• Solvindochvatten02

    Röd i ansiktet HELA tiden????

    Jag är en tjej som är snart 15 år och går alltså i 9an. Jag blir röd i ansiktet hela tiden när fokus är på mig. Det kan vara när jag redovisar inför klassen, när läraren frågar mig en fråga och när jag pratar med någon.

    Mina tjejkompisar i klassen hånar mig för detta och så fort läraren frågar mig en fråga och jag inte blir röd i ansiktet så blir jag lättad men strax efter det skriker någon av dem "Du blev inte så röd i ansiktet denna gången" och så blir jag knallröd direkt och alla skrattar åt mig. Killarna i min klass har också börjat påpeka detta nu och jag vet inte vad jag ska göra.????

    Om cirka 2 veckor ska vi hålla en redovisning för hela klassen och jag har sån grov ångest och panik över detta. Har pratat med min lärare och hon vet om att jag har jättesvårt för att prata inför klassen men hon säger bara att jag måste göra det för att jag kommer utsättas för mycket värre på gymnasiet (inte så mycket pepp av henne alltså????). De senaste dagarna har jag mått så dåligt av detta och i princip gråtit mig till sömns.

    Har haft detta problemet sedan jag gick i 6an. Om någon har något tips på vad jag kan göra så får ni jättegärna skriva det. Vad som helst och om någon känner igen sig i detta så får ni också gärna skriva ????????????

  • Svar på tråden Röd i ansiktet HELA tiden????
  • Anonym (Blir också röd i huvudet)

    Hej!
    Du är inte ensam om detta. Jag har levt med att bli röd i huvudet sen jag var 13. Är 25 idag så det är i 12 år.

    Jag rekommenderar dig att gå och prata med en kbt psykolog! Man kan tyvärr inte göra något åt att man blir röd men man kan ändra sina tankar så det kanske inte sker hela tiden. Jag fick inte hjälp förrän nu i vuxen ålder så försök att få kontant med en psykolog så fort du kan.

    Jag vet att det är jobbigt och att det känns som att hela världen går under, men du är inte ensam om detta.

  • minmaj

    Att tjejerna i klassen hånar dig är inte alls ok. Jag tycker du ska prata med din lärare igen, du är utsatt för påhopp av dina klasskompisar och det måste din lärare ta tag i. Annars ska du kontakta er rektor. Kanske du kan mejla precis som du känner till din lärare? Precis så som du skrev här. Lägg gärna rektorn som kopia på mejlet.
    Kanske du kan redovisa genom PowerPoint och i presentationen som du gör på datorn spela in det du ska säga? På så sätt behöver du inte prata "live" inför hela klassen.
    Lycka till!

  • Anonym (Likadan)

    Hej, jag har exakt samma problem. Började på lågstadiet. Har dock växt bort lite med åren (är idag 29). När jag gick i högstadiet visste lärarna om problem och lät mig då redovisa endast inför läraren i fråga. Jag menar, varför ska man behöva utsätta sig för något som skapar stor ångest när man inte behöver?

    Det som din lärare säger, att det blir värre på gymnasiet, stämmer verkligen inte. Vi hade knappt några redovisningar (gick handels). OM vi hade det så var det frivilligt, i det syftet att man kunde få högre betyg i ämnet då.

    Har tyvärr inga konkreta tips. Det ända som riktigt hjälper är ju skönhetsoperation, då man kapar av en särskild nerv i armhålorna. Kostar nog en slant   :/

  • Anonym (Anonym 1)

    Jag känner igen mig precis i den ångest du beskriver. Har haft likadana problem när jag växte upp och kan fortfarande tycka att det är jobbigt vid möten osv, då är jag ändå 31 år nu. Det kommer antagligen kännas lättare när du blir äldre. När man slutar att bry sig så mycket om att man blir röd, desto mer sällan rodnar man. Men det är inte mycket till hjälp just nu, jag vet!! Jag orkade inte mer när jag gick på gymnasiet och ringde då tillslut en läkare på vårdcentralen och grät. Jag fick komma dit och han skrev ut antidepressiva tabletter, citalopram som gjorde att jag inte brydde mig riktigt lika mycket om vad andra tyckte. Han skrev även ut Inderal, en blodtryckssänkande medicin som gör att hjärtat inte rusar och blodet kan inte åka runt lika kraftigt i kroppen, som man tar vid t ex redovisningar. Jag kunde knappt rodna med den medicinen. Jag fick kort därefter börja med KBT-terapi. Då får man lära sig att tänka på ett annat sätt och utmana sig själv i små steg. Jag vet inte om man måste ha uppnått en viss ålder för att få de medicinerna utskrivet, jag var 18... De kan hjälpa tillfälligt, medan man tränar sig med hjälp av terapin. För övrigt så låter det helt sjukt hur de i din klass beter sig mot dig. Jag hade tur och fick bara några få kommentarer, men det räckte bara det. Blir så arg när jag tänker på hur man kan bete sig mot andra!!! Lärarna borde reagera!! Hoppas mitt svammel kan vara till någon hjälp iaf :)

  • Anonym (Calle)

    Jag förstår precis vad du menar. Mina problem började i 6:e eller 7:e klass. Idag är jag 49 år.
    Jag har provat det mesta. KBT hade en viss effekt men inte tillräckligt. Men det är nog där du ska börja eftersom effekterna är så individuellt.. Prata med läkare så får dom hjälpa dig vidare. 
    Lätt att säga....för mig tog det 25 år innan jag vågade prata med en läkare om detta. Men det är steget du måste ta.

