• Bladet

    IVF, hur går det till?

    Hej alla, detta är mitt första inlägg så ska försöka förklara så bra så möjligt.

    Det är så att jag och min man försökt bli gravida i snart 2år nu men aldrig fått ett plus på Stickan.

    Vi har lämnat in prover osv och det visade sig vara som så att min man har lågt antal spermier,

    Med mig var allt bra och jag hade många fina äggblåsor osv.

    Vi har tid snart igen och dem sa att vi ska börja med ivf.

    Vad innebär det? Hur ser processen ut? Smärtsamt? Långdragen?

    Varje dag känns som år när man bara vill bli gravid NU.

    Hoppas att jag kan få svar här. :)

    Mvh förväntansfull tjej!

  • Svar på tråden IVF, hur går det till?
  • monn

    Ett tips är att lyssna på ivf-podden, där får du alla svar! Googla så hittar du det :) lycka till!

  • NZZZZ
    monn skrev 2017-09-17 20:35:21 följande:

    Ett tips är att lyssna på ivf-podden, där får du alla svar! Googla så hittar du det :) lycka till!


    Så otroligt bra podd! Rekommenderas :)
  • ammela

    Ja lyssna på podden, finns massa info om du googlar. Sen tror jag det är mycket individuellt hur det upplevs. Jag hade en bra behandling på långa protokollet trotts lätt överstimulering i slutet av sprutbehandlingen. Läste massa om obehagliga och smärtsamma äggplock men mitt gick mycket bra! Klart det känns men är man avslappnad så tror jag det är mycket lättare. Så va försiktig med vad du tror på när du läser runt. Sen tror jag man behöver vara mentalt inställd på att det kan ta tid och försöka att hålla energin uppe trotts allt jobbigt, blir nog mycket jobbigare om man tycker synd om sig själv och börjar må dåligt över allt (lättare sagt än gjort!!)

    Sen behöver ni fundera lite på hur ni vill göra med att berätta för andra eller inte, jag som har ca 1 timmes restid till kliniken och insåg snabbt att jag skulle få konstig frånvaro från jobbet bestämde mig för att vara relativt öppen med vad vi gjorde, för mig minskade stressen mycket genom att göra på det sättet! Men alla är ju olika!

    Hoppas ni för tid snabbt och att allt går bra, lycka till!

Svar på tråden IVF, hur går det till?