• Anonym (Mamma till 2)
    Äldre 14 Sep 11:22
    1389 visningar
    20 svar
    20
    1389

    Valfläsket Höjda pensioner

    Jag har förstått att man vill sänka skatten för pensionärerna så här fint ett år innan valet. Det jag undrar över är... Innebär detta att det fortfarande ger samma slant att jobba 40 år lågavlönat som att ligga på sofflocket och knappt jobbat alls?

    Sen undrar jag om ni tror att detta har den effekt sossarna önskar dvs att få tillbaka pensionärerna till sig eftersom dom är en stor väljargrupp?

  • Svar på tråden Valfläsket Höjda pensioner
  • Anonym (Bacon­)
    Äldre 14 Sep 11:36
    #1
    +1

    Reformen genomförs 1:a januari så det blir av varesig sossarna blir återvalda eller inte. Inget parti lär återinföra skatten efter valet. Så nej, inget valfläsk.

  • Anonym (Tja)
    Äldre 14 Sep 11:54
    #2
    +1

    Allianspartierna försöker också locka pensionärerna - genom att sänka skatten för dessa - dvs ta bort den orättvisa beskattning de själva genomförde. Smart! Först sänker man skatten för alla utom sjuka, arbetslösa och pensionärer (dvs de som har det sämst ställt) och sedan försöker man vinna politiska poänger på att man ändrar sig när det gäller pensionärerna.

  • Anonym (123)
    Äldre 14 Sep 12:00
    #3
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2017-09-14 11:22:16 följande:

    Jag har förstått att man vill sänka skatten för pensionärerna så här fint ett år innan valet. Det jag undrar över är... Innebär detta att det fortfarande ger samma slant att jobba 40 år lågavlönat som att ligga på sofflocket och knappt jobbat alls?

    Sen undrar jag om ni tror att detta har den effekt sossarna önskar dvs att få tillbaka pensionärerna till sig eftersom dom är en stor väljargrupp?


    Nej, det ger verkligen inte samma. Jobbar man ett helt arbetsliv då har man lön under 40 år som överstiger soc/a-kassa/sjuklön. Dvs man lever ett bättre ekonomiskt liv under 40 år med högre standard. Dessutom så har man möjlighet att spara undan till sin pension, så att man lever bra även då.


  • Anonym (Mamma till 2) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 13:09
    #4
    Anonym (123) skrev 2017-09-14 12:00:48 följande:
    Nej, det ger verkligen inte samma. Jobbar man ett helt arbetsliv då har man lön under 40 år som överstiger soc/a-kassa/sjuklön. Dvs man lever ett bättre ekonomiskt liv under 40 år med högre standard. Dessutom så har man möjlighet att spara undan till sin pension, så att man lever bra även då.
    Om man har dålig inkomst kan det mycket väl innebära att man inte har råd att spara. 

    Garantipensionen tror jag är strax under 8000 kr och en som jobbat hela livet kanske har ut några tusen till om lönen varit dålig. Jag skulle vilja se betydligt större skillnad i just såna fall. Den som jobbat många år ska inte hamna under EUs fattigdomsgräns tillsammans med såna som knappt jobbat alls.
  • Anonym (123)
    Äldre 14 Sep 13:17
    #5
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2017-09-14 13:09:39 följande:
    Om man har dålig inkomst kan det mycket väl innebära att man inte har råd att spara. 

    Garantipensionen tror jag är strax under 8000 kr och en som jobbat hela livet kanske har ut några tusen till om lönen varit dålig. Jag skulle vilja se betydligt större skillnad i just såna fall. Den som jobbat många år ska inte hamna under EUs fattigdomsgräns tillsammans med såna som knappt jobbat alls.
    Som sagt, man har haft 40 år på sig att spara till pensionen, vilket man kan även med låg inkomst. Dessutom har de flesta varit 2 st i hushållet. Handlar ju om att ta personligt ansvar för sin ekonomi.

    Tycker att vårt skyddsnät fungerar bra som det är.

  • KKarat­e
    Äldre 14 Sep 13:25
    #6

    Det är valfläsk, inget annat. 500 kr som mestadels kommer ätas upp av minskat bostadsbidrag. Det är bara dumskallar och korkade som tror att detta inte var valfläsk, dessutom så tidigt som drygt halvår innan valet sätts denna förändring igång.

  • Anonym (Mamma till 2) Trådstartaren
    Äldre 14 Sep 13:30
    #7
    Anonym (123) skrev 2017-09-14 13:17:50 följande:
    Som sagt, man har haft 40 år på sig att spara till pensionen, vilket man kan även med låg inkomst. Dessutom har de flesta varit 2 st i hushållet. Handlar ju om att ta personligt ansvar för sin ekonomi.

