• Äldre 17 Sep 20:41
    3131 visningar
    12 svar
    12
    3131

    Är nya kattungen en hona eller hane??

    Är väldigt förvirrad! Vi har en kattunge (hane) på 20 veckor som kastrerades förra veckan. Vi fick hem vår nya kattunge i fredags, vilket skulle vara en hane. Nu sker något märkligt. Vår hankatt ställer sig över bakifrån och biter fast den andra i nacken som om det var en hona!!

    kastreringen har inte hunnit plocka ner hormonerna än, vilket kan ta upp till en månad sa veterinären. Jag undrar alltså; kan det vara en hona vi fått eller är vår hankatt bara lite galen för tillfället?

  • Svar på tråden Är nya kattungen en hona eller hane??
  • Äldre 17 Sep 20:42
    #1
  • Äldre 17 Sep 20:42
    #2

    Kanske lite svår bild. så här ser hen ut.

  • Äldre 17 Sep 20:47
    #3

    Tvivlar på att inte veterinären skulle sett det

  • Äldre 17 Sep 20:54
    #4
    Erizajo skrev 2017-09-17 20:47:30 följande:

    Tvivlar på att inte veterinären skulle sett det


    Nej men ingen veterinär har tittat på den. Vår gamla katt har blivit kastrerad.
  • Äldre 17 Sep 20:56
    #5

    Svårt att se.

  • Äldre 17 Sep 21:00
    #6
    Nandez skrev 2017-09-17 20:56:55 följande:

    Svårt att se.


    Ja jag har ingen aning!!! Jätte svårt
  • Äldre 17 Sep 21:06
    #7


    En bil



    bild där jag jämför vår katt till vänster med hane till höger. Vänt på fotot för att kunna jämföra men kan fortfarande inte se.
  • Äldre 17 Sep 21:14
    #8


    Lyckades bättre nu!
  • Äldre 17 Sep 23:43
    #9
    Mangodina skrev 2017-09-17 20:41:15 följande:

    Är väldigt förvirrad! Vi har en kattunge (hane) på 20 veckor som kastrerades förra veckan. Vi fick hem vår nya kattunge i fredags, vilket skulle vara en hane. Nu sker något märkligt. Vår hankatt ställer sig över bakifrån och biter fast den andra i nacken som om det var en hona!!

    kastreringen har inte hunnit plocka ner hormonerna än, vilket kan ta upp till en månad sa veterinären. Jag undrar alltså; kan det vara en hona vi fått eller är vår hankatt bara lite galen för tillfället?


    Men är inte nya kattungen vet. besiktigad? Det star kön på protokollet. Och om nya inte är vet besiktigad ska du se till att göra det själv, och samtidigt vaccinera och kastrera (du kan kastrera katt från 12v).

    Beteendet från den äldre katten är ett dominansbeteende, en (normal) katt parar inte en hona utan löp.
  • Äldre 18 Sep 18:05
    #10

    Kattungen är också en kille. Beteendet den äldre hankatten håller på med är bara ett dominansbeteende, dvs ett sätt att befästa vem som bestämmer. Så gör mina hankastrater också på yngre hanar.

  • Äldre 18 Sep 18:08
    #11

    Såg nu att den "äldre" katten bara är 20 veckor, så kanske är det bara lek/brottning det handlar om än så länge.

  • Äldre 19 Sep 22:01
    #12

    Idag vaccinerades hen som var en HAN. chipad, hälsokontrol m.m. Det var en gosig gosse.

Svar på tråden Är nya kattungen en hona eller hane??