• Anonym (Förvi­rrad28­)
    Äldre 18 Sep 23:13
    1892 visningar
    6 svar
    6
    1892

    Föräldrars kommentarer & kritik OK ?

    Är i en tuff situation efter att ha gjort slut med min kille. Att flytta hem till föräldrarna.

    Har fått ett bra jobb och sköter mig. Jag är mkt stolt över detta sj.

    Men problemt är kritik hemifrån. Så mkt små svidande kommentarer från föräldrarna såsom:

    - Oj då ngn som borde skaffa gördel (?) från min mor efter ha sett mig i en tajt klänning

    what (!) seriöst jag är inte på ngt sätt ohälsosam. Mage ja , från och till har jag det pga va matsmältning ???? (?) normal kommentar ?

    - Min far säger efter att min syster har varit på middag : jaaaa om man är fet och ful så är det inte konstigt att hon har det så..... ( min syrra är mkt skötsam, vacker men ja såklart lite överviktig. ( mkt stor grej för båda mina föräldrar och det är kropps vikt)

    Om jag säger till min far kan båda mina föräldrar gå emot en och verkligen psyka ner en med kommentarer. Efter sånna gräl är det sjukt svårt att känna vid sig sj.

    -Väldigt ofta slänger min mor ut kommentarer såsom " du vet ju inte" eller " hur kan du veta det" - ifrågasätter hela tiden.

    - vid gäster tar min mor bort alla mina badrummssaker i en back och sätter in i städskrubben (?) Samma är det i köket om jag köper varor eller fina matoljor - i allt i en back - in i mitt rum.

    Känns verkligen hemskt att man inte får synas. Detta gäller även skor och jackor i hallen.

    - Värst är när man äter mkt eller kommer hem med läsk, godis etc utan hennes " tillåtelse" Då kan det bli hela familjens samtals ämne. Jag avskyr när dom lägger i sig min vikt (!) ja, jag blir sur som fan över detta och säger till att det inte är okej att hålla på och fråga.

    Numera är jag " stämplad " som sur och butter för att jag säger tillatt inte lägga sig i .... suck

    - Om jag går ut en kväll så är morsan orolig så det visslar om det. Hon vill dessutom veta ALLT om personen jag träffar samt var jag är. As jobbigt.

    Jag måste pga av ekonomin stå ut och bo hemma ett par månader till , men finns det ngn överlevnads taktik? Är det normala kommentarer eller " dom som har problem" .

    Tack // förvirrad p.

  • Svar på tråden Föräldrars kommentarer & kritik OK ?
  • Anonym (17)
    Äldre 18 Sep 23:38
    #1

    Liknande beteende var skälet till att jag flyttade hemifrån när jag var 17. Bli behandlad som om man vore 3 år och dessutom nedlåtande är inte okey! Finns det verkligen ingen annanstans du kan bo?!

  • elyse
    Äldre 19 Sep 03:21
    #2

    Det låter såklart inte OK, men de verkar ju ärligt talat inte vara särskilt snälla så oväntat tror jag inte att det är. Gör dig själv en tjänst och håll sockret på ditt rum. Minimera chanserna de får att säga elaka saker. De kommer inte att ändra sig.

  • Stårsc­han
    Äldre 19 Sep 08:00
    #3

    Vilka hemska föräldrar! Mitt tips - håll dig borta från dem så mycket som möjligt tills du kan flytta in i ditt nya boende. Ju mindre ni träffas, desto mindre tillfällen till konflikter.

  • Anonym (dd)
    Äldre 19 Sep 08:01
    #4

    Lägg all din energi på att hitta ny bostad.
    Det är inte ok det dina föräldrar gör, det är riktigt uselt.
    Men nu gäller det för dig att överleva. Råd: ignorera allt. Ta absolut inga diskussioner. Svara inte när de sätter igång. Undvik dem så gott det går. Håll dig på rummet. Förvänta dig inget positivt Ha godiset på rummet.
    Tänk på att du snart är därifrån och då ska du ta en lång paus från dem.

  • Anonym (Li)
    Äldre 19 Sep 16:59
    #5

    Men herregud, dina föräldrar verkar ha stora problem med sina egna självbilder! Det är av någon anledning sjukt viktigt för dem med vikt. Låt dem inte dra med dig i det. Sköt dig själv, undvik att samtala med dem så mycket det går under tiden du behöver bo där, svara bara "Jaså, tycker du?" på allt de kommenterar och låt det bara rinna av dig.

  • Anonym (Förvi­rrad28­) Trådstartaren
    Äldre 25 Sep 15:48
    #6

    Tack för alla svar . Ja dom har nog sj stora problem med sina självbilder. Ska försöka umgås så lite som möjligt och hålla mitt liv för sig sj. Åter igen tack för era synpunkter , är svårt att avgöra om mansj är tokig ...el dom.

    Har börjat titta på lgh och ser fram emot att ska mitt eget liv.

Svar på tråden Föräldrars kommentarer & kritik OK ?