• Anonym (Undrar)

    Bebis på väg - skaffa tvättmaskin hemma?

    Bor i lägenhet med tvättstugan på gården. Har en bebis på väg och undrar hur ni andra har löst det här med tvättmaskin. Skaffade ni tvättmaskin när barnet kom? Har inga problem med att gå ner och tvätta nu. Men har hört att många tycker att det blir jobbigt att tvätta så ofta utanför lägenheten med bebis.

  • Svar på tråden Bebis på väg - skaffa tvättmaskin hemma?
  • Vjul

    Spysjukor och barn går hand i hand och barn kräks inte ordentligt i en hink. Tvättmaskinen är vår bästa vän! Man vill inte stå med tre uppsättningar lakan fulla med spyor och/eller bajs och ha två dagar kvar till tvättiden.

  • Anonym (.)

    Vi har till och med två tvättmaskiner. Kan verkligen rekommendera att skaffa en tvättmaskin om du ska få barn.

  • Carambolan

    Vi har tre barn och en tvättmaskin men tvättar ändå bara i tvättstugan. Kör vår egna maskin kanske en gång i månaden när nåt måste akuttvättas. Jag tycker att det är sååå skönt att få hela veckans tvätt ren och torr på bara tre timmar, istället för att stå varenda dag med det.

  • Anonym (Undrar)
    Carambolan skrev 2017-09-19 08:11:21 följande:

    Vi har tre barn och en tvättmaskin men tvättar ändå bara i tvättstugan. Kör vår egna maskin kanske en gång i månaden när nåt måste akuttvättas. Jag tycker att det är sååå skönt att få hela veckans tvätt ren och torr på bara tre timmar, istället för att stå varenda dag med det.


    Exakt så tänker jag också.
  • Anonym (Undrar)
    Vjul skrev 2017-09-19 07:56:07 följande:

    Spysjukor och barn går hand i hand och barn kräks inte ordentligt i en hink. Tvättmaskinen är vår bästa vän! Man vill inte stå med tre uppsättningar lakan fulla med spyor och/eller bajs och ha två dagar kvar till tvättiden.


    Precis, gillar inte heller att "spara" tvätt som verkligen borde tvättas direkt eller samma dag.
  • Carambolan

    Fundera på hur din tvättstuga är. I vår kan man lätt få tid samma dag om man kan tvätta dagtid en vardag, vilket man ju lätt kan som föräldraledig. Är det så hos er också hade jag avvaktat lite och kanske köpt egen maskin sen när vardagen börjar och ni är tvungna att slåss om kvällspassen

  • Meriall

    Går det att ta sig dit med tex sovande bebis i vagn och det finns tvättider nästan hela tiden så funkar det nog. Är det trappor etc så skulle jag skaffat egen. Har man en kräkbebis kan man behöva tvätta 2 ggr på en dag. Har man inte det så är det nog inga problem.

  • Palestrina

    Vi skaffade egen tvättmaskin när vi blev föräldrar. Det blir ju mer tvätt, både för att det blir fler människor och för att barn i vissa åldrar smutsar ganska hårt på kläderna, så det är en bra backup även om man fortsätter att använda tvättstugan. Där vi bodde fick man bara ha en "plupp" till tvättstugebokningen så varje ny tvättid fick man alltid lägga ganska långt fram och det var svårt att hitta akuttider (men lättare förstås som föräldraledig, då man inte är beroende av att hitta tider utanför jobbet).

  • LFF

    Hur är tvättstugan? Är det lätt att få tider för att tvätta? 

    Hade vi fått barn när vi bodde i vår första lägenhet hade vi köpt tvättmaskin. Det var inte enkelt att få tid mer än en gång i veckan. Efter vi flyttade blev det dessutom elektronisk bokning och endast ett visst antal gånger per månad. Tvättmaskin och torktumlare hade utan problem fått plats i badrummet (det var väldigt stort).

    Sen flyttade vi till en bostadsrätt där man inte hade gemensam tvättstuga och jisses vilken lättnad det var redan innan barnen kom. Att kunna tvätta när man ville etc. När barnen kom (tvillingar) behövde vi inte köpa på oss jättemycket kläder eftersom vi kunde tvätta upp efter hand. 

