• Anonym (asdf)
    Äldre 19 Sep 14:06
    9475 visningar
    112 svar
    112
    9475

    Kan du tänka dig sluta flyga för miljöns skull?

    Många anser sig vara miljövänner så jag är intresserad av att höra om folk är villiga att verkligen ändra beteende på mer omfattande sätt än att sopsortera.

    Frågorna blir därför:
    1. Hur mycket flyger du idag per år ungefär?
    2. Kan du tänka dig att dra ner på flygandet med hänsyn till miljön? Om ja, hur mycket mot idag?
    3. Kan du tänka dig att sluta flyga helt med hänsyn till miljön?
    Motivera gärna ditt svar.

  • Svar på tråden Kan du tänka dig sluta flyga för miljöns skull?
  • Anonym (Z)
    Äldre 19 Sep 14:11
    #1

    Ska du skriva uppsats?

  • Äldre 19 Sep 14:12
    #2

    1. I jobbet, men olika många gånger per år. Vissa inget alls, men i år har det blivit en del.
    2. Nej. Alternativen tar alldeles för lång tid.
    3. Samma som ovan.

    För mig är det mer relevant att flygbolagen tar sitt ansvar och hittar andra typer av "bränsle". Det finns ju båtar och bilar som går på batteri så tekniken finns ju!

  • LFF
    Äldre 19 Sep 14:17
    #3
    Frågorna blir därför:
    1. Hur mycket flyger du idag per år ungefär?

    Mindre än en gång per år. Nu har vi visserligen bokat in två flygresor nästa år men senast jag flög innan dess var våren 2013.

    2. Kan du tänka dig att dra ner på flygandet med hänsyn till miljön? Om ja, hur mycket mot idag?

    Flyger redan väldigt sällan.

    3. Kan du tänka dig att sluta flyga helt med hänsyn till miljön?

    Nej, alternativen tar alldeles för lång tid samt att min pappa bor på den kanadensiska västkusten så det skulle bli ännu krångligare att ta sig dit än det är idag. Senast jag träffade pappa var hösten 2013 när han var i Sverige. Innan dess var det 2007 när vi var och hälsade på honom.
  • Äldre 19 Sep 14:22
    #4

    1. Snittar nog på runt 1,000 mil/år.
    2. Nej, såvida det inte skulle introduceras ett bättre alternativ för mina rutter, till exempel ett höghastighetståg med avsevärt bättre priser.
    3. Absolut inte.

  • Anonym (ace)
    Äldre 19 Sep 15:33
    #5
    1. Hur mycket flyger du idag per år ungefär?

    Tror jag satt på ett flyg senast 2009. Ska dock flyga till GB nästa vår, så jag snittar nog två inom-Europeiska flygresor per 10 år.

    2. Kan du tänka dig att dra ner på flygandet med hänsyn till miljön? Om ja, hur mycket mot idag?
    Nej, det kan jag inte.

    3. Kan du tänka dig att sluta flyga helt med hänsyn till miljön?

    Nej. Jag miljökompenserar genom bara åka kollektivt/samåka i övrigt, vara vegetarian, köpa begagnat och välja ekologiska produkter mm.
  • Äldre 19 Sep 15:42
    #6

    Cirka 2 ggr per år och nej jag kommer inte sluta med det!

  • DVQ
    Äldre 19 Sep 15:48
    #7
    Anonym (asdf) skrev 2017-09-19 14:06:21 följande:

    Många anser sig vara miljövänner så jag är intresserad av att höra om folk är villiga att verkligen ändra beteende på mer omfattande sätt än att sopsortera.

    Frågorna blir därför:

    1. Hur mycket flyger du idag per år ungefär?

    2. Kan du tänka dig att dra ner på flygandet med hänsyn till miljön? Om ja, hur mycket mot idag?

    3. Kan du tänka dig att sluta flyga helt med hänsyn till miljön?

    Motivera gärna ditt svar.


    1. Så lite som möjligt. I år har jag bara en flygtimme. Vissa år har det varit mer, andra år har jag inte flugit alls.

    2. Ja. Svårt att säga exakt hur mycket, men jag jobbar hela tiden på att flyga så lite som möjligt och jag kan bli bättre.

    3. Ja, men helst vill jag då att man kommer fram till en övergripande samhällslösning, t ex kraftigt subventionerat tåg, kortare arbetstid för mindre tidspress o s v.
  • Anonym (Anna)
    Äldre 19 Sep 15:53
    #8

    Flygit ca 10 resor tor inom Europa i år. Har inga planer på att sluta eller resa mindre pga miljöhänsyn. Effekten är mikroskopisk och jag gör större insats genom att placera mina tillgångar i etiskt och miljömässigt försvarbara fonder.

  • DVQ
    Äldre 19 Sep 16:01
    #9
    Anonym (Anna) skrev 2017-09-19 15:53:22 följande:

    Flygit ca 10 resor tor inom Europa i år. Har inga planer på att sluta eller resa mindre pga miljöhänsyn. Effekten är mikroskopisk och jag gör större insats genom att placera mina tillgångar i etiskt och miljömässigt försvarbara fonder.


    För Sverige står flyget för tio procent av våra utsläpp så det är knappast mikroskopiskt.
  • Stårsc­han
    Äldre 19 Sep 16:18
    #10

    1. Det blir nog 2-4 resor t&r.
    2. Jag har dragit ner på resandet för miljöns skull. Jag försöker ordna så att jag kan ta tåg så ofta som möjligt om jag ska resa inrikes.
    3. Nej. Av helt egoistiska skäl. Jag tycker för mycket om att resa. Dra ner på flygandet, absolut, men inte avstå helt.

Svar på tråden Kan du tänka dig sluta flyga för miljöns skull?