• Anonym (Tja)

    Ni som kallar er feminister

    Vilket politiskt parti röstar ni på?

  • Svar på tråden Ni som kallar er feminister
  • Anonym (Hon)

    Har hittills röstat på Miljöpartiet, men nu lutar det mer åt SD. Alla andra verkar ha satt i halsen.

  • Anonym (Disa)

    Jag definierar mej som feminist då jag tror på lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön, och erkänner en könsmaktsordning. Däremot är jag helt emot kvotering till både bolagsstyrelser och av föräldraförsäkring eftersom jag dessutom tror på människans fria val och tror att både kvinnor o män är kompetenta nog att nå mål på egna meriter och fatta bra beslut om föräldraledigheten utifrån familjens situation. Så jag kommer troligen rösta kd. Möjligheten att dela fp dagarna lika finns ju redan, det är bara att dela för alla som vill! Just do it!

    Jag tror att uttaget kommer att jämna ut sej i takt med att löneskillnaden mellan män i kvinnor minskar. För en familj som vill vara hemma lite längre än första året eller spara dagar så spelar ekonomin en roll och i nuläget är det tyvärr betydligt vanligare att mannen tjänar mer än kvinnan. Jag tror det måste gå åt andra hållet alltså först högre löner i stora kvinnoyrken så följer ett jämnare uttag på det, istället för att tvinga fram ett kvoterat uttag fast ena föräldern studerar eller har väldigt låg lön på en timanställning. Familjer med dålig ekonomi drabbas hårdast med minskade valmöjligheter och därför borde V som säjer sej värna de svaga verkligen inte vilja kvotera.

    Lika möjligheter är jätteviktigt för mej men inte lika utfall.

    FI är helt verklighetsfrånvänt med sitt förnekande av hedersrelaterat våld mm.

  • Anonym (åt vänsterhållet)

    Brukar rösta olika, men aldrig på högerblocket. Ibland har jag röstat V, för att jag sympatiserar mest med deras politik. Senast taktikröstade jag på F!, teorin var att om de kom in i riksdagen skulle SD få mindre makt. Nu höll de sig väl lågt under 4%-gränsen, så det var en bortkastad röst (det hade ju kunnat funka om fler tänkte som jag). Nästa gång tar jag det säkra före det osäkra och röstar S, eller möjligen MP.

    För mig är valet mer en fråga om vilka som jag vill ska göra regering, än vilket parti som jag själv håller mest med.

  • Anonym (Sd)

    Har alltid röstat M men nästa gång blir det SD. Det får räcka med invandring av män med skev kvinnosyn. Ja SD är väl inte optimalt ur ett feministiskt perspektiv. Men nu får det fan bli en helomvändning.

  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Disa) skrev 2017-09-18 16:41:34 följande:

    Jag definierar mej som feminist då jag tror på lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett kön, och erkänner en könsmaktsordning. Däremot är jag helt emot kvotering till både bolagsstyrelser och av föräldraförsäkring eftersom jag dessutom tror på människans fria val och tror att både kvinnor o män är kompetenta nog att nå mål på egna meriter och fatta bra beslut om föräldraledigheten utifrån familjens situation. Så jag kommer troligen rösta kd. Möjligheten att dela fp dagarna lika finns ju redan, det är bara att dela för alla som vill! Just do it!

    Jag tror att uttaget kommer att jämna ut sej i takt med att löneskillnaden mellan män i kvinnor minskar. För en familj som vill vara hemma lite längre än första året eller spara dagar så spelar ekonomin en roll och i nuläget är det tyvärr betydligt vanligare att mannen tjänar mer än kvinnan. Jag tror det måste gå åt andra hållet alltså först högre löner i stora kvinnoyrken så följer ett jämnare uttag på det, istället för att tvinga fram ett kvoterat uttag fast ena föräldern studerar eller har väldigt låg lön på en timanställning. Familjer med dålig ekonomi drabbas hårdast med minskade valmöjligheter och därför borde V som säjer sej värna de svaga verkligen inte vilja kvotera.

    Lika möjligheter är jätteviktigt för mej men inte lika utfall.

    FI är helt verklighetsfrånvänt med sitt förnekande av hedersrelaterat våld mm.


    Det kan folk uppenbarligen inte. Oavsett ekonomisk situation anser majoriteten fortafarnde att mamman är den som ska vara hemma. Om pappan är arbetslös ska hon ta FL, om mamman är arbetslös ska hon ta FL. Om pappan är egenföretagare ska mamman ta FL, om mamman är egenföretagare ska hon ta FL.

