• Anonym (Hur!)

    Bekymrad över ekonomin

    Jag förstår faktiskt inte vart våra pengar försvinner. Jag och sambon tjänar tillsammans 82,000 kr. Detta ger oss ca 60,000 kr kvar efter skatt.

    Just nu har vi 50,000 på sparkontot. Intre ens en månadslön. Varje månad försöker vi spara 8000 kr. Men inland tar vi lite pengar till någon oväntad utgift vilket gör att sparkontot knappt aldrig hinner växa.

    Hur mycket sparar ni andra med liknande inkomster?

    Vår boendekostnad ligger på ca 16,000 per månad där 6000 är amortering. Utöver detta har vi bil och andra helt vanliga kostnader. Inget utöver det vanliga.

    Till saken hör att vi snart vill köpa hus. Vi bor i br och skulle ha en helt okej kontantinsats om vi sålde. Men där vi vill bo är husen dyra. Vi skulle egentligen behöva spara 600,000 eller mer för att ha råd med ett hus där vi vill bo. Men hur ska det vara möjligt i denna takt? Bör även ha i åtanke att vi förväntar oss att vara föräldralediga inom ett år ca och då vore det ju bra att ha sparat ihop en slant.

    Stort tack för råd och pepp.

  • Svar på tråden Bekymrad över ekonomin
  • Lena

    Kolla kvitton och skriv upp vad ni köper under en månad och gör budget utifrån det

  • Anonym (råd)

    Oj! Ni tjänar extremt mycket! Mitt råd är att ladda ner TINK för att få en översikt vart pengarna går.

    Ja förmodar att de blir många små köp, äter ute mkt etc etc.. 
    Ju mindre man tänker på vart man lägger pengarna ju mer rinner iväg. försök att ta kontrollen!

    Gå med i Economistas grupp på facebook, sjukt lärorikt också

  • Djgjjh

    Vi är i samma sits, med liknande inkomster, utgifter och husdrömmar. Enda skillnaden är att vi har ett barn sen ett år tillbaka. Tänk på att amorteringen också kan räknas mot insatsen, så om ni sparar 8000 och amorterar 6000 så har ni era 600000 om 3.5 år. Det är ganska snart ändå. Sen är det väldigt dyrt att vara föräldraledig så de åren får ni nog mer eller mindre räkna bort.

  • Anonym (Hur!)
    Djgjjh skrev 2017-09-19 19:57:54 följande:

    Vi är i samma sits, med liknande inkomster, utgifter och husdrömmar. Enda skillnaden är att vi har ett barn sen ett år tillbaka. Tänk på att amorteringen också kan räknas mot insatsen, så om ni sparar 8000 och amorterar 6000 så har ni era 600000 om 3.5 år. Det är ganska snart ändå. Sen är det väldigt dyrt att vara föräldraledig så de åren får ni nog mer eller mindre räkna bort.


    Glömde kanske nämna det, vi har en tvåårong också och till honom sparar vi barnbidraget varje månad. Det går direkt in på hans sparkonto så det har vi ej med kalkylen i inkomster eller sparande.

    Sant som du säger att amortering är sparande. Och föräldraledighet räknar jag absolut bort som sparår. Sist spenderade vi nog 50,000 av våra sparpengar på "ingenting" under föräldraledighet. vi hade svårt att anpassa oss till den nya inkomsten och fortsatte att resa.

    Känner ändå att vi borde kunna spara mer. Efter boendet är betalt så har vi ju 44,000 kr kvar...

    Vad sparar ni för summa för tillfället?
  • Anonym (Oj)

    Ni borde ju LÄTT kunna spara 15 000-20 000 i månaden utöver amorteringen!! Kanske inte under föräldraledighet, men annars. Vad gör ni för pengarna? Hur lever ni?

  • Anonym (gertrud)

    Eftersom ni har svårt att hålla i slantarna kan ni använda amortering som ett sparsätt. Amortera 20 000 i månaden. Försvinner pengarna på en gång så blir ni ju tvungna att anpassa er.

