• Missmissmiss

    Munsår/munherpes

    Hej!

    Jag överväger skaffa en Virulite mot munsår/ munherpes som jag haft sedan jag var barn. Är 33 idag. Någon som testat den? Jag äter ej argininrik mat eftersom det triggar herpesviruset. Har cerat: läppglans med solskyddsfaktor och lever sunt. Ändå ploppar herpes upp då& då trots att jag äter L-Lysin från hälsokost. Trött på att få ont, svårt och äta och ha munsårsplåster på. Tar valaciklovir om jag känner något är på G men inte alltid det känns och då är det för sent när man vaknar med spännande läpp i ansiktet. Tack för tips. Herpes är småjobbigt och gör ont!!

  • Svar på tråden Munsår/munherpes
  • Anonym (Linda)
    Jag har också munherpes och har haft så länge jag kan minnas.
    Det triggas mest av stress och stark sol.
    Brukar smörja med antingen Vectavir eller Anti men tycker inte att det hjälper så jättemycket.

    Vad är Virulite?

    För att ge ett litet hopp infr framtiden så kan jag säga att min herpes lugnat ner sig betydligt efter ca 45. Det är inte alls lika frekvent eller aggressivt som förr, inte på långa vägar.
  • Missmissmiss

    Hej!

    Vad skönt. Jag hade ett stort utbrott 2014, sedan fick jag igen i våras och nu ett som håller på att läka. Aldrig kommer det på samma ställe heller. Försöker undvika stress etc, men ofta jag jag en oro/ psykisk stress inom mig. Blir alltid lila nedstämd när skiten kommer. Spänner, knottror, blåsor. Plåster på och noga med tvätta händer före efter. Virulite är en liten apparat som man skall hålla över och det är ljusbehandling. Läst gott om den på nätet. Googla Virulite så kan du se :)). Det är på G att utvecklas ett vaccin mot könsherpes ( herpes typ2) för redan smittade. Önskar det kunde utvecklas till typ 1 herpes också????. Brukar äta Lysin, zink och B vitamintillskott. Äter inte choklad, nötter, kaffe. Kram

  • Misery97

    Testa enchinagard sugtabletter! Fukta tabletten med saliv.Håll mot läppen när det börjar pirra och ha kvar i 10 minuter så kommer det inte komma upp.

    Detta är det enda som har hjälpt mig med min munherpes. Jag har inte haft ett fullbordat munsår på 3 år.

  • Anonym (Linda)
    Missmissmiss skrev 2017-09-14 19:05:26 följande:

    Hej!

    Vad skönt. Jag hade ett stort utbrott 2014, sedan fick jag igen i våras och nu ett som håller på att läka. Aldrig kommer det på samma ställe heller. Försöker undvika stress etc, men ofta jag jag en oro/ psykisk stress inom mig. Blir alltid lila nedstämd när skiten kommer. Spänner, knottror, blåsor. Plåster på och noga med tvätta händer före efter. Virulite är en liten apparat som man skall hålla över och det är ljusbehandling. Läst gott om den på nätet. Googla Virulite så kan du se :)). Det är på G att utvecklas ett vaccin mot könsherpes ( herpes typ2) för redan smittade. Önskar det kunde utvecklas till typ 1 herpes också????. Brukar äta Lysin, zink och B vitamintillskott. Äter inte choklad, nötter, kaffe. Kram


    Mitt blossade alltid upp värst under utlandsssemestrar i solen men de senaste gångerna har jag sluppit.
    Ja, tänk om det kunder forskas lika mycket på munherpes!

    Googlade och är skeptisk... jag tror jag hoppar det. Mina utbrott har ju ändå lugnat ner sig betydligt.
    Kram!
    Misery97 skrev 2017-09-14 19:31:15 följande:

    Testa enchinagard sugtabletter! Fukta tabletten med saliv.Håll mot läppen när det börjar pirra och ha kvar i 10 minuter så kommer det inte komma upp.

    Detta är det enda som har hjälpt mig med min munherpes. Jag har inte haft ett fullbordat munsår på 3 år.



    Intressant, ska se till att köpa det inför kommande solsemester!
    Tack för tipset.
  • ankanp

    Jag skulle rekommendera att du använder antingen Famvir eller Valtrex. Bägge dessa mediciner är snabbverkande och lindrar symtom på munherpes. Läs mer om dem här.

