• Isis

    Fysikfråga, kastparabel

    Hur får jag reda på utgångshastigheten i ett kast från 1, 8 m höjd som landar 7, 8 m bort? Kastet utgår från 35 graders vinkel.

  • Svar på tråden Fysikfråga, kastparabel
  • MR Xyz

    Nu var det extremt länge sedan jag höll på med fysik så det finns säkert enklare sätt. Men mitt förslag är

    1. Du kan alltid välja origo i ditt koordinatsystem hur du vill, men rimligt är väl att utgångspunkten för kastet är 0 i x-led och 1,8 i y-led. Skissa sedan kastparabeln i detta system.

    Vad vet du och vad behöver du veta för att avgöra hastigheten?

    2. Vinkel vid utkast = lutning på tangent i (0; 1,8)

    Dvs med trigonometri och vinkeln 35 kan du enkelt ta fram derivatans värde i den punkten.

    3. En kastparabel är alltid en andragradskurva, dvs f(x)=ax^2+bx+c.

    Med utgångspunkt för kastet resp det jag skrev ovan om derivatans värde får du fram värdet för c resp b i funktionsuttrycket.

    4. Genom att du vet nedslagspunkten kan du sedan få fram a.

    Du har nu kastparabeln som en funktion. Du kan då enkelt ta fram toppunkten och med hjälp av konstanten g (ca 9,82) och att låtsas att kastet gpr rakt upp och sedan ned igen kan du nu ta fram delen av vektorn som går i y-led (höjdled). Använd trigonometri igen för att räkna fram kastvektorn.

    Men som sagt, det finns säkert enklare sätt.

    Jag vill inte ge dig mer detaljer än så. Du går själv försöka förstå exakt vad man gör i varje steg och varför.

Svar på tråden Fysikfråga, kastparabel