    Tycker att vårt skyddsnät fungerar bra som det är.
    Man ska väl inte behöva förutsätta att man ska vara två i hushållet för att kunna ta sitt "personliga ansvar" för sin ekonomi? Och hela grejen med att spara ihjäl sig och sen ev. trilla av pinn i förtid och aldrig glädjas av dom pengarna känns tämligen absurd. Med tanke på det enorma skattetryck vi har i Sverige så ska man inte behöva spara själv. Tar vi däremot skattetrycket så kan jag gå med på att spara själv. Är ju samma sak som med privata sjukförsäkringar... Man skattar enormt för att få nästintill gratis sjukvård och sen ska man ändå behöva betala egen sjukförsäkring för att vara säker på att få den vård man har rätt till i rätt tid.
  • Anonym (Tja)
    Äldre 14 Sep 13:36
    #8
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2017-09-14 13:30:10 följande:
    Man ska väl inte behöva förutsätta att man ska vara två i hushållet för att kunna ta sitt "personliga ansvar" för sin ekonomi? Och hela grejen med att spara ihjäl sig och sen ev. trilla av pinn i förtid och aldrig glädjas av dom pengarna känns tämligen absurd. Med tanke på det enorma skattetryck vi har i Sverige så ska man inte behöva spara själv. Tar vi däremot skattetrycket så kan jag gå med på att spara själv. Är ju samma sak som med privata sjukförsäkringar... Man skattar enormt för att få nästintill gratis sjukvård och sen ska man ändå behöva betala egen sjukförsäkring för att vara säker på att få den vård man har rätt till i rätt tid.
    ...och vi som redan har kroniska sjukdomar kan antingen inte ta någon privat försäkring alls eller får betala oerhört mycket högre premier.

    Det är inte bra med osäkerhet. Det är inte bra när man (som jag) känner att man måste spara stora delar av sin inkomst för att ha att ta av om samhällets skyddsnät fallerar - istället för att använda pengarna till konsmtion som i sin tur håller hjulen igång.
  • Anonym (123)
    Äldre 14 Sep 13:38
    #9
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2017-09-14 13:30:10 följande:
    Man ska väl inte behöva förutsätta att man ska vara två i hushållet för att kunna ta sitt "personliga ansvar" för sin ekonomi? Och hela grejen med att spara ihjäl sig och sen ev. trilla av pinn i förtid och aldrig glädjas av dom pengarna känns tämligen absurd. Med tanke på det enorma skattetryck vi har i Sverige så ska man inte behöva spara själv. Tar vi däremot skattetrycket så kan jag gå med på att spara själv. Är ju samma sak som med privata sjukförsäkringar... Man skattar enormt för att få nästintill gratis sjukvård och sen ska man ändå behöva betala egen sjukförsäkring för att vara säker på att få den vård man har rätt till i rätt tid.
    Fast nu skrev jag väl aldrig "spara ihjäl sig"?

    Som sagt, det är upp till var och en att avgöra. Vi bor i ett land med gratis utbildning. Folk gör sina val, både när det gäller yrke och sparande.

    Idag är väl ingen ovetandes om vad det innebär att bli pensionär, så tar man inte itu med det själv, så får man skylla sig själv, tycker jag. Och nej, man behöver inte välja mellan att "spara ihjäl sig" och att bli fattigpensionär.

  • Anonym (123)
    Äldre 14 Sep 13:41
    #10
    KKarate skrev 2017-09-14 13:25:09 följande:

    Det är valfläsk, inget annat. 500 kr som mestadels kommer ätas upp av minskat bostadsbidrag. Det är bara dumskallar och korkade som tror att detta inte var valfläsk, dessutom så tidigt som drygt halvår innan valet sätts denna förändring igång.


    Nja, valfläsk är väl när man innan ett val lovar en massa.

    Nu är detta inget löfte, utan detta ska ske innan nästa val. När tycker du att en regering ska genomföra sina reformer?
  • Anonym (Häpp)
    Äldre 14 Sep 14:00
    #11

    Det figurerar en  hel del artiklar i kvällspress om företrädesvis kvinnliga pensionärer som säger sig jobbat  hårt 40 år och ändå får pension i nivå med garantipension.

    Börjar man syna vad de gjort  kryper det fram att de "tagit ansvar för man och barn" dvs varit hemmafruar i 15 år och sedan valt att jobba deltid. Alternativt haft egen firma och tagit ut låg lön och struntat i att sätta av för pension.

