• Mammamia77

    Ni som ger era barn melatonin

    Har provat att ge 1 ml på kvällen till sonen som har grava sömnproblem.

    Han somnar snabbt men vaknar som vanligt flera gånger per natt och vaknar tidigare på morgonen. Måste man ge innan läggning eller kan man ge på natten istället? Att somna på kvällen är inget stort problem utan alla uppvak.

    Är skeptisk mot melatonin och har ej velat ge trots att vi fått det utskrivet länge sedan. kan det vara skadligt?

    Erfarenheter och tips mottages gärna. Tackar!

  • Svar på tråden Ni som ger era barn melatonin
  • Almina

    Hur gammalt är barnet? Kan behövas en högre dos, men det får ju i så fall diskuteras med läkare.

    Det är väldigt ovanligt med biverkningar.

  • MammAmma

    Både jag och två av mina barn tar melatonin på kvällen; jag 5mg, 10-åringen 4mg och 5-åringen 2mg. Melatonin är ju ett hormon vi har naturligt i kroppen, så biverkningar är ovanligt. Jag hade tagit upp med läkaren om en eventuell doshöjning.

  • 1234568

    Seriöst? Melatonin fungerar endast om man bara har brist på melatonin! Vilket är sjukligt ovanligt under 50 års åldern.

    Ett barn med sömnproblem bör undersökas av en läkare! Finns många saker som kan ge sömnproblem. Och då menar jag att man behöver ta blodprover, inte bara att läkaren träffar honom.

    Läkare kommer i olika sorter, men att skriva ut melatonin åt ett barn är helt sanslöst! Då vi vet att det är 50+ som kan ha nytta av det.

    Och utan biverkningar är det inte

    Läs på fass.

    Sluta ge melatonin och ta honom till en riktig läkare. Kolla blodsocker, blodvärden,ths och annat som kan ge sömnproblem.

  • Mammamia77

    Jag känner själv att det inte kanske är bra, men vet ej för hör så olika från olika håll.

    Vad kan sömnproblem annars vara som man ska ta prover på?

  • vampyria2
    1234568 skrev 2017-09-19 07:35:30 följande:

    Seriöst? Melatonin fungerar endast om man bara har brist på melatonin! Vilket är sjukligt ovanligt under 50 års åldern.

    Ett barn med sömnproblem bör undersökas av en läkare! Finns många saker som kan ge sömnproblem. Och då menar jag att man behöver ta blodprover, inte bara att läkaren träffar honom.

    Läkare kommer i olika sorter, men att skriva ut melatonin åt ett barn är helt sanslöst! Då vi vet att det är 50+ som kan ha nytta av det.

    Och utan biverkningar är det inte

    Läs på fass.

    Sluta ge melatonin och ta honom till en riktig läkare. Kolla blodsocker, blodvärden,ths och annat som kan ge sömnproblem.


    Du har fel, barn med tex olika diagnoser har ganska ofta brist på det och har därför stora sömnprobelm.
  • Rock on
    1234568 skrev 2017-09-19 07:35:30 följande:

    Seriöst? Melatonin fungerar endast om man bara har brist på melatonin! Vilket är sjukligt ovanligt under 50 års åldern.

    Ett barn med sömnproblem bör undersökas av en läkare! Finns många saker som kan ge sömnproblem. Och då menar jag att man behöver ta blodprover, inte bara att läkaren träffar honom.

    Läkare kommer i olika sorter, men att skriva ut melatonin åt ett barn är helt sanslöst! Då vi vet att det är 50+ som kan ha nytta av det.

    Och utan biverkningar är det inte

    Läs på fass.

    Sluta ge melatonin och ta honom till en riktig läkare. Kolla blodsocker, blodvärden,ths och annat som kan ge sömnproblem.


    Säg inget du inte vet ngt om!!

    Personer med NPF-diagnoser har ibland Melatonin p.g.a sömnproblem.

    Vår son (fyller 17 om 2 veckor) har ADHD & Tourette.

    Han hade Melatonin när han var yngre och det funkade toppen för honom.

    Och ja, det var en RIKTIG läkare som skrev ut Melatonin!

    Hade Circadin innan men det funkade inte alls.
Svar på tråden Ni som ger era barn melatonin