• Anonym (ts)

    Svårt få jobb som ensamstående?

    Jag är 33, gravid och kommer att vara ensamstående. Är otroligt ambitiös och har ingen högskoleutb men har klättrat de senaste tio åren. Börjar fundera lite på hur attraktiv jag kommer vara på arbetsmarknaden när jag har varit mammaledig.

    Jag har börjat vantrivas på mitt nuvarande jobb och vill verkligen INTE tillbaka dit sen. Så jag funderar på, är det svårt att få jobb som ensamstående? Jag har ett stort nätverk och en stor familj som ställer upp. Jag har ett fulltecknat cv och goda referenser. Funderat på att plugga en kurs på halvfart nästa år för att slipa till mig lite på arbetsmarknaden.

    Tar tacksamt emot ALLA tips och råd från er som har varit i samma sits!!

  • Svar på tråden Svårt få jobb som ensamstående?
  • Anonym (Maria)

    Beror nog på vad du har för yrke. Vad jobbar du med?

  • Anonym (ts)
    Anonym (Maria) skrev 2017-09-19 21:20:49 följande:

    Beror nog på vad du har för yrke. Vad jobbar du med?


    Typ administration med delaktighet i systemutveckling och olika projekt. Delansvar för upplärning och utbildning. "Spindeln i nätet" kan man säga
  • Anonym (Maria)
    Anonym (ts) skrev 2017-09-19 21:25:55 följande:
    Typ