• Anonym (Trött sjuksk­ötersk­a)
    Äldre 14 Sep 08:16
    3160 visningar
    32 svar
    32
    3160

    Gå ner på deltid och fylla upp med kvalpass

    Någon som gjort det?

    Överväger att gå ner till minst 70 % och ta extra pass och då få kval övertid. Någon som gör så?

    Kan tillägga att vi kan klara oss ok enstaka månader på mindre lön

  • Svar på tråden Gå ner på deltid och fylla upp med kvalpass
  • Äldre 14 Sep 08:28
    #1
    +1

    Men om du har en heltidstjänst idag så måste du väl jobba upp till din ordinarie tid (mertid) innan övertid kan komma på tal?

  • Anonym (Trött sjuksk­ötersk­a) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 08:29
    #2
    CitronTulo skrev 2017-09-14 08:28:47 följande:

    Men om du har en heltidstjänst idag så måste du väl jobba upp till din ordinarie tid (mertid) innan övertid kan komma på tal?


    Dels förhandlingsbart. Plus att det alltid utgår kvalersättnning på helgen
  • Anonym (Lena)
    Äldre 14 Sep 08:32
    #3

    Ja, om du känner att 100% alltid är för mycket, så kan du självklart går ner i tid.
    Sedan kan du ju jobba mer när du vill och orkar.

  • Anonym (Ssk)
    Äldre 14 Sep 08:34
    #4

    Jepp!

    Jobbade 75%. Räckte med ett kval-pass så var jag uppe i heltidslön. Det var EXTREM brist på Ssk på den avdelningen jag jobbade, så fick kval vare sig det var helg eller vardag. Ibland gjorde jag natten före en a-tur - fick då kval på natten och slapp naturligtvis att göra dagen.

    Fick fina löner där några månader med MINST 35000 ut, ofta 40-45.

  • Anonym (Ssk)
    Äldre 14 Sep 08:35
    #5

    Kan tillägga att jag nu är mammaledig, annars hade jag fortsatt göra så!

  • Anonym (Trött sjuksk­ötersk­a) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 08:50
    #6
    Anonym (Ssk) skrev 2017-09-14 08:34:38 följande:

    Jepp!

    Jobbade 75%. Räckte med ett kval-pass så var jag uppe i heltidslön. Det var EXTREM brist på Ssk på den avdelningen jag jobbade, så fick kval vare sig det var helg eller vardag. Ibland gjorde jag natten före en a-tur - fick då kval på natten och slapp naturligtvis att göra dagen.

    Fick fina löner där några månader med MINST 35000 ut, ofta 40-45.


    Ja lite så jag räknar på. Mindre jobb och dubbelt betalt de övriga 25% om jag tar det.plus att jag kan välja om jag vill och i så fall när.
  • Äldre 14 Sep 08:52
    #7

    Jag har jobbat deltid inom vården i 25 år och gått in extra på helger och röda dagar ( även förhandlat till mig kval på vardagar när det varit kris ) vilket gett otroligt bra betalt. Förutsättningen är ju att du tycker det är ok att jobba mer helg och på röda dagar.

  • Anonym (Trött sjuksk­ötersk­a) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 09:02
    #8
    Dexter dot com skrev 2017-09-14 08:52:35 följande:

    Jag har jobbat deltid inom vården i 25 år och gått in extra på helger och röda dagar ( även förhandlat till mig kval på vardagar när det varit kris ) vilket gett otroligt bra betalt. Förutsättningen är ju att du tycker det är ok att jobba mer helg och på röda dagar.


    Tänker att det är några helgpass som tas bort.
  • Anonym (A)
    Äldre 14 Sep 09:42
    #9

    Jag gjorde så förut. Går ju att nyttja systemet när det är brist på ssk.... Bara man är beredd på att klara sig på enbart deltidslönen de månader det inte finns extrapass. Man kan ju också söka extrapass hos en annan arbetsgivare tex annan kommun.

  • Anonym (Ellen­)
    Äldre 14 Sep 10:07
    #10
    Anonym (A) skrev 2017-09-14 09:42:13 följande:

    Jag gjorde så förut. Går ju att nyttja systemet när det är brist på ssk.... Bara man är beredd på att klara sig på enbart deltidslönen de månader det inte finns extrapass. Man kan ju också söka extrapass hos en annan arbetsgivare tex annan kommun.


    Att jobba i annan kommun/annan arbetsgivare ska man vara lite försiktig med. I kollektivavtalet står tydligt att man som medarbetare ska meddela eventuell bisyssla som arbetsgivaren ska ta ställning till och man kan bli nekad.
Svar på tråden Gå ner på deltid och fylla upp med kvalpass