• Anonym (Hedda­)
    Äldre 14 Sep 11:09
    1440 visningar
    16 svar
    16
    1440

    Dela ansvar

    Min man gör helt klart mer än jag hemma. Han är mer noga med att det ska vara rent och snyggt. Jag ser inte alltid att det behöver städas osv.

    När vi flyttade ihop diskuterade vi hur vi skulle dela upp städningen. En skulle dammsuga och en skulle göra rent badrum och gästtoa. Jag hatar att släpa runt på dammsugare och har svårt att bära den upp och ner för trappan till övervåningen så jag valde att städa toaletterna. Detta gör vi en gång i veckan.

    När det gäller tvätt så genererar jag betydligt mindre tvätt än mannen. Jag kan gå i samma t-shirt en vecka utan att den luktar svett. Därför blir det så att han oftare tvättar.

    Diskar och plockar ur diskmaskinen gör vi båda.

    Lagar mat gör vi oftast tillsammans. Ibland lagar mannen lite extra eftersom han inte tycks tro att hans 24-årige som klarar att göra egna matlådor att ha på jobbet. Hans val.

    Om det är någon som måste tjata är det mannen. Jag glömmer ibland att ta toaletterna den dag vi kommit fram att vi ska städa på.

  • Anonym (Hedda­)
    Äldre 14 Sep 11:13
    #9
    Anonym (Vi) skrev 2017-09-14 10:48:41 följande:

    Min man är ungefär lika, vi hade varsitt hus innan, men hans var redo för ett tv program för samlare... Vi är också 2 vuxna. Men han brukar oftast göra det jag säger.

    Jag förklarade att jag ville dela på jobbet och vilka sysslor jag skulle göra och vilka han skulle göra. Vi ( eller jag) har också ändrat 2 gånger på det då det blivit förändringar i pendlingstid. Jag har valt att ta hänsyn även till den. I planen har jag tagit hänsyn till vad vi är bra på. Sedan kan det ha blivit traditionell uppdelning, men det kan jag ta. Det funkar bra, förutom den tid han skulle ta ökat ansvar hemma, då det tog mer tid att påminna än att göra det själv.

    Mina (som nu har kortare pendlingstid) sysslor är:
    Handling
    Matlagning
    Blommor, sopor, post
    Tvätt
    Halva städningen
    Övergripande ansvar för att allt fungerar
    Planering för resor och andra roliga saker
    Valla skidor
    Inredning

    Hans:
    Bilar
    Cyklar
    Städa köket, köra diskmaskinen efter matlagning
    Halva städningen
    Trädgård
    Snöskottning
    Ordna saker som inte fungerar på huset


    Kul att "valla skidor" har en egen post. Gissar att ni åker mycket skidor
  • Anonym (Hedda­)
    Äldre 14 Sep 11:15
    #10
    Anonym (XXX) skrev 2017-09-14 11:01:19 följande:

    Jag skrev det jag tyckte om detta till min man i punktform att vi kan antingen bidra frivilligt och med glädje vilket stärker gemenskapen eller dela upp minutiöst vem gör vad och det blir typ skola/arbetsplats eller var o en tvättar egen tvärr och handlar/lagar egen mat städning varannan vecka då delar vi på boende så att säga. Fick ingen respons på det, tyvärr. 


    Alternativt skriva upp allt som behöver göras och säga att antingen gör han sin del eller också får han betala något företag för att göra hans del. Du ska inte göra den.
Svar på tråden Dela ansvar