• Äldre 18 Sep 10:25
    4955 visningar
    6 svar
    6
    4955

    1åring med mindre aptit i perioder

    Min son är nu 1 år och i somras var vi utomlands en hel månad. Han som alltid följt sin kurva ätit rätt bra.. men upplevde på semestern att han åt vädigt dåligt och lite..

    När vi kom hem för en månad sen hade vi BVC besök. Min son hade på två månader inte gått upp ett endaste gram på två månader.

    BVC var inte alla orolig. Dels värmen utomlands och att han springer runt heeeela dagarna.

    Efter besöket märkte jag att han började få riktigt god aptit igen. Åt stora portioner mat som aldrig förr och tänkte att han liksom tog igen sig nu. Har BVC besök igen imorgon för kontroll.. stensäkert att han ökat i vikt..

    Men nu för 1 vecka sen har han börjat äta dåligt igen. Visar inte nån hunger på morgonen te.x. Vill knappt äta nått, oavsett om ja matar eller han får äta o plocka själv. Och han kan inte äta helt själv ännu så jag måste mata honom men han vänder bort huvudet konstant.

    Äter inte ens en hel burkmat dom gångerna han får burk. Innan kunde han äta en hel plus mer!!

    Är det normalt att barn har mindre aptit vissa perioder eller är det nått jag gör fel..

  • Svar på tråden 1åring med mindre aptit i perioder
  • Äldre 18 Sep 10:49
    #1

    Han vill äta själv, låt honom kladda så slinker det ner.

  • sextio­talist
    Äldre 18 Sep 12:55
    #2

    Normalt, går inte din aptit upp och ner? Så länge han mår bra, växer som han ska, så äter han tillräckligt mycket som hans kropp behöver.

  • Äldre 18 Sep 13:04
    #3

    Aptiten går upp och ner.

  • Äldre 18 Sep 15:21
    #4
    Marten skrev 2017-09-18 10:49:46 följande:

    Han vill äta själv, låt honom kladda så slinker det ner.


    Låter hpnom äta själv med en tallrik ich sked också .. han äter i början sen leker han bara med maten så eftersom han inte gick upp i somras känner jag mig tvungen att försöka mata honom samtidigt också.. men blir bara som jag tvingar i han mat..
  • sextio­talist
    Äldre 18 Sep 15:58
    #5
    JohannaSaGo skrev 2017-09-18 15:21:53 följande:
    Låter hpnom äta själv med en tallrik ich sked också .. han äter i början sen leker han bara med maten så eftersom han inte gick upp i somras känner jag mig tvungen att försöka mata honom samtidigt också.. men blir bara som jag tvingar i han mat..
    Man ska aldrig tvinga i ett barn mat, om det inte är liv och död. Är du orolig att han inte växer som han ska, så satsa på energirik och näringstät mat. Något som sonen gillade tidigt var avocado, så testa med det och många barn gillar smakrik mat, vitlök var en favoritsmak hos min son.
  • Äldre 18 Sep 16:08
    #6
    sextiotalist skrev 2017-09-18 15:58:06 följande:

    Man ska aldrig tvinga i ett barn mat, om det inte är liv och död. Är du orolig att han inte växer som han ska, så satsa på energirik och näringstät mat. Något som sonen gillade tidigt var avocado, så testa med det och många barn gillar smakrik mat, vitlök var en favoritsmak hos min son.


    Okej tack för tipsen.. ska prova lite andra smaker..

    Tkr det är konstigt efter en hel natt utan mat att han intr alls är intresserad av frukost:/ förut åt han hur mycket som helst och plockade i sig en hel macka.. nu.. 2 bitar
Svar på tråden 1åring med mindre aptit i perioder