  • Anonym (Hur!)
    Anonym (råd) skrev 2017-09-19 19:56:58 följande:

    Oj! Ni tjänar extremt mycket! Mitt råd är att ladda ner TINK för att få en översikt vart pengarna går.

    Ja förmodar att de blir många små köp, äter ute mkt etc etc.. 

    Ju mindre man tänker på vart man lägger pengarna ju mer rinner iväg. försök att ta kontrollen!

    Gå med i Economistas grupp på facebook, sjukt lärorikt också


    Jag är faktiskt med i den gruppen. Mycket bra. Har börjar spara till mig själv i Dreams tack vare den. Tänker stt jag även vill ha ett litet eget sparande som bara är "mitt". Vi tar 6000 var i fickpengar varje månad och jag ska försöka spara 1000 kr av dom till mig själv också utöver vårt gemensamma. Detta gör jag genom stt skippa utelunchen, take away kaffe osv.

    Det är precis som du säger mycket småinköp. En månad när jag kollade tink så låg det 11,000 på livsmedel. Helt sjukt! På två vuxna och ett barn liksom. Och vi köper verkligen inte finmat varje dag. Men sen blir det en hel del fika/lunch och evens på helgen. Vi bor i stan så det är lätt att man spontanköper saker när man är ute och går. Framför allt jag. Sambon är bättre.

    Ska absolut bli bättre med tink, och be sambon vara aktiv där också. Bra att du påminner. Tink är verkligen bra men kom av mig med användandet när jag såg vår höga matkostnad.

    Vet inte om vi kanske har blivit mer slarviga också med tanke på att vi ändå har bra löner. Typ som att vi någon stans tror att vi inte behöver tänka på kostnaderna. Å andra sidan så tycker jag liksom inte vi är slösaktiga eller lever en lyxig livsstil. röker inte, äter inte mycket skräpmat och gör inte allt det där onödiga man ser i lyxfällan.
  • Anonym (ta det lugnt)

    Oj, ni måste kolla era kontoutdrag ett par månader och se vart pengarna tar vägen.

    16000 boende

    Typ

    5000 bil

    500 försäkring akassa

    1000 telefon etc

    5000 mat

    1000 kläder

    = runt 30000 kvar till annat

    Det är bara när man vet vad man använder pengarna till som man vet om det finns något onödigt man kan prioritera bort

  • Anonym (Hur!)
    Anonym (Oj) skrev 2017-09-19 20:22:55 följande:

    Ni borde ju LÄTT kunna spara 15 000-20 000 i månaden utöver amorteringen!! Kanske inte under föräldraledighet, men annars. Vad gör ni för pengarna? Hur lever ni?


    Jag har också tänkt att de summorna borde vara möjligt att spara men inte för oss tydligen.

    Vi lever verkligen inte lyxliv. Vi har en helt normal bostadsrätt i Stockholm (70 kvm) och har tidigare haft städerska varannan vecka. Reser två gånger om året och har en gammal BMW (ej dyr). Inte några lån förutom CSN då. Köper inte så mycket onödiga kläder (även om sonen har lite onödigt mycket). Vi gör väl det vi vill ungefär men inte på något extravagant sätt och har inte massa lyxiga prylar. Alltså, när jag tänker efter så fattar jag faktiskt inte ens själv...

    Vår resa i somras kostade iof en del med allt men hade vi semestrat i Sverige så hade det också blivit dyrt. Vi har inte något landställe i närheten att åka till och eftersom vi bor i stan vill man gärna komma bort på sommaren.
  • Nutnut
    Anonym (gertrud) skrev 2017-09-19 20:26:42 följande:

    Eftersom ni har svårt att hålla i slantarna kan ni använda amortering som ett sparsätt. Amortera 20 000 i månaden. Försvinner pengarna på en gång så blir ni ju tvungna att anpassa er.


    Du det där var inte ett dumt förslag faktiskt. Kanske ska diskutera det med sambon.... har faktiskt inte ens tänkt på det.
Svar på tråden Bekymrad över ekonomin