    Problemen har jag egentligen kvar än idag men jag äter medicin mot det så jag lider ingenting av det. (Ibland glömmer man medicinen och då gör det sig påmint).
    Jag äter en medicin varje dag och en annan vid föreläsningar och större möten.

    Prata med dina föräldrar och boka tid hos läkare.

    Lycka till!

  • Snuttis2

    Alltid rodnat och mådde jätte dåligt över det när jag var yngre, min oro för att göra det (rodna) gjorde att jag kände mig stressad i allamöjliga sammanhang !!

    Min räddning när jag var i din ålder blev smink : )

    Köpte bra underlagskräm/foundation med god täckförmåga som jag använde i skolan o vid redovisningar! Då syntes ingen rodnad o jag kunde slappna av o fokusera ! Nu när jag är äldre och tryggare har rodnaden i princip försvunnit, kan dyka upp om jag blir överrumplad av något. Men lite smink även på jobbet funkar utmärkt !!

  • Anonym (anxious)
    Anonym (Calle) skrev 2017-09-17 11:11:32 följande:

    Jag förstår precis vad du menar. Mina problem började i 6:e eller 7:e klass. Idag är jag 49 år.
    Jag har provat det mesta. KBT hade en viss effekt men inte tillräckligt. Men det är nog där du ska börja eftersom effekterna är så individuellt.. Prata med läkare så får dom hjälpa dig vidare. 
    Lätt att säga....för mig tog det 25 år innan jag vågade prata med en läkare om detta. Men det är steget du måste ta.

    Problemen har jag egentligen kvar än idag men jag äter medicin mot det så jag lider ingenting av det. (Ibland glömmer man medicinen och då gör det sig påmint).
    Jag äter en medicin varje dag och en annan vid föreläsningar och större möten.

    Prata med dina föräldrar och boka tid hos läkare.

    Lycka till!


    Vad är det för medicin du tar? Hur mycket hjälper den? Jag äter SSRI mot ångest och det hjälper marginellt men skulle gärna prova nåt annat.
  • Anonym (ex rödis haha)
    Snuttis2 skrev 2017-09-18 04:08:14 följande:

    Alltid rodnat och mådde jätte dåligt över det när jag var yngre, min oro för att göra det (rodna) gjorde att jag kände mig stressad i allamöjliga sammanhang !!

    Min räddning när jag var i din ålder blev smink : )

    Köpte bra underlagskräm/foundation med god täckförmåga som jag använde i skolan o vid redovisningar! Då syntes ingen rodnad o jag kunde slappna av o fokusera ! Nu när jag är äldre och tryggare har rodnaden i princip försvunnit, kan dyka upp om jag blir överrumplad av något. Men lite smink även på jobbet funkar utmärkt !!


    Samma här, ett trick är att sminka sig på morgonen framför spegeln, sen böja sig överkroppen ner mot fötterna,vara så i några sekunder,sen ställer du dig snabbt upp och tittar i spegeln om du ser röd ut, troligen gör du inte det efter smink, och då komemr du känna dig mer självsäker och modig när du vet att, Okej rodnar jag så kommer ingen att märka det ens.
    Folk kommer så småningom glömma att du blev röd förut ens och du kommer bli mer modigare att kunna ta initiativet att prata,räcka upp handen och svara på en fråga kanske osv.
    Då verkar du bara självsäker osv. 
    Det är utvägen B, om du känner att du inte kan kontrollera dina tankar osv,vilket kan vara svårt,tro mig jag vet.
    Men med lita praktisering, att själv välja att utsätta sig för lite såna situationer,så märker du hur du får mer självförtroende, och när motparten också märket att du har självförtroende så märker du av det också och blir ännu mer bekväm med situationen.
    Jag utsatte mig själv för sånt i 7 och 8an, började själv räcka upp handen då o då,slängde ur någon skämt högt då o då, allt förändrades då, och allas syn på mig förändrades också. Håll ut, det går att få ändring på ,och det bästa tipset, Det är ditt liv, det är du som ska leva det, du ska njuta fyllt ut,livet är sååå mycket mer än skolan och människorna du måste omgiva dig me dig just nu,det verkar itne så just nu, men en dag kommer du att tänka på mig och säga, ja om jag bara då hade fattat det,hade skolgången varit mycket roligare och bättre. Allt gott till dig tjejen!
  • Anonym (Calle)
    Anonym (anxious) skrev 2017-09-18 06:12:57 följande:
    Vad är det för medicin du tar? Hur mycket hjälper den? Jag äter SSRI mot ångest och det hjälper marginellt men skulle gärna prova nåt annat.
    Jag äter Paroxetin och Inderal. Paroxetin hjälper som sagt bra för mig men inte hela vägen. Därför tar jag Inderal 1,5 timmar före föredrag eller dylikt.
Svar på tråden Röd i ansiktet HELA tiden????