• Spegelbilden

    Hur stor är våra chanser att få lån?

    Hej, 

    Vi har hittat vårt drömhus men känner att vi är i en situation där det kan vara svårt att få lån. Tänkte därför om någon haft ungefär liknande situation och hur de blev bemötta på banken. Eller om det kanske finns någon som jobbar på bank här och som har koll. 

    Inkomster: 
    Jag tjänar 35000 kr/innan skatt men har bara en provanställning än så länge. Har innan dess varit föräldraledig i 1,5 år och innan dess hade jag en inkomst på ca 31000 kr/mån innan skatt. Har högskolutbildning och ser inte att det skulle bli några problem att hitta nytt jobb om det skulle vara så att jag inte får tillsvidare där jag är nu.

    Min man har eget företag och har haft i 6 år, inom IT. Han har självmant valt att inte jobba mer än att han klarar sig ekonomiskt och har därför ingen hög omsättning. Förra året tror jag han omsatte runt 200.000 och hittills i år ca 300.000 kr. När han väl tar uppdrag så omsätter han ca 100.000 kr/månaden. 

    Kontantinsats: 
    Vi har ca 280.000 kr sparade själva. Vi kommer dock få låna 500.000 kr av min mormor utan ränta till insatsen. Vi kommer sen ta av våra sparpengar till lagfart och pantbrev. Efter det kommer vi ha kvar en buffert på ca 180.000 kr. 

    Huset:
    Utgångspris 3,3 miljoner men jag skulle kunna tro att det slutar på runt 3,7 miljoner. 

    När jag gör bankens kalkyl så godkänner de lån för ett hus på 3,3 men inte ett på 3,7 med våra nuvarande inkomster. De tar ju dock inte hänsyn i kalkylen till att jag inte är tillsvidareanställd, och inte heller att min man har möjlighet att tjäna mycket mer pengar än vad han gör idag. Skulle han vilja ha ett jobb skulle han kunna ha ett imorgon och får då en lön på ca 45.000 kr/månaden. Det är brist inom hans kompetensområde och han får ofta jobbförfrågningar. 

    Jag har gjort olika kalkyler (som jag kan ta med och visa banken så att de ser att vi har tänkt på framtiden) för olika scenarion där t.ex skattereduktionen är borttagen, där räntan går upp osv. Visst kommer det bli tufft med min mans nuvarande inkomst att klara räntehöjningar, men köper vi hus får han gå upp i arbetstid på företaget eller ta en anställning. Frågan är bara hur banken resonerar. 

    Någon som har koll? Va tror ni om våra chanser till lån?

  • Svar på tråden Hur stor är våra chanser att få lån?
  • Anonym (Karin)

    Banken kan ju inte ta hänsyn till annat än det som är fakta idag. Dvs din man jobbar bara några månader om året, och du har inte ett fast jobb.

    Varför inte vänta tills din provanställning är slut, och under tiden kan din man börja jobba mer. 

  • Anonym (M)

    Lite insat i bankbranshen och kan säga såhär att dom struntar helt i vad du/ din man kan få för inkomst dom kollar bara på vad ni faktiskt har för inkomst just idag för annars skulle ju alla kunna komma och säga att jag skulle kunna ha en lön på 50 tusen få lån och sen inte bry sig ett dugg i att få högre inkomst.

    Angående egna budgeter brukar inte banken heller där bry sig om hur du räknat. Dom har sina schabloner det går efter även om ni lever på betydligt mindre än dom så räknar de också på deras kostnader.

  • Spegelbilden
    Anonym (Karin) skrev 2017-09-16 18:31:41 följande:

    Banken kan ju inte ta hänsyn till annat än det som är fakta idag. Dvs din man jobbar bara några månader om året, och du har inte ett fast jobb.

    Varför inte vänta tills din provanställning är slut, och under tiden kan din man börja jobba mer. 


    Vi hade egentligen inte tänkt att köpa hus fören om ett par år och då ha sparat ihop ca en miljon att lägga in som insats. Dock har vårt drömhus nu kommit ut till försäljning och då vill vi åtminstone fundera över hur våra chanser till lån ser ut. 

    Banken verkar inte alltid enbart kolla på nuvarande inkomst utan verkar i vissa fall ta hänsyn till möjligheter att få jobb då man är utbildad inom bristyrken, osv. Därför ville jag höra om det finns andra som fått lån via storbank men som inte haft de vanliga kriterierna uppfyllda. 
  • Spegelbilden
    Anonym (M) skrev 2017-09-16 18:32:45 följande:

    Lite insat i bankbranshen och kan säga såhär att dom struntar helt i vad du/ din man kan få för inkomst dom kollar bara på vad ni faktiskt har för inkomst just idag för annars skulle ju alla kunna komma och säga att jag skulle kunna ha en lön på 50 tusen få lån och sen inte bry sig ett dugg i att få högre inkomst.

    Angående egna budgeter brukar inte banken heller där bry sig om hur du räknat. Dom har sina schabloner det går efter även om ni lever på betydligt mindre än dom så räknar de också på deras kostnader.


