• häxan666

    Verkningsgrad

    Hej!

    Laborationen om verkningsgrad har verkligen fått mitt att tappa hoppet om att klara av denna kurs. Jag förstår verkligen inte hur jag ska göra!

    Hur ska jag räkna ifall jag t.ex: 
    Värmer 3 dl 15 graders kallt vatten i mikrovågsugnen i 60 sekunder och temperaturen ökar till 40 grader (ökar med 25 grader). Mikrovågsugnen har 1280 Watt och jag "vet" att för varje grad behövs 4180 J/W (?). Är temperaturen (25 multiplicerat med 4180 J) nyttig energi? Är "tillförd energi" mikrovågsugnens watt (=1280 W)?

    Hur ska jag räkna? Hur ska jag tänka? 
    Har tittar på massa videoklipp angående verkningsgrad och försökt hitta information, men till ingen nytta.

    Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Verkningsgrad
  • Mascaraklumpar

    Två frågor som kanske kan hjälpa dig att komma vidare.

    Tillförd energi: vad är definitionen av en watt?

    Upptagen energi: Behövs det 4180 J för att värma vattnet en grad oavsett hur mycket vatten du har? Skulle du kunna värma ett helt världshav med 4180 J?

  • snedtak
    häxan666 skrev 2017-09-18 20:15:54 följande:
    Hej!

    Laborationen om verkningsgrad har verkligen fått mitt att tappa hoppet om att klara av denna kurs. Jag förstår verkligen inte hur jag ska göra!

    Hur ska jag räkna ifall jag t.ex: 
    Värmer 3 dl 15 graders kallt vatten i mikrovågsugnen i 60 sekunder och temperaturen ökar till 40 grader (ökar med 25 grader). Mikrovågsugnen har 1280 Watt och jag "vet" att för varje grad behövs 4180 J/W (?). Är temperaturen (25 multiplicerat med 4180 J) nyttig energi? Är "tillförd energi" mikrovågsugnens watt (=1280 W)?

    Hur ska jag räkna? Hur ska jag tänka? 
    Har tittar på massa videoklipp angående verkningsgrad och försökt hitta information, men till ingen nytta.

    Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

    Tänkte rätta en mening, som kanske hjälper lite på traven. Mascaraklumpars frågor är också bra.
    "jag vet att för att värma 1 liter vatten 1 grad så behövs energin 4180 J".
    Dvs. vattens specifika värmekapacitet är 4180 J/(L*grad C).


    En av mina favoritsätt att tänka är enhetsanalys. Det innebär att man tittar på vilken enhet det man räknar med har. Enheten för energi är J. Om man multiplicerar J med tex. temperatur så får man J*grader C, vilket inte längre är en energienhet. 


    Om det är svårt att fatta brukar jag tänka på typ hastighet, tid och sträcka. Om man har en hastighet i m/s och hur lång tid man sprungit i sekunder, så multiplicerar man dessa (m/s)*s och då får man meter, vilket är en sträcka. Eller "kör jag i 60 km/h i 1 timme så kommer jag 60 kilometer".

  • snedtak

    Oups, måste rätta mig själv på 1 punkt bara: enheten på vattnets specifika värmekapacitet är såklart J/kg*K.
    Det är bara det att 1 grad Kelvin är lika stor som 1 grad Celsius, och just för vatten brukar man räkna att 1 L väger 1 kg (även om det eg. varierar med temperatur).

  • Kjell2

    Hur mycket energi krävs för att värma vattnet?

    Hur mycket energi har mikrovågsugn förbrukat?

Svar på tråden Verkningsgrad