• Äldre 18 Sep 17:17
    3338 visningar
    12 svar
    12
    3338

    varför inte vara ärlig mot sina barn?

    När jag väntade mitt tredje barn pratade jag med min dotters kompis och sa typ "dumt att det kommer att göra så ont i snippan att föda bebisen" hennes mamma förklarade då på engelska för att inte barnen skulle förstå att flickan inte vet att barn kommer ut ur slidan, hon trodde att de kom ut ur naveln??! Flickan var typ sex år. Varför svarar en del inte ärligt när barnen frågar om sånt?
    Andra saker som folk verkar ljuga om för sina barn är t.ex.

    Hur barn blir till
    Döden
    Spöken

    Alltså det sistnämnda är ju olika vad folk tror på men de andra, är barnen tillräckligt stora för att undra så varför ljuga? Ok man behöver ju inte prata om sex i detalj men mina barn vet tex att "pappa har små fiskar i snoppen och mamma har ägg i magen. När fiskarna simmar till ägget så kramas de och det blir en bebis"

    Nåt i den stilen.

    Nån som kan svara?

  • Svar på tråden varför inte vara ärlig mot sina barn?
  • Äldre 18 Sep 17:51
    #1

    ">

  • Äldre 18 Sep 19:02
    #2
    +1

    Vissa föräldrar tycker att tonårsgraviditer är skoj antar jag...

  • Äldre 18 Sep 19:09
    #3
    Lena skrev 2017-09-18 19:02:48 följande:

    Vissa föräldrar tycker att tonårsgraviditer är skoj antar jag...


  • Äldre 18 Sep 19:09
    #4

    Det stod i tidningarna nyligen att 11-åringar kollar porr. Bara fem år kvar alltså...

  • Äldre 18 Sep 19:38
    #5
    +1

    " när fiskarna simmar till ägget så kramas de och det blir en bebis"... hahaha tack för ett gott skratt. Fast du lär också ut konstigheter, varför kalla spermier för fiskar om du nu ska vara så ärlig... låter ju lite småäckligt att få ett stim småfisk in i sej och hon blir utskrattad i skolan om hon försöker hävda att hon blev till av pappas fiskar....

  • Äldre 18 Sep 19:54
    #6
    nevermind skrev 2017-09-18 19:09:33 följande:

    Det stod i tidningarna nyligen att 11-åringar kollar porr. Bara fem år kvar alltså...


    Det har väl 11-åringar gjort sålänge internet och TV1000 funnits?
  • Äldre 18 Sep 19:55
    #7

    Varför berättar man om jultomten? Jag har inte gjort det heller, för jag tycker inte om att ljuga för barn.

    Enda anledningen att ljuga vore väl att barnet inte förstår/klarar av ett ärligt svar.

  • Äldre 18 Sep 20:03
    #8
    sandlilja skrev 2017-09-18 19:38:50 följande:

    " när fiskarna simmar till ägget så kramas de och det blir en bebis"... hahaha tack för ett gott skratt. Fast du lär också ut konstigheter, varför kalla spermier för fiskar om du nu ska vara så ärlig... låter ju lite småäckligt att få ett stim småfisk in i sej och hon blir utskrattad i skolan om hon försöker hävda att hon blev till av pappas fiskar....


    Då tycker jag det är värre med kramas-biten. Mina syskonbarn frågade mig för några veckor sen. Sex är liksom sex. Det kan man ha utan kärlek och kramar.
    Värst är ju de som säger att "när en kvinna och en man tycker om varandra så kramas de extra mycket och då blir det en bebis". Usch!
  • Äldre 19 Sep 20:33
    #9

    Håller jag med övriga att din variant är ungefär lika illa som hennes så du vet väl bäst själv svaret på varför föräldrar ljuger istället för att tala sanning.


    Korrekturläser som en kratta
  • nernu
    Äldre 19 Sep 22:40
    #10

    Ljuga och ljuga. Om man till exempel inte tror att det händer något alls efter döden tycker jag ändå inte att det är lämpligt att säga till en fyraåring att mormor ruttnar som ett äpple i komposten. Och spöken tror väl folk i allmänhet inte på?

