• Anonym (Kaffedraken)

    Räknas OB med i f.penning som personlig assistent?!

    Arbetar som p.assistent åt en man i rullstol som har assistans 24/7 vilket innebär att vi arbetar 09-17 / 17-09 / 09-09 / 17-17 vardagar samt helger samt röda dagar och storhelger. När vi arbetar jour så påbörjas den sovande jouren kl 00. - 08 vilket innebär att jag får 25kr i timmen. Även om han larmar under natten och jag måste vara vaken får jag fortfarande 25kr i timmen mellan dessa timmar. Övrigt tjänar jag 130kr i timmen men självklart tillkommer kvälls/ helgs /storhelg OB. Jag är tillsvidareanställd så jag har fast anställan men vi alla anställda arbetar på timlön. Jag har jobbat där sedan 2015-11-26 men har arbetat inom bolaget sedan våren 2014, då hos en annan brukare. Min fråga är hur min f.penning kommer baseras på grund av timlön? Jag arbetar drygt 80%. Vi får semesterersättning i lönen. Så en "normal vanlig" månad om jag arbetar mina 80% tjänar jg före skatt ca 23.600kr men efter skatt får jag ut ca 18.500kr. Semesterersättningen är ca 13%. Vi får betalt från f.kassan under den sovande jouren.

  • Svar på tråden Räknas OB med i f.penning som personlig assistent?!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om man jobbar ob på regelbunden basis så räknas det med! Inte om man bara råkat jobba ob någon enstaka gång i månaden!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Kaffedraken)
    EpicNurse skrev 2017-09-18 17:20:31 följande:

    Om man jobbar ob på regelbunden basis så räknas det med! Inte om man bara råkat jobba ob någon enstaka gång i månaden!


    Är det sant?! För jag blev så rädd där! För vi kan ju inte kräva att enbart jobba dag exempelvis utan man för ju en viss anställningsgrad och då är det ju närsom på dygnet man jobbar? Hade jag jobbat 25% är det ju kanske fortfarande ett 17-17 pass och då kan jag ju inte komma undan OBn. Usch det är så svårt detta.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag fyller i dessa blanketter för arbetsgivarsidan på mitt företag, allt utöver grundlön som är återkommande ska räknas med, dvs ob och även om du tex återkommande jobbar extra ska även detta med i inkomsten, trots att det inte är med i ditt kontrakt.


    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jsv17 skrev 2017-09-18 18:49:58 följande:

    Jag fyller i dessa blanketter för arbetsgivarsidan på mitt företag, allt utöver grundlön som är återkommande ska räknas med, dvs ob och även om du tex återkommande jobbar extra ska även detta med i inkomsten, trots att det inte är med i ditt kontrakt.


    Tack så jättemycket för ditt svar!! Du har verkligen lugnat mina nerver! Tack så jättemycket !!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ebo88 skrev 2017-09-18 18:55:27 följande:

    Tack så jättemycket för ditt svar!! Du har verkligen lugnat mina nerver! Tack så jättemycket !!


    Förresten.. om jag får fråga...utgår man då från 23500kr eller blir det 18500kr , det jag får ut efter skatt?
  • Anonym (Kaffedraken)
    PappaAndreas skrev 2017-09-18 18:59:18 följande:

    25:- i timmen??? Du menar inte 130 + 25?


    25kr i timmen. Men vi får 50kr om det är helg. Det är f.kassan som betalar ut ersättningen till oss då. Skulle jag få sova en hel natt - visst. Ändå vansinnigt dåligt eftersom man tillbringar så mycket tid hemifrån men det är just det att han kan larma under nätter och vi måste bistå honom. Då tycker jag åtminstone att hi ska få vår grundtimme utbetald. Sen är den sovande jouren mellan 00-08 men vaknar han 06.30 och går upp så kan ju vi behöva gå upp ändå för att hjälpa han med diverse saker men vi tjänar fortfarande 25kr i timmen tills 08..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja ob räknas, men även jouren. Så ska du göra ett genomsnitt kommer den dra ner timlönen och ob kommer plussas på. Har för mig att det är så iallafall.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Ebo88 skrev 2017-09-18 19:06:00 följande:

    Förresten.. om jag får fråga...utgår man då från 23500kr eller blir det 18500kr , det jag får ut efter skatt?


    All inkomst är räknad före skatt
    Gravid med en liten pojke, 1:a barnet BF 7/12 -17
  • Anonym (Kaffedraken)
    Ebo88 skrev 2017-09-18 19:06:00 följande:

    Förresten.. om jag får fråga...utgår man då från 23500kr eller blir det 18500kr , det jag får ut efter skatt?


    Innan skatt. För sen betalar man skatt på föräldrapenningen.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Kaffedraken)
    EpicNurse skrev 2017-09-18 20:46:53 följande:

    Innan skatt. För sen betalar man skatt på föräldrapenningen.


    Tack så mycket för ditt svar!!
Svar på tråden Räknas OB med i f.penning som personlig assistent?!