• Anonym (?)

    Vilka förändringar fick ni under klimakteriet?

    Jag undrar vilka förändringar, besvär eller förändringar ni fick under klimakteriet, är det vanligt att man får det eller kan det vara så att det inte märks hos vissa kvinnor? Hur länge pågår detta? Om ni vill får ni också berätta vid vilken ålder det började. 

  • Svar på tråden Vilka förändringar fick ni under klimakteriet?
  • Anonym (menopausskiten)

    Sömnsvårigheter runt 47 som varit återkommande. Sveda i urinröret, återkommande problem vid sex, lättare svamp,  sköra slemhinnor, starkare doft på urinen, svettningar (vallningar) ibland upp till 10-20 på en timme,. Alltid i stressiga situationer och på nätterna, omöjligt att sova med någon nära pga detta.
    Depressivt humör, stora förändringar på hudens fasthet, rynkor etc, viktuppgång runt magen, höfterna, cellulitbildning på lår, mage, armar. Min kropp blev helt främmande för mig och förändrades väldigt snabbt. Påbörjade HRT efter ett par år, stod inte ut, även Vagifem kröm för underlivet som gav mig livet tilbaks inkl sexlivet lite då och då. Ingen rolig period i en kvinnas liv och knäckande för självkänslan. Klimakteriet kan pågå i allt från 5-15 år beroende på person och anlag och drabbar ca 80 % av alla kvinnor varav minst hälften svårt. Utöver det ökar risken för ett antal sjukdomar som benskörhet bl a.

    DU kanske har tur och är en av de lyckligt lottade 20 %:en: Men klimakteriet är ett faktum när mensen uteblivit i minst ett år.

Svar på tråden Vilka förändringar fick ni under klimakteriet?