• Alexi

    Åka till London nu?

    Alltså, hur ska man göra? Vi har en resa till London bokad inom kort. Det känns ju sjukt trist med terrorn. Vad göra? Hur tänka?

  • Svar på tråden Åka till London nu?
  • snedtak

    Åk dit och ha normalt mycket med uppsikt, vilket man bör ha ändå för att inte bli påkörd eller råka ut för ficktjuvar.

  • Tecum

    Numera innebär det alltid en extra risk att åka till en storstad i Europa. Det är bara att välja om man vill ta den risken eller inte.

  • Christi38

    Förstår din fundering. Tufft med allt som händer runt om i Europa, man måste vara upp uppmärksam vart man än befinner sig numera.

    Känns som att jag varit "steget före" vid flera tillfällen... i Stockholm jobbar jag i City dagligen och jag var i London samt på Ramblas i Barcelona bara 7-10 dagar innan de dåden. Otäckt som fasiken. Men vill jag låta den rädslan ta över och låta bli att resa och leva... nä VILL INTE! Galet!

    Så åk och njut men var uppmärksam. Så gott det går liksom.

  • Surrisen

    Hej.

    Jag och min sambo skall åka till London nästa lördag och vi känner ingen oro över det som har hänt.

    Vi känner att man inte kan gå och vara rädd för att olika attentat kan hända. Det kan ju hända precis var som helst i Europa och världen och t.o.m här hemma i Sverige. sannolikheten är inte så stoe att det skulle hända igen inom kort i London.

    Jag tycker ni skall åka på eran resa och njut av tiden där.

    Kram.

  • Alexi

    Tack för era svar! Vi kommer åka men det känns ju inte riktigt lika kul. Man kommer nog fundera mycket på vilka platser man undviker osv. Tunnelbanan känns tveksam men svårt att undvika helt.

    Problemet är ju att den engelska ledningen förväntar sig en ny attack inom kort...

  • NannaLi

    Vi har också planerat en resa dit inom ca 10 dagar. Maken är inte alls sugen på att åka nu. Allt man sett fram emot har försvunnit, säger han..

    De har sänkt hotnivån igen nu. Den ligger på 4..


    Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig ett barns uppmärksamhet är att sätta sig ner och se ut att ha det bekvämt.
  • jwuuulia95

    Åk ! Det finns alltid en risk vart du än är och London är så pass stort att du egentligen inte märker någonting förrän det är försent. Ser du något misstänksamt på tåg eller tunnelbana så hoppa av och vänta till nästa tåg. Deras säkerhet i just tunnelbanor och tågstationer har varit grymt bra ända sedan Manchester attacken! 
    Om du är orolig för att någon skall köra på dig så gå inte på broar som inte har några säkerhetsräcken men dom har varit duktiga på att fixa det nu !

    Bodde själv i centrala London under den värsta perioden och det fungerar precis som vanligt fast med mer säkerhet!  

  • Alexi
    NannaLi skrev 2017-09-17 20:43:53 följande:
    Vi har också planerat en resa dit inom ca 10 dagar. Maken är inte alls sugen på att åka nu. Allt man sett fram emot har försvunnit, säger han..

    De har sänkt hotnivån igen nu. Den ligger på 4..
    Nej, det är just det. Vi har planerat den här resan jättelänge och det känns då så trist att ägna tankarna åt att fundera på var man INTE ska gå och röra sig...
  • Alexi
    jwuuulia95 skrev 2017-09-18 01:07:14 följande:
    Åk ! Det finns alltid en risk vart du än är och London är så pass stort att du egentligen inte märker någonting förrän det är försent. Ser du något misstänksamt på tåg eller tunnelbana så hoppa av och vänta till nästa tåg. Deras säkerhet i just tunnelbanor och tågstationer har varit grymt bra ända sedan Manchester attacken! 
    Om du är orolig för att någon skall köra på dig så gå inte på broar som inte har några säkerhetsräcken men dom har varit duktiga på att fixa det nu !

    Bodde själv i centrala London under den värsta perioden och det fungerar precis som vanligt fast med mer säkerhet!  
    Problemet i det här sammanhanget är att vi åker utan barnen. Och det är sån skräck att något skulle hända oss när de inte är med. Helt enkelt mitt viktigaste ansvar som förälder att överleva...

    Vad ska man hålla utkik efter i tunnelbanan? Vad är misstänkt?

    Har broarna blivit säkrare nu alltså? För det har ju jag tänkt att man ska undvika trottoarer där det inte är några spärrar mellan trafiken och gångtrafikanterna.
  • NannaLi
    Alexi skrev 2017-09-18 08:21:33 följande:

    Nej, det är just det. Vi har planerat den här resan jättelänge och det känns då så trist att ägna tankarna åt att fundera på var man INTE ska gå och röra sig...


    Samma här. Redan är planerad i över ett halvår och det känns så trist. Vi delar inte riktigt samma åsikt nu heller. Jag försöker tänka att man inte ska isolera sig och se saker realistiskt, men han är så orolig. Sen finns det ju dem som säger "åk inte" till honom och det gör inte allt bättre. Så jag vet inte alls hur det blir..
    Det snabbaste sättet för en förälder att tilldra sig ett barns uppmärksamhet är att sätta sig ner och se ut att ha det bekvämt.
  • jwuuulia95
    Alexi skrev 2017-09-18 08:23:17 följande:
    Problemet i det här sammanhanget är att vi åker utan barnen. Och det är sån skräck att något skulle hända oss när de inte är med. Helt enkelt mitt viktigaste ansvar som förälder att överleva...

    Vad ska man hålla utkik efter i tunnelbanan? Vad är misstänkt?

    Har broarna blivit säkrare nu alltså? För det har ju jag tänkt att man ska undvika trottoarer där det inte är några spärrar mellan trafiken och gångtrafikanterna.
    Jag förstår din oro och jag lovar dig att allt har blivit säkrare och det finns ingenting egentligen att vara orolig över. Gatorna i London är väldigt öppna tyvärr men det finns aldrig en lång sträcka som en van kan köra på utan att T-banestationerna är i vägen eller ingen plats för bilar att göra stor skada. Det vandrar poliser och Swat liknande poliser över hela London och det stora turistområdena så jag har överlevt allt det som nu har hänt , ni kommer absolut överleva det här! :) 

    Det poliserna gjort det är oftast att människor med stora väskor blir kollade pga oroligheterna men t.ex en människa som har stor väska och ser lite nervös ut eller bara rent creepy ut är ett bra tecken men samtidigt är ju alla lite smått stressade i tunnelbanorna till och från jobb och rushningstrafik så det får man ha i åtanke ! Skippa tunnelbanor och tåg som är runt 8-9 på morgonen eller 5 på kvällen fram till sent då det är den jobbigaste trafiken att resa i ! 

    Dom är säkrade nu, och dom pågår med att göra om alla broar som har risk för prejning av bilar och dom gör ett bra jobb. Oftast så har turistområderna säkrade vägar och om ni går på mindre gator så är risken mindre för olyckor. 

    Det här är en liten information om det här men när ni väl är där så kommer ni märka att staden är i princip inte påverkad så jätte mycket förutom att säkerheten är bättre men människorna lever på som bara den iallafall ! Ni fixar det ! 
    Ni lär er med tiden ni är där, absolut :) 
Svar på tråden Åka till London nu?