  • Missmissmiss

    Så har man fått 3e munsåret detta året. Blir så nedstämd och låg. Äter lysinkapslar och multivitamintablett, D- vitamin, dricker sällan alkohol, men känner ofta en psykisk stress och sover kanske för lite. Detta tär på mig och det gör ONT. Har compeedplåster på och tagit valaciklovirtablett men ändå blommade det ut. ( hade kommit små blåsor) innan jag tog tabletten igår. Ska bog köpa den där Virulite, 180 dagars garanti.

    Brukar inte vara någon som klagar men jag mår jättedåligt av herpesen och ingen som känner samma?

    Kanske har det med att göra att jag är en väldigt renligt och pendantisl person och lite ängslig av mig? Min mamma brukar skoja att det är typiskt för stjärntecknet jungfrun, hon menar absolut inget illa. Känner mig så ensam. Min familj bor 40 mil ifrån mig, men trivs där jag bor, fina kollegor och vänner.

    Kram till alla ??

  • Anonym (Aciklovir)

    Varför inte be om aciklovir i tablettform som ni tar i förebyggande syfte? Enligt recept ska jag ta en tablett om dagen men jag tar kanske 5 per månad och är helt munsårfri. Slarvar jag någon månad och de är sommar så får jag besvär men inte om jag tar mina tabletter då och då.

  • Missmissmiss

    Jag har beställt en Virulite nu:) har aviklovir, men om man vaknar med blåsa, blåsor hjälper inte aviklovirtabletterna på mig. Hela läppen svullnar upp på mig så ser inte klok ut. Kommer dessutom inte alls på samma ställe. Ofta nya ställen varje gång :(

    Pengarna tillbaka garanti är det på den.

    Den ska stimulera det egna immunförsvaret.

    Kram till alla!

  • sunrisebeachlime
    Jag gillar inte att ta aciklovir eftersom de kan ha många negativa biverkningar. Jag vill inte ha kemisk behandling.
     
    @missmissmiss - Spännande! Jag visste inte att det var tillfredsställelse eller pengarna igen. Hur kan du få det?
  • Missmissmiss

    Jag beställde den via sidan e-hudvård :) . Det står att de har nöjdhetsgaranti :) har läst bra recensioner om den så vill ge ett försök. Jag har aviklovirtabletter till hands, men som du säger vill heller inte proppa i mig det i 5 dagar. På mig funkar det ändå inte om jag tex vaknar upp med blåsor eller blåsa på läppen. Haft munherpes sedan jag var 12 år gammal och det gör lika ont varje gångbord mig. Ibland har jag inte ens kunnat visa mig för folk. Brukar använda compeed munsårsplåster för att inte sprida vidare. Men kanske funkar inte denna men jag harniaf beställt en på hemsidan. Äter l-lysinkapslar från Hälsokostaffären och så undviker jag äta choklad och nätter även att jag tycker det är gott. Men största boven tror jag ändå är slarv med sömn, oro, sådant har ju negativ effekt på kroppen och immunförsvaret. Använder lipgloss eller cerat med solskyddsfaktor vid sol. Herpes är skult jobbigt, och vanligt men jag tror jag är en av dem som lider massor eftersom gör ont och så skäms

    Jag fast man inte borde det.

  • Anonym (Aciklovir)

    Jag håller med att tabletterna inte gör någon skillnad när man väl fått blåsorna. Jag äter dem i förebyggande syfte sen 10 år tillbaka. Har inga bieffekter eller andra problem utav tabletterna.

  • Em16

    Missmissmiss, hur funkade det för dig? står inte ut längre med mina utbrott varannan månad.

  • Missmissmiss

    Em16: jag har ibland haft känningar tror kag och då har den fungerat om det inte varit ren inbillning att munsår skulle blomma ut.

    Äter du l-lysinkpslar? Gör det för det kanske hjälper dig. Undvik äta choklad, nötter eftersom det innehåller mycket arginin. Ha cerat med solskyddsfaktor vid sol. Slarva inte med sömn, kost. Minska på stress om du stressar mycket.

    Kram!

Svar på tråden Munsår/munherpes