    Generellt sett lever vi väldigt skyddat och separerat jämför med förr. Barnen såg/hörde sina föräldrar ha sex när de sov i samma rum. De var med när alla gamla mor och farföräldrar dog.

  • Äldre 21 Sep 15:05
    #11
    Erizajo skrev 2017-09-18 17:17:23 följande:

    När jag väntade mitt tredje barn pratade jag med min dotters kompis och sa typ "dumt att det kommer att göra så ont i snippan att föda bebisen" hennes mamma förklarade då på engelska för att inte barnen skulle förstå att flickan inte vet att barn kommer ut ur slidan, hon trodde att de kom ut ur naveln??! Flickan var typ sex år. Varför svarar en del inte ärligt när barnen frågar om sånt?
    Andra saker som folk verkar ljuga om för sina barn är t.ex.

    Hur barn blir till
    Döden
    Spöken

    Alltså det sistnämnda är ju olika vad folk tror på men de andra, är barnen tillräckligt stora för att undra så varför ljuga? Ok man behöver ju inte prata om sex i detalj men mina barn vet tex att "pappa har små fiskar i snoppen och mamma har ägg i magen. När fiskarna simmar till ägget så kramas de och det blir en bebis"

    Nåt i den stilen.

    Nån som kan svara?


    Men ändå så ljuger du och säger att pappa har små fiskar i snoppen... ??

    Jag tror att alla föräldrar har nåt slags känsla för vad och när de vill delge sina barn av livets realiteter.

    Man kanske vill säga nåt som ligger lite nära sanningen, på en nivå som barnet förstår (ungefär som ditt påhitt med fiskar i snoppen) och som inte skrämmer barnet eller säger mer än vad barnet ens ville veta.

    Min kompis berättade för sitt ganska lilla barn om mens och att det kom blod ur mammas snippa och barnet blev superorolig och helt fixerad vid att mamma blödde. Hade nog varit bättre att inte säga precis som det är i det läget.

    Samma med hur det är när barn föds - det finns en tid när det är dags att veta hur det går till och hur ont det gör, men behöver en 4-6 åring verkligen veta det och fundera på det?


  • Äldre 21 Sep 15:28
    #12
    qouer skrev 2017-09-21 15:05:56 följande:

    Men ändå så ljuger du och säger att pappa har små fiskar i snoppen... ??

    Jag tror att alla föräldrar har nåt slags känsla för vad och när de vill delge sina barn av livets realiteter.

    Man kanske vill säga nåt som ligger lite nära sanningen, på en nivå som barnet förstår (ungefär som ditt påhitt med fiskar i snoppen) och som inte skrämmer barnet eller säger mer än vad barnet ens ville veta.

    Min kompis berättade för sitt ganska lilla barn om mens och att det kom blod ur mammas snippa och barnet blev superorolig och helt fixerad vid att mamma blödde. Hade nog varit bättre att inte säga precis som det är i det läget.

    Samma med hur det är när barn föds - det finns en tid när det är dags att veta hur det går till och hur ont det gör, men behöver en 4-6 åring verkligen veta det och fundera på det?


    Regeln som vi följer är att svara ärligt på ett ålderanpassat sätt när barnen frågar, så är man 4-6 och undrar var bebisar kommer ifrån så berättar vi det på ett sätt anpassat till den åldern.

    Vi sa att pappan har som fröer och mamman har ägg och att när fröerna hamnar i äggen kan det bli en bebis. Sen har dom frågat när dom blivit äldre hur fröet hamnar i mamman då har vi förklara snopp i snippa.. Vi har också förklarat att spermier heter just då men att det är som fröer. Inga problem för dom att förstå.

    Nu har dom god förståelse för hur barn blir till och även att tjejer blöder varje månad, att det heter mens och varför.

    Man ska inte ljuga för barn, men man ska ta det i deras takt, frågar dom förtjänar dom ett ärligt svar som dom kan förstå.
Svar på tråden varför inte vara ärlig mot sina barn?