• Anonym (Överbeskyddande)

    Gå hem ifrån skolan själv?

    När är det okej att låta barnen börja gå hem själv ifrån skolan? Samt börja låta dem vara hemma själva från efter skolan tills föräldrarna kommer hem?

    Min son har precis börjat årskurs 3, vi bor i en stad och han går i skola max 15 min gångavstånd ifrån vårat hem. De är andra i hans klass som börjat gå själva hem som bor i samma område som oss. Varav ett av hans kompisar får vara själv hemma tills mamman kommer hem från sitt jobb vid 16. Han tjatar på mig, att han vill gå med dem också, inte så att jag inte litar på honom, utan snarare på att han kan råka ut för något.

    Vore tacksam om ni andra kan ge mig tips och råd.

  • Svar på tråden Gå hem ifrån skolan själv?
  • cosinus

    Dottern började gå hem själv våren i tvåan, 2km och det tog henne väl 20-25 min.

    Sen gick hon hela trean fast hon hade fritids. Tyckte inte det var värt att stanna ens vid -25 så hon hade en stor längtan hem och få vara hemma själv några timmar innan vi och resten av syskonen dök upp.

    Hon gillar f ö ff att vara hemma själv :)

  • LFF

    Själv började jag gå hem själv när jag gick sista året på dagis. Gick sedan både till och från skolan de allra flesta dagar. Det var speciellt när mamma kom och hämtade från fritids.

    Mina tvillingar kommer nog att få börja gå till skolan själva i ettan. Hämta kommer vi nog att göra däremot men det är inte bestämt än. Det är ändå två år kvar tills de börjar förskoleklass.

  • Anonym (Prata om oforutsedda situationer)

    Forst och framst bor ni prata om oforutsedda situationer.

    Vad gor han om en forsaljare ringer pa? Rakar oppna av misstag/oforstand? Svarar bakom last dorr att han inte far oppna (= utomstaende forstar att det finns ett ensamt barn i lagenheten)? Ignorerar?
    Om en vuxen som han kanner ringer pa, far han oppna?
    Stromavbrott mitt i vintern, vet han var ficklampan finns? Klarar att vara hemma i en sadan situation eller har han i sa fall en granne han kan ga in till?
    Hur paverkas han av grupptryck? Aldre barn som tvingar sig till att fa folja med hem trots att han egentligen inte vill?
    Far han ta med sig en kompis hem? Om kompisen vill hitta pa bus (klattra i koksskapen, hoppa fran vaningssangen, spela fotboll inomhus sa speglar och lampor flyger i golvet, mixtra med ugnen for att fixa mellanmal) klarar han att satta stopp i sadana fall och vilka regler ska i sa fall galla?
    Om han skadar sig (snubblar och slar i huvudet, halkar i badrummet och slar i tanderna), vem kontaktar han forst da (granne, som ar narmare, eller foralder, som tar langre tid att hinna hem)?
    Om nagon forfoljer honom pa vagen hem, ska han ga forbi huset/ga tillbaka till skolan/ringa dig?
    Om han glomt nyckeln en dag, vad gor han da?

    Sen ar ju fragan om barnet gar direkt hem och spelar data istallet for att gora laxorna. Sadant borde ni ocksa diskutera.

    Mina barn gick hem sjalva i den aldern, men jag kan komma inom en kvart om nagot hander och de var sjalva ca 1 1/2 timme.

Svar på tråden Gå hem ifrån skolan själv?