• Äldre 15 Sep 09:00
    6345 visningar
    8 svar
    8
    6345

    Kostnad för vatten

    Hej
    Jag och min tjej ska flytta in i en hyresrätt (tvåa) i Uppsala via Wallenstam
    Och det ingår ej varm eller kallvatten så frågan är vad tror ni det kommer ligga på i månaden.

    Bara hittat trådar om varmvatten så skulle vilja få ett humm vad kallvatten kostar mest då :)

  • Svar på tråden Kostnad för vatten
  • cb66
    Äldre 15 Sep 11:08
    #1

    Har aldrig hört talas om en hyresrätt där man betalar för vatten separat. Bara installationen av enskilda vattenmätare blir mycket dyrare än vattnet.

    Vatten kostar ca 20 kr per kubikmeter

  • Äldre 15 Sep 16:57
    #2
    cb66 skrev 2017-09-15 11:08:05 följande:
    Har aldrig hört talas om en hyresrätt där man betalar för vatten separat. Bara installationen av enskilda vattenmätare blir mycket dyrare än vattnet.

    Vatten kostar ca 20 kr per kubikmeter
    Det har jag inte heller hört talas om.
  • Äldre 15 Sep 22:35
    #3

    Det är ett led i resursplanering då man har egen vattenmätare likväl som egen elmätare. Om jag inte mins fel är det ett eu direktiv i grunden.

    Det har i tester mer än halverat vattenförbrukningen, du brukar få betala ca 50-70 kr kubiken för vatten, det brukar vara varmvatten som främst mäts.

    Förbrukningen är självklart individuell för men gränssnitt brukar vara cirka 20 m3/år för en etta, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare.

  • Äldre 15 Sep 22:42
    #4
    TQR735 skrev 2017-09-15 22:35:30 följande:

    Det är ett led i resursplanering då man har egen vattenmätare likväl som egen elmätare. Om jag inte mins fel är det ett eu direktiv i grunden.

    Det har i tester mer än halverat vattenförbrukningen, du brukar få betala ca 50-70 kr kubiken för vatten, det brukar vara varmvatten som främst mäts.

    Förbrukningen är självklart individuell för men gränssnitt brukar vara cirka 20 m3/år för en etta, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare.


    Var kostar vatten så mycket? Här kostar vatten 15,22 kr/kubik.

    Förbrukningen är inte beroende av hur stor lägenheten är, utan hur många som bor där (och självklart hur sparsam/slösaktig) man är med vatten.
  • Äldre 15 Sep 22:46
    #5
    Ms H skrev 2017-09-15 22:42:17 följande:
    Var kostar vatten så mycket? Här kostar vatten 15,22 kr/kubik.

    Förbrukningen är inte beroende av hur stor lägenheten är, utan hur många som bor där (och självklart hur sparsam/slösaktig) man är med vatten.
    Eller menar du att det är priset för varmvattnet?
  • cb66
    Äldre 18 Sep 08:39
    #6
    TQR735 skrev 2017-09-15 22:35:30 följande:

    Det är ett led i resursplanering då man har egen vattenmätare likväl som egen elmätare. Om jag inte mins fel är det ett eu direktiv i grunden.

    Det har i tester mer än halverat vattenförbrukningen, du brukar få betala ca 50-70 kr kubiken för vatten, det brukar vara varmvatten som främst mäts.

    Förbrukningen är självklart individuell för men gränssnitt brukar vara cirka 20 m3/år för en etta, en tvåa har 30 m3/år, en trea har 40 m3/år och så vidare.


    Syftet är att minska förbrukningen av energi - inte vatten. Så det är bara värmen och elen man mäter.-

    VI har ett väldigt litet problem med vatten i Sverige. Det är snarare så att snålspolande toaletter skapar stora problem för avloppet med mindre mängd vatten. Hushållens vattenförbrukning är väldigt lite i förhållande till industrin, jordbruket och andra verksamheter
  • Äldre 18 Sep 11:08
    #7
    cb66 skrev 2017-09-18 08:39:27 följande:
    Syftet är att minska förbrukningen av energi - inte vatten. Så det är bara värmen och elen man mäter.-

    VI har ett väldigt litet problem med vatten i Sverige. Det är snarare så att snålspolande toaletter skapar stora problem för avloppet med mindre mängd vatten. Hushållens vattenförbrukning är väldigt lite i förhållande till industrin, jordbruket och andra verksamheter
    Så det är ett litet problem med vatten?  Nyhet för mig och många andra, bäst du kontaktar VA sektorn och ger denna info, för de har blivit lurade till att tro att vi har problem med vatten.

    www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/vattenutmaningar/vattenbrist/

    www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/risk-for-vattenbrist

    www.aftonbladet.se/hushem/a/eQLxg/varning-for-vattenbrist-i-sverige--hotar-dricksvattnet

  • cb66
    Äldre 18 Sep 15:37
    #8
    TQR735 skrev 2017-09-18 11:08:22 följande:
    Så det är ett litet problem med vatten?  Nyhet för mig och många andra, bäst du kontaktar VA sektorn och ger denna info, för de har blivit lurade till att tro att vi har problem med vatten.

    www.svensktvatten.se/fakta-om-vatten/vattenutmaningar/vattenbrist/

    www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/risk-for-vattenbrist

    www.aftonbladet.se/hushem/a/eQLxg/varning-for-vattenbrist-i-sverige--hotar-dricksvattnet
    Håller med dig, de senaste åren i vissa delar är grundvattennivån låg, men landet som helhet är det bra ställt. Sen beror det på vad man jämför med, vi kommer inte att drabbas av torka och dö av vattenbrist i Sverige.
Svar på tråden Kostnad för vatten