• Anonym (Att bygga en rumpa?)

    Ska marschera med nordiska motståndsrörelsen - socialt experiment..

    30 September ska den nordiska motståndsrörelsen demonstrera i Göteborg. Marschen beskrivs av NM som en milstolpe i organisationens historia, den är väldigt upphaussad. Det beräknas vara upp emot 1000 nazister som ska demonstrera. Givetvis väntas dessutom stora skaror vänsterdemonstranter, AFA uppmanar till kamp den 30 September. 

    Nu till mig.
    Jag planerar att delta i demonstrationen, att gå med NM`s marsch. Anledningen till detta är att jag vill uppleva hela händelsen utifrån deras perspektiv, jag vill förstå vad det innebär att gå med ett sådant tåg. Jag är en person som skriver väldigt mycket, därför vill jag skapa mig en upplevelse av olika saker. I grunden är jag varken höger eller vänster, jag ser på det hela utifrån ett fågelperspektiv, jag är neutral. Jag ser det lite som ett rollspel. Jag är bestämd, jag tänker gå med.

    Tycker ni att det är oetiskt eller stöttar ni förslaget?

     

  • Svar på tråden Ska marschera med nordiska motståndsrörelsen - socialt experiment..
  • Carambolan

    Att du går där med ditt fågelperspektiv innebär ju inte att andra ser på dig ur det perspektivet. Vad dina vänner, kollegor och grannar riskerar att se (förbipasserande eller på tv) är att du marscherar med nazister. Är upplevelsen värd det? Kör på, för all del.

    Andra av oss spelar riktiga rollspel istället.

  • Anonym (Att bygga en rumpa?)
    Carambolan skrev 2017-09-18 12:20:56 följande:

    Att du går där med ditt fågelperspektiv innebär ju inte att andra ser på dig ur det perspektivet. Vad dina vänner, kollegor och grannar riskerar att se (förbipasserande eller på tv) är att du marscherar med nazister. Är upplevelsen värd det? Kör på, för all del.

    Andra av oss spelar riktiga rollspel istället.


    Det jag mest vill se är demonstranternas beteende, känslor och prat. Jag vill känna den vibrerande stämningen och "vi mot dom" känslan. Eftersom det är en av deras största marscher någonsin, är det ett perfekt tillfälle. 
    Min visst har du rätt, jag riskerar att bli uthängd som nazist om jag har otur. Eller i värsta fall överfallen på väg hem efter allt. 1-3 personer kan jag handskas med, men är dom fler så blir det knivigt. Jag är inte klen precis om man säger så. 

  • Egon den stora

    Låter ju lite intressant, men jag skulle nog personligen tycka att risken är för hög. Är demonstrationen på samma ort som du bor så är det ju ännu värre.

  • Anonym (rr)

    Hade två polare som planerar att råna en guldsmedsaffär. Jag är emot rån men jag tyckte det skulle vara intressant att se och uppleva det hela ur rånarens perspektiv. Så jag tänker följa med!

  • Anonym (T)

    Räkna med att bli fotograferad och identifierad som en av dem med alla konsekvenser det kan medföra. Är du ok med det?

  • Anonym (Att bygga en rumpa?)
    Egon den stora skrev 2017-09-18 12:42:14 följande:

    Låter ju lite intressant, men jag skulle nog personligen tycka att risken är för hög. Är demonstrationen på samma ort som du bor så är det ju ännu värre.


    Jag bor i Göteborg
  • Anonym (Att bygga en rumpa?)
    Anonym (rr) skrev 2017-09-18 12:56:55 följande:

    Hade två polare som planerar att råna en guldsmedsaffär. Jag är emot rån men jag tyckte det skulle vara intressant att se och uppleva det hela ur rånarens perspektiv. Så jag tänker följa med!


    Fast det där är ju att hårdra det lite för långt va?
    Att begå ett rån är en brottslig handling.
  • Anonym (Att bygga en rumpa?)
    Anonym (T) skrev 2017-09-18 13:53:36 följande:

    Räkna med att bli fotograferad och identifierad som en av dem med alla konsekvenser det kan medföra. Är du ok med det?


    Rent jobbmässigt är det inga större problem. Men det här med att hängas ut som nazist.. Eller hängas ut, problem uppstår om folk jag känner eller är bekanta med tittar på. Jag har ju varit bekant och polare med diverse antal invandrare, spelat i fotbollslag med många personer som kommer från läder utanför Europa.
    Dom kommer ju sätta äpplet i halsen när dom får syn på mig där.

    Men ett alternativ är att ha solbrillor på.. Kanske även luva över huvudet.  
  • Anonym (Lise)

    Du säger att du skriver mycket, kanske vore det bra om du också läste mycket, och läste på om nazismen. Du kommer ju inte vara neutral när du går sida vid sida vid dem, inne i ditt eget huvud kanske, men genom att delta så visar ju du ju dem ditt stöd. Du går med dem. Du kommer ju knappast ha ett stort plakat där det står "Jag stöder inte Nordiska motståndsrörelsen. Jag är neutral, jag cosplayar bara lite här"...

    Att gå med dem i marschen är ju inte riktigt fågelperspektiv. Vill du ha fågelperspektiv på dem, så kan du väl skaffa en drönare...

    Tror att det inte riktigt går att ha ett neutralt perspektiv på nazism. Tycker att du låter som en ganska ung person som tycker att det är lite coolt att marschera med nazister, "Jag vill känna den vibrerande stämningen och "vi mot dom" känslan." som om det skulle röra sig om fotbollssupportrar och lagstämning, när det i själva verket handlar om nazister. Tror att det är såna som du de gärna drar in i sina led, såna som gillar själva stämningen och dras till sånt.

Svar på tråden Ska marschera med nordiska motståndsrörelsen - socialt experiment..