    Nu kan flera av dessa exempel vara barn av sin tid, Att förändringen från hemmafru till yrkesarbetande inte skedde över en natt. Så man får inte vara för hård att döma dessa.

    Men att vara i yrkesarbetande ålder idag 2017 och lyckas missa hela debatten om att ta ansvar för sin pension och vilka saker som faktiskt  påverkar din pension (deltid, barnår, sätta sig in i tjänstepension etc) då sticker man mer än lovigt huvudet i sanden.

    Om nan inte var ansvar själv. Vem ska göra det då?

    Sen kan jag verkligen hålla med om att lägstanivån på pension är dålig! Är man t ex långtidssjuk och inte varit försäkrad via kollektivavtal/anställningar innan man blev sjuk kan man hamna riktigt snett på det.

  • Anonym (Tja)
    Äldre 14 Sep 14:07
    #12
    Anonym (Häpp) skrev 2017-09-14 14:00:37 följande:

    Det figurerar en  hel del artiklar i kvällspress om företrädesvis kvinnliga pensionärer som säger sig jobbat  hårt 40 år och ändå får pension i nivå med garantipension.

    Börjar man syna vad de gjort  kryper det fram att de "tagit ansvar för man och barn" dvs varit hemmafruar i 15 år och sedan valt att jobba deltid. Alternativt haft egen firma och tagit ut låg lön och struntat i att sätta av för pension.

    Nu kan flera av dessa exempel vara barn av sin tid, Att förändringen från hemmafru till yrkesarbetande inte skedde över en natt. Så man får inte vara för hård att döma dessa.

    Men att vara i yrkesarbetande ålder idag 2017 och lyckas missa hela debatten om att ta ansvar för sin pension och vilka saker som faktiskt  påverkar din pension (deltid, barnår, sätta sig in i tjänstepension etc) då sticker man mer än lovigt huvudet i sanden.

    Om nan inte var ansvar själv. Vem ska göra det då?

    Sen kan jag verkligen hålla med om att lägstanivån på pension är dålig! Är man t ex långtidssjuk och inte varit försäkrad via kollektivavtal/anställningar innan man blev sjuk kan man hamna riktigt snett på det.


    De som är pensionärer nu har inte varit med under premiepensionstiden (inte fullt ut i alla fall).

    Jag såg någon beräkning i typ DN eller liknande dagstidning, där en som levt knapert och i perioder fått socialbidrag fick ungefär samma pension som en som jobbat och haft lön och betalt skatt hela livet.
  • Anonym (123)
    Äldre 14 Sep 14:14
    #13
    Anonym (Tja) skrev 2017-09-14 14:07:42 följande:
    De som är pensionärer nu har inte varit med under premiepensionstiden (inte fullt ut i alla fall).

    Jag såg någon beräkning i typ DN eller liknande dagstidning, där en som levt knapert och i perioder fått socialbidrag fick ungefär samma pension som en som jobbat och haft lön och betalt skatt hela livet.
    Det tror jag inte på, då måste man ha jobbat väldigt lite eller med väldigt dålig lön.

    Majoriteten som jobbat i 40 år får mer i pension än någon som inte jobbat alls/väldigt lite. Men många kvinnor som är pensionärer idag har inte jobbat i 40 år, och har inte jobbat heltid. Då får man en sämre pension än t ex en man som jobbat heltid i 40 år.


  • Anonym (Häpp)
    Äldre 14 Sep 14:16
    #14
    Anonym (Tja) skrev 2017-09-14 14:07:42 följande:
    De som är pensionärer nu har inte varit med under premiepensionstiden (inte fullt ut i alla fall).

    Jag såg någon beräkning i typ DN eller liknande dagstidning, där en som levt knapert och i perioder fått socialbidrag fick ungefär samma pension som en som jobbat och haft lön och betalt skatt hela livet.
    DN's uträkning kan vara rätt.

    Det jag vänder mig mot är uttrycket "jobba och haft lön  och betalat skatt hela livet". Synar man  dem som slänger sig med det uttrycket kan det betyda massor av hemmaår och deltid. Eller pratar vi om lågavlönade heltidsjobb där man varit föräldraledig under några år? Även föräldrapeng är pensionsgrundande. Är det det sistnämnda är det illa.
  • Anonym (Tja)
    Äldre 14 Sep 14:19
    #15
    Anonym (123) skrev 2017-09-14 14:14:44 följande:
    Det tror jag inte på, då måste man ha jobbat väldigt lite eller med väldigt dålig lön.

