• Solstråle0001

    Varför måste man luskamma efter behandling?

    Funderar på hur viktigt det är att luskamma efter man har gjort en lusbehandling? Mitt hår är jättetjockt och långt. Känns som att det är omöjligt att vara säker på att få bort allt. Har både plastkam och i metall. Men de går ju sönder och jag tappar så mycket hår!

  • Svar på tråden Varför måste man luskamma efter behandling?
  • Dimitra

    Lusmedlet dödar inte gnetterna utan lossar dem bara. Kamningen efter är alltså för att få bort gnetterna (och de döda lössen om man inte vill behålla dem i håret).


    The Dimitra universe.
  • Dimitra
    Solstråle0001 skrev 2017-09-19 19:52:06 följande:
    Men är inte gnetter samma sak som ägg? Trodde de flesta lusmedlen dödade dem? Har inte lyckats hitta ett enda?
    Ägg är gnetter ja

    Många gnetter pallar inte själva behandlingen men en del gör det så därför bör man kamma noggrant, samt göra en ny behandling efter 7-10 dagar för att hugga de löss som ändå lyckats ta sig till kläckning.
    The Dimitra universe.
  • JTo

    Jag har haft löss för första gången i år och har också långt och tjockt hår, när jag har behandlat så kammar jag det alltid i duschen efteråt, jag tycker det är lättare under rinnande vatten. Är det ändå svårt så sätt o balsam!

  • Stårschan

    Det är ju själva kamningen som får bort lössen, så det är viktigt. Jag har kammat ut så många levande löss ur ungarnas hår trots att vi låtit lusmedlet sitta i längre än vad som står på förpackningarna (och sparat några i burk och konstaterat att de lever åtminstone två dygn utanför kroppen), så jag överväger att inte använda medel alls om någon av dem skulle drabbas av löss igen. I slutänden är det ju kammen som gör jobbet.

  • äldreochklokare

    Det ha kommit ett nytt medel som jag inte hade sett förut. Man gör en behandling och detta medel ska ta gnetter och precis allt. Det kanske var dyrare men då behöver man inte hålla på och kamma i 14 dagar eller vad det brukar vara. Man behandlar (ska sitta i en timme), tvättar rent håret, kammar ur och sen ska man inte behöva göra mer. Minns inte namnet men fråga på apoteket. 

  • Solstråle0001
    äldreochklokare skrev 2017-09-20 11:18:57 följande:

    Det ha kommit ett nytt medel som jag inte hade sett förut. Man gör en behandling och detta medel ska ta gnetter och precis allt. Det kanske var dyrare men då behöver man inte hålla på och kamma i 14 dagar eller vad det brukar vara. Man behandlar (ska sitta i en timme), tvättar rent håret, kammar ur och sen ska man inte behöva göra mer. Minns inte namnet men fråga på apoteket. 


    Tack för tipset! Köpte detta till min dotter! Återstår att se om det funkade. Men jag tänkte använda det två gånger ändå!
Svar på tråden Varför måste man luskamma efter behandling?