• Anonym (Kaffedraken)

    Målat Bordsytor.. fläckar sitter som berget!

    Hejsan.

    Jag är ny på det här med att måla möbler.. jag köpte lackfärg från Clas Ohlson, målade min kökssoffa (lackad) utan att slipa (hehe..) och det blev kanonbra. Målade mitt vardagsrumsbord med roller, men det är som en "skrovlig" yta och te,kaffe och andra fläckar sitter som berget.. för att vara ärlig har jag försökt måla över fläckarna genom att använda pensel på hela bordet men den skrovliga ytan kvarstår typ.

    Kan man använda någon form av klarlack för att skydda det målade bordet mot dylika fläckar?

    Mvh Emma

  • Svar på tråden Målat Bordsytor.. fläckar sitter som berget!
  • Anonym (Kaffedraken)

    En bör alltid lacka eller vaxa en målad yta för att den ska stå emot fläckar.

    Den skrovliga ytan måste du slipa bort med fint slippapper och sedan måla ett lager till. En vanlig disksvamp brukar jag anvnda att måla med, det blir jämnt och fint.
    Jag 'lackar' ibland med egenblandat decoupagelack. Ca 1 del vatten till 2 delar trälim, jag brukar oftast få ta liiiite mer vatten så att det flyter på bra.

    Jag upptäckte att det håller som tusan när jag gjorde decoupage på en byrå och decoupagelimmet var mer glansigt än klarlacken. Jag målade då helt enkelt överallt med decoupagelacken och den byrån har inte en skråma ens idag 16 år senare Byrån gjordes till min dotter så den blev rätt rufft behandlad också.

    Jag har gjort samma på byrån som katterna har sin mat på och den är efter 5 år helt repfri.

    Om du absolut inte vill slipa kan du använda chalk paint, men den måste likväl vaxas eller lackas efteråt.

Svar på tråden Målat Bordsytor.. fläckar sitter som berget!