    Vad menas med "lite insatt i bankbranschen"?

    Självklart är det väl skillnad på om en utbildad läkare eller någon med spetskompetens inom IT säger att de kan tjäna 50.000 kr/månaden om de hade velat, eller om random icke utbildad person hade sagt samma sak. 

    Så de blir ingen skillnad i bedömningen om jag kommer väl förberedd till banken och visar upp att jag i kalkyler har räknat med att olika scenarion kan hända, än om jag hade kommit och sagt "jag har ingen aning om jag har råd med detta för jag har inte räknat på det"? 

    Enligt bankens kalkyl (räknat med 7% ränta) så skulle vi med våra nuvarande inkomster få lånet på 3,3 miljoner men vi behöver ju några extra hundra tusen till budgivning.
  • Anonym (Karin)
    Spegelbilden skrev 2017-09-16 19:00:38 följande:
    Vad menas med "lite insatt i bankbranschen"?

    Självklart är det väl skillnad på om en utbildad läkare eller någon med spetskompetens inom IT säger att de kan tjäna 50.000 kr/månaden om de hade velat, eller om random icke utbildad person hade sagt samma sak. 

    Så de blir ingen skillnad i bedömningen om jag kommer väl förberedd till banken och visar upp att jag i kalkyler har räknat med att olika scenarion kan hända, än om jag hade kommit och sagt "jag har ingen aning om jag har råd med detta för jag har inte räknat på det"? 

    Enligt bankens kalkyl (räknat med 7% ränta) så skulle vi med våra nuvarande inkomster få lånet på 3,3 miljoner men vi behöver ju några extra hundra tusen till budgivning.
    När tänker din man börja jobba heltid?
  • Spegelbilden
    Anonym (Karin) skrev 2017-09-16 19:03:05 följande:
    När tänker din man börja jobba heltid?
    Det beror ju på. Ska vi köpa hus så kommer han ju behöva jobba mer så om vi nu skulle få det här lånet så skulle jag tro i början av nästa år.
  • Anonym (A)

    Har varit i lite liknande sits. Min man hade låg inkomst och jag hade bara ett tremånaders vikariat. Vår gemensamma lön räckte inte till i bankernas kalkyler, och hos de flesta banker blev det blankt nej. Nordea var de enda som satte sig in i just vår situation. Eftersom jag har utbildning inom ett område där det är lätt att få jobb och god löneutveckling så valde de att bortse från att jag inte hade något fast jobb, och för låg lön för att klara stora räntehöjningar enligt deras schabloner. De resonerade helt enkelt som så att innan räntorna hinner gå upp hinner min lön öka. Så det behöver inte var en absolut sanning att de bara tar hänsyn till den nuvarande situationen.

  • Anonym (Karin)
    Spegelbilden skrev 2017-09-16 19:15:01 följande:
    Det beror ju på. Ska vi köpa hus så kommer han ju behöva jobba mer så om vi nu skulle få det här lånet så skulle jag tro i början av nästa år.
    Så ni är inte beredda att öka era inkomster innan ni ansöker om lån?
  • Spegelbilden
    Anonym (Karin) skrev 2017-09-16 19:19:29 följande:
    Så ni är inte beredda att öka era inkomster innan ni ansöker om lån?
    Vi måste ju söka lån nästa vecka om vi ska kunna vara med på budgivning, och min man ser ju helst att han slipper ta en anställning han inte vill ha, utan vill hellre ta uppdrag via sitt företag och då är det ju inte bara att säga att nu jobbar jag heltid och så löser det sig, utan man måste ju visa att man är tillgänglig och dra i de kontakter man har. Han har projektuppdrag och jobbar någon månad och sen tar han inga uppdrag under några månader för att sen ta uppdrag igen, osv. Just nu har han ett uppdrag som han haft i två månader och som han jobbar heltid på och han vet inte hur länge till uppdraget kommer löpa, så han kan inte ta fler uppdrag i dagsläget.
  • Spegelbilden
    Anonym (A) skrev 2017-09-16 19:19:12 följande:

    Har varit i lite liknande sits. Min man hade låg inkomst och jag hade bara ett tremånaders vikariat. Vår gemensamma lön räckte inte till i bankernas kalkyler, och hos de flesta banker blev det blankt nej. Nordea var de enda som satte sig in i just vår situation. Eftersom jag har utbildning inom ett område där det är lätt att få jobb och god löneutveckling så valde de att bortse från att jag inte hade något fast jobb, och för låg lön för att klara stora räntehöjningar enligt deras schabloner. De resonerade helt enkelt som så att innan räntorna hinner gå upp hinner min lön öka. Så det behöver inte var en absolut sanning att de bara tar hänsyn till den nuvarande situationen.


    Tack för svar! Vilka andra banker var ni på? Jag antar att det har löst sig bra för er ekonomiskt även fast ni fick lån? 
Svar på tråden Hur stor är våra chanser att få lån?