    Majoriteten som jobbat i 40 år får mer i pension än någon som inte jobbat alls/väldigt lite. Men många kvinnor som är pensionärer idag har inte jobbat i 40 år, och har inte jobbat heltid. Då får man en sämre pension än t ex en man som jobbat heltid i 40 år.
    Ja, och därför ska man dela föräldraledigheten och om det ska gås ner i tid ska både gå ner lite i tid istället för att kvinnan går ner mycket i tid.

    Som sagt, det var ett tag sedan jag läste detta så jag kan inte hitta artikeln.
  • Anonym (123)
    Äldre 14 Sep 14:23
    #16
    Anonym (Tja) skrev 2017-09-14 14:19:18 följande:
    Ja, och därför ska man dela föräldraledigheten och om det ska gås ner i tid ska både gå ner lite i tid istället för att kvinnan går ner mycket i tid.

    Som sagt, det var ett tag sedan jag läste detta så jag kan inte hitta artikeln.
    Ja, man har ett eget ansvar för sin pension. Vilket många tyvärr inte förstår.


  • Anonym (till 4 o pensio­när)
    Äldre 14 Sep 14:30
    #17
    +1
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2017-09-14 13:09:39 följande:
    Om man har dålig inkomst kan det mycket väl innebära att man inte har råd att spara. 

    Garantipensionen tror jag är strax under 8000 kr och en som jobbat hela livet kanske har ut några tusen till om lönen varit dålig. Jag skulle vilja se betydligt större skillnad i just såna fall. Den som jobbat många år ska inte hamna under EUs fattigdomsgräns tillsammans med såna som knappt jobbat alls.
    Alliansen + SD såg till att jag fick betala högre skatt som pensionär än när jag arbetade vilket har medfört att jag måste även nu arbeta för vår försörjning, men äntligen är det ett parti som har återställt ordningen vilket de lovade vilket medför att jag kommer att få ca 400 per månad så ett stort tack

  • Anonym (Häpp)
    Äldre 14 Sep 14:47
    #18
    Anonym (Tja) skrev 2017-09-14 14:19:18 följande:
    Ja, och därför ska man dela föräldraledigheten och om det ska gås ner i tid ska både gå ner lite i tid istället för att kvinnan går ner mycket i tid.

    Som sagt, det var ett tag sedan jag läste detta så jag kan inte hitta artikeln.
    Artiklar om pension har en tendens att förenkla och "glömma bort" vissa saker i politiskt syfte.  Eller också vill pressen ha clickbites.

    Ibland väljer man att glömma tjänstepensionen. Trots att denna är utformad med hänsyn till hur den statliga pensionen är utformad (det orange kuvertet) Man tar sig för  pannan.

    Nästa  stora grupp  som enligt  prognoser kommer bli fattigpensionärer är många småföretagare (ofta enmansföretag) med knackig lönsamhet samt invandrare som inte hinner/förmår skaffa tillräckligt med inkomster innan ålderns höst.

    Problemet med låga pensioner och hur systemet ska finansieras kommer inte bli mindre framöver. Snarare större. Det kommer krävas alltmer personligt ansvar, 
     
  • Anonym (ÄNTLI­GEN)
    Äldre 14 Sep 15:33
    #19
    Anonym (till 4 o pensionär) skrev 2017-09-14 14:30:50 följande:
    Alliansen + SD såg till att jag fick betala högre skatt som pensionär än när jag arbetade vilket har medfört att jag måste även nu arbeta för vår försörjning, men äntligen är det ett parti som har återställt ordningen vilket de lovade vilket medför att jag kommer att få ca 400 per månad så ett stort tack

    Håller med

    Det är banne mig en skymf att höra alliansen och SD gnälla nu över detta när det var de som försämrade för oss

    Nu kör de med att de minsann skulle ta bort det också, eh nej ni beslutade om detta och ni tog inte bort detta när ni styrde - jag går efter vad partierna gör inte vad de lovar eller påstår,

    Vissa väljare är naiva(eller dumma) när de går på vad som lovas, de struntar i att partiet sen röstar tvärtemot löften, se bara på SD som lovade oss så mycket sen röstade de mot förbättringar för oss och röstade istället med M

    Efter det slutade jag att vara sverigedemokrat, politiker ska inte dumförklara oss väljare
  • Anonym (till 4 o pensio­när)
    Äldre 22 Sep 09:04
    #20

    Äntligen börjar regeringen uppfylla sina löften och genast blir skylda för valfläsk?
    När Alliansen + SD införde orättvisorna för bla. pensionärerna med lånade pengar så har jag inget minne av att någon skanderade valfläsk?

Svar på tråden Valfläsket Höjda pensioner