    Annars kan jag hålla med dig. Staten ska inte lägga sig i bolagens styrelser, och om föräldrarna faktiskt delade lika på föräldraledighet, VAB mm skulle fler kvinnor ha möjlighet att bli styrelseledamöter och VD:ar.

    Det mesta av det du skriver håller jag alltså inte med dig om, men det är jättebra att du skriver det. Det visar på att de som tror att alla feminister har samma syn på saker och ting har FEL. En del tror ju att feminism = Gudruns F!, men det är det ju inte. Om alla som, liksom du och jag, definierade sig som feminister, hade röstat på F! hade de varit mycket större. Sanningen är att majoriteten av alla feminister röstar på helt andra partier. Som KD, M, S mfl.
  • Anonym (Hepp)
    Anonym (Sd) skrev 2017-09-18 17:50:56 följande:

    Har alltid röstat M men nästa gång blir det SD. Det får räcka med invandring av män med skev kvinnosyn. Ja SD är väl inte optimalt ur ett feministiskt perspektiv. Men nu får det fan bli en helomvändning.


    Hehe, med tanke på att SD har exakt samma kvinnosyn som de muslimer de vill motarbeta så låter det märkligt, men du är inte den enda som definierar dig som feminist som tänker rösta på dem. Det borde ge övriga partier en tankeställare.
  • nevermind
    Anonym (Tja) skrev 2017-09-18 13:41:14 följande:
    Vilken är den viktigaste jämställdhetsfrågan, enligt dig?
    Sexualbrotten.
  • Anonym (ida)

    Inget just nu. Egentligen står centern mig så nära, MEN jag kan bara inte gå med på deras invandringspolitik. Överväger att rösta sd. Eller om moderaterna bara skärper sig litelite till så skulle det nog kännas bra att lägga rösten där. Nu i kyrkovalet röstade jag på kd.

  • Anonym (Tja)
    Anonym (C) skrev 2017-09-18 13:50:10 följande:

    Problemet idag är att kvinnor inte "får" erkänna vare sig att de VILL vara hemma länge med barnen och inte heller att de INTE vill vara hemma med barnen. En kvinna som börjar jobba tidigt ses som konstig och en kvinna som vill vara hemma länge ses som någon som vill tillbaks till ett hemmafrusideal typ.

    Samma med männen. Det är fortfarande så att inom många kretsar så ses män som udda som vill vara hemma med sina barn. De får höra att de är "barnvakt" till sina barn (vi brukar skämta om det hemma ). 

    Se inte de kvinnor som vill börja jobba tidigt som "konstiga" och "okvinnliga". Se inte de män som vill vara hemma som "barnvakter". 

    Gör inte föräldraförsäkringen individualiserad men se till att gemensam vårdnad är normen från start även för ogifta par så att mannen aktivt måste föra över dagar till kvinnan om så är fallet (ja, det finns undantag då det är direkt olämpligt med gemensam vårdnad men i majoriteten av alla fall så är det inte fallet). 

    Försök att hitta morötter och inte bara piskor för att förändra normerna som styr de val vi gör. 


    Och där är ju den individualiserade föräldraförsäkringen den största moroten som finns. Män skulle då ses som förpliktigade att (precis lika mycket som kvinnor) ta ansvar för sina barn, medan kvinnor skulle ses som lika självklara löntagare som män (hur många barn hon än har burit på). Ingen piska där inte, bara en vinst-vinst-situation. Tycker dock det är självklart att kvinnan ska vara ledig i och runt själva graviditeten. Män skulle nog ha problem att t ex amma barnen också.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Hepp) skrev 2017-09-18 15:20:06 följande:

    Det var jämställdhetsfrågorna som tidigare fick mig att rösta på dem. Tyvärr är även de, liksom F! och V, kulturrelativister som viftar bort hedersproblematik. De har till och med haft män på höga poster som vägrar hälsa på kvinnor samt som gett bidrag till kvinnofientliga muslimska organisationer, och varför fick Åsa gå när Gustaf gjort mer fel?


    Gustafs grodor har kommit när han varit hårt pressad. Åsas trots att hon stått i förhållandevis lugna debatter där utrymme för eftertänksamhet funnits. Dessutom var hennes avsevärt grövre.
Svar på tråden Ni som kallar er feminister