    Nu har vi flyttat till större med helt nya maskiner och det är ljuvligt fortfarande. Det är skönt att kunna tvätta upp kläder som det råkat kissas i på förskolan, eller när det hänt en olycka i sängen under natten. För att inte tala om när det kräkts i en säng. 

  • Fjäril kär

    Mycket beror ju också på vilken sorts bebis du får..

    En kräkbebis du byter kläder på varje timme och bäddar rent sängen varje natt. Ja då måste du ha egen tvättmaskin.

    En kolikbebis är inte kul heller och då kan egen maskin vara skönt.

    Och ingen vill ha magsjuka människor i tvättstugan..

  • Anonym (asdf)

    Det är klart det är enklare med tvättmaskin hemma. Varför skulle ni inte skaffa en är min fråga?

  • Anonym (Mo)

    Här fick vi insatt tvättmaskin av hyresvärden lagom tills vi fick barn. Det har varit underbart. Man kan tvätta när som helst, slipper gå ut, det tar ingen tid, man behöver inte skaffa så många ombyten, man behöver inte vänta på tvättid osv. Jag kommer alltid ha egen tvättmaskin. Den enda nackdelen är att vi har ont om utrymme att hänga tvätt men har tumlare och eftersom man kan tvätta ofta blir det inte så mycket varje gång. Så ja, tvättmaskin underlättar enormt.

  • viseversa

    Med en bebis behöver man inte maskin. Det funkar att tvätta i tvättstugan. MEN har du råd och plats för maskin så underlättar det massor. Vi köpte vår maskin när vi hade 4 barn och den är guld värd. Så skönt att slippa springa till tvättstugan men tonvis tvätt en gång i veckan. Och hela dagen går åt till att tvätta. Nu tvättar vi ca 1 maskin om dagen ibland inte ens varje dag. Och det är så skönt att kunna tvätta när man själv vill. Men nej maskin är inget måste men det är skönt att ha helt klart.

  • Anonym (Julia)

    Ur praktisk vinkel är egen tvättmaskin bra.

    Det finns många tillfällen när det rent praktiskt inte går att springa i tvättstugan.

    Jag trodde jag skulle fixa tvättstugan med generösa tider och möjligheter, men det sket sig.

    En förlossning är inte så bara.. De tio första dagarna tillsammans med pappan går fort och sen ska du klara dig själv. Jag var fortfarande efter tio dagar nyförlöst och ömtålig och med en bebis som ännu inte fått till amning och var kinkig var det svårt att ta mig ner till tvättstugan.

    Så tänk också på hur DU känner det efteråt .

    Och att ha tvätt som ligger flera dagar och luktar bajs o kräks är inte kul.

  • Snuttis2

    Har en 2 månaders bebis hemma o tyckte innan att det var skönt med tvättmaskinen här hemma !! Men vi hade inte överlevt utan den nu, kräk handdukar och kolikmage , nerbajsade spädbarns kläder !!!!

    Nej urs hade aldrig kunnat vänta med att tvätta upp och hade varit tvungen att äga en klädbutik för att ha något att sätta på både mig o barn i väntan på "rätt" tvättdag i så fall : )

  • Duckan

    Vi har klarat två vuxna och ett barn utan maskin i lgh i över 10 år nu.
    Hon var inget kräkbarn så hennes kläder var ju knappt smutsiga första året. Under förskoleåren så förbehandlade jag fläckar till det var tvättdags, inga problem.
    De få gånger hon haft magsjuka har vi sköljt lakanen det kommit på och tvättat dagen efter. Faktiskt aldrig upplevt det som ett problem att inte ha maskin hemma.

  • fluu

    Vår unge producerade inte så värst mycket tvätt som bebis, men desto jättemycketmer som större. Förut bodde vi i lgh med tvättstuga(dvs stora tvättmaskiner) och så gick det snabbare och smidigare att tvätta än nu när vi har egen "vanlig" tvättmaskin(mindre alltså).


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (ace)

    Har du råd och utrymme så varför inte? Jag anser att allt som underlättar vardagen är värt en hel del. Även om det inte är hela världen att gå ner i tvättstugan var dag eller var annan dag, så sparar du en massa bök om du kan tvätta i hemmet.

Svar på tråden Bebis på väg - skaffa tvättmaskin hemma?