• Anonym (mn)

    Vad tycker ni är tvålfagert?

    Om ni använder ordet tvålfager vad menar ni då? Eller vad tänker ni på när ni hör ordet?
    Jag tycker det är en person med ett fult ansikte som klafsar på med makeup och stylar håret. Trots att man ser att den är ful verkar personen själv nöjd och belåten.

  • Svar på tråden Vad tycker ni är tvålfagert?
  • Anonym (all naturell)

    Tänker precis tvärtom. En liten blond bildskön varelse med oskyldig uppsyn och mjuk och slät hy med otämjt hår och putiga röda läppar.

  • sextiotalist
    Anonym (all naturell) skrev 2017-09-18 15:58:36 följande:

    Tänker precis tvärtom. En liten blond bildskön varelse med oskyldig uppsyn och mjuk och slät hy med otämjt hår och putiga röda läppar.


    Min tolkning också. Med tillägget att det ofta är så rent att det blir opersonligt, lite som en barbiedocka.
  • Alexi

    Tvålfager är ju ett vedertaget begrepp för någon som ser bra ut. Skulle nog tänka att det används mer om män.

  • Anonym (reklamsnygg?)

    Jag tänker mig att det är en person som har ett ansikte som är som gjort för tvålreklam: snyggt och symetriskt med silkeslen hy. Men jag använder aldrig ordet själv eftersom jag inte känner mig helt säker på definitionen.

  • Anonym (neutralt "snygg"?)

    Tvålfager brukade min mamma kalla Brandon i "Beverly Hills 90210". 
    Man kan tycka att han var ful eller snygg, men han var definitivt tvålfager.

    Ser alltså bra ut på ett opersonligt, standardiserat sätt. Lite insmickrande, och kanske på gränsen till sliskigt eftersom det är så "oskyldigt" och ärligt.
    Lite som Tom Cruises karaktär i Cocktail.

  • Anonym (ej-snygg)

    Någon med ett "amerikanskt" utseende, typ han i Glamour (om han fortfarande är kvar) eller någon som ser lite slibbig ut. Behöver inte betyda att någon är jättesnygg men de är inte fula heller.

  • Gryntroll
    sextiotalist skrev 2017-09-18 15:59:38 följande:
    Min tolkning också. Med tillägget att det ofta är så rent att det blir opersonligt, lite som en barbiedocka.
    Precis samma här!
    Hade tänkt skriva Barbie och Ken aktigt, så perfekt att det nästan blir plastigt.
  • Stårschan

    Ska man titta på ordet rent etymologiskt så betecknar det väl någon som är tillräckligt tjusig för att kunna göra reklam för tvål.

    Jag tänker mig en person (nog man, som många är inne på) som är hel-och-ren-snygg. Måns Zelmerlöf, Errol Flynn eller Kit Harington. Det har väl ofta använts lite nedlåtande om karlar som är tillräckligt snygga för att kunna dra fördel av sitt utseende på ett (enligt äldre synsätt) omanligt sätt.

  • Stårschan
    Anonym (mn) skrev 2017-09-18 15:46:45 följande:

    Om ni använder ordet tvålfager vad menar ni då? Eller vad tänker ni på när ni hör ordet?
    Jag tycker det är en person med ett fult ansikte som klafsar på med makeup och stylar håret. Trots att man ser att den är ful verkar personen själv nöjd och belåten.


    Du bör nog vara medveten om att du har en egen, personlig tolkning av uttrycket, och att allmänheten i stort menar något helt annat när de pratar om tvålfagra människor.
Svar på tråden Vad tycker ni är tvålfagert?