett rätt litet bostadslån på två personer. Max fem gånger årsinkomsten brukar vara en vanlig tumregel.

    Hur bankerna ställer sig till föräldraledighet verkar variera ganska kraftigt tyvärr. Boka ett personligt möte, sök inte lånelöfte över nätet.


    Vi har vänt oss direkt till bankerna. Inte haft face to face möte men telefonmöte. Speciellt företagsbanken känner oss väl så de tog uppgifterna de behövde per telefon. Den andra banken skulle höra av sig om de anser sig behöva träffa oss och inte uppgifterna per telefon räcker.

    Nja, jag är också storstadsskadad egentligen. 3 milj är inte alls mkt ur den synvinkel och här där vi bor nu är det väl medel skulle jag tro. Inte jättedyrt men intw billigt heller. Går vi under den summan så är det väldigt mkt renoveringar som behövs. Framförallt badrum o kök och det är ju det som kostar. Runt 2,8-3 så är det ändå tillräcklig standard på huset för att kunna bo i något år och sedan fixa till t ex kök efter egen smak. Och bara fixa enklare saker dessförinnan.
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 13 Sep 23:52
    #6
    TQR735 skrev 2017-09-13 23:41:32 följande:

    Kolla direkt med bankerna.

    Alla banker har en kalkylator på sin hemsida där du direkt kan få fram vad du kan få låna. Om du inte kan få fram ett värde ur denna kalkyl  och de ber dig kontakta banken så kan du ha ett problem.

    www.sbab.se/1/privat/Lana/bolan/rakna_pa_ditt_bolan/sa_mycket_kan_du_lana.html


    Gjorde en sådan kalkyl och fick fram kring 1,8 milj i lånelöfte. Det kändes lite. Min mamma som lever ensam och har en inkomst på 27k plus bostadsrätt (inte mkt av lånet kvar där förvisso) fick 1,5 i lånelöfte. Känns märkligt att vi son då är två med fasta jobb o inkomster etc "bara" får 1,8.
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 08:25
    #8
    Carambolan skrev 2017-09-14 00:09:03 följande:

    Att du får mindre än din mamma beror troligen på barnen. Bankernas kalkyler verkar ta i ganska rejält i vad ett barn kostar per månad.


    Ja, det stämmer ju så klart.

    Jaja, vi får se vad bankerna svarar helt enkelt.

    Inte för att man ska jämföra med andra men när man ser att 2-3 barns familjer med föräldrar som förvisso har fasta inkomster men betydligt lägre löner än vad vi får ut lyckas köpa hus runt 3-3,5 milj så känns de som att vi inte borde ha några problem...ändå är det inte känslan jag får av bankerna. Men det är väl bara vänta och se.
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 09:27
    #10
    Anonym (Karin) skrev 2017-09-14 08:38:22 följande:

    Att spekulera i hur andra har råd eller inte råd tjänar inget till. Det går inte att jämföra på det viset, såvida du inte har full insyn i deras ekonomi.


    Nej så är det ju så klart!

    Och klart jag inte har full insyn. I 2 av familjerna har jag ganska god insyn dock. Men det kvittar ju egentligen. Man ska ju inte jämföra. Menade mer att jag tidigare ändå fått känslan sv att vi är i en god position vad gäller såna här saker. Vi har hyfsade inkomster. Bra sparande. Stabila jobb.

    Plötsligt känns de inte så positivt längre. Marknaden känns tuffare.
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 15 Sep 16:31
    #14
    Escjohansson skrev 2017-09-14 10:02:02 följande:

    Helt klart rimligt! Banken kräver 15% kontantinsats och en stabil inkomst, såklart också boendekostnadskalkyl så att ni klarar det månatliga. Men får ni 1,4 för lägenheten har ni ju ca 900000 i kontantinsats, lågt räknat. Då hade ni krasst sett kunnat köpa för 6mille förutsatt att boendekostnadskalkylen går ihop.


    Fick svar av banken idag. 1,9 milj. Lånelöfte. Hade hoppats på något mer men men. Det som dock gjorde mig väldigt frågande var att de per telefon till min man (som var stressad på jobb) hade sagt att vi inte får buda på något utan att de fått se objektet först och vi sålt vår lägenhet först "så att ni vet exakt hur mkt ni har att röra er med". Jag försökte ringa upp dom för att dubbelkolla med dom men då hade de gått för dagen.

    Men tänker; hur tänker dom när de menar att vi måste sälja vår lgh först? Visst kan man lägga i klausuler etc men jag säljer ju inte den lgh jag bor i utan att veta att jag har något annat på gång. Vi har t ex sett ett väldigt intressant objekt nu som ligger ute för 2milj. Men enligt deras resonemang så kan vi då "glömma" den för vi har inte 2 milj som det är nu (eller jo det har vi eftersom vi har ca 250-280k sparat och kan spara upp till exakt 15% av 2 milj utan problem) men huset lär ju inte gå för precis 2 milj heller. Med vinsten från vår lgh så har vi ju minst ett svängrum upp till 2,5 milj (lågt räknat på om vi bara skulle få 1 milj för lgh (2an sidan om oss såldes för 1,1 milj så sannolikheten att vi skulle få under det är ju minimal) som värderats till 1,3).

    Ja, jag förstår helt enkelt inte hur de tänker. Någon som kan förklara? Ska som sagt ringa dom igen på måndag.
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 15 Sep 17:12
    #16
    Anonym (Karin) skrev 2017-09-15 16:37:06 följande:

    De anser kanske att ni inte har råd med dubbelt boende.

    När vår dotter köpte lägenhet i vintras, så kontaktade hon banken varje gång hon budade för lånelöfte.


    Kanske så. Men dubbelt boende behöver de ju inte bli tänker jag (kanske felaktigt?). Huset vi kollar på nu står som kommande. Säljarna har själv inte hittat nytt och behöver mer tid. Vi behöver inte heller flytta imorgon t ex. Mäklaren har gått med på att vi får en förhandstitt och får ju då också möjligheten att buda och accepterar säljarna vårt bud så har de som klausul att de vill ha ett visst antal månader för att hitta nytt boende. Tänker att under den tiden så säljs vår lgh i tid för att all pengaöverflytt etc ska ske. Vår lgh är inte svårsåld heller. Alla 4 mäklare vi har haft här säger samma och ser man till de lgh som

    Sålts i området så går de i princip direkt. Visning, budgivning, såld. Senast för några månader sedan såldes tvåan precis bredvid oss för 1,1 milj. Renoverad ungefär i samma standard som vår osv.

    Eller tänker jag helt fel?
  • Anonym (B) Trådstartaren
    Äldre 15 Sep 20:28
    #20
    CityDad skrev 2017-09-15 19:39:14 följande:

    Bara att surfa in på valfri banks website och knappa in era siffror och se hur ni ligger till. Tror inte det är några som helst problem och det vet du också. 


    Läs 2-3 inlägg upp. Fick svar av banken. 1,9milj. Lånelöfte. Med krav som jag anser vara lite märkliga men det kanske är så. O i så fall så känns det inte alls tryggt eller bra.
Svar på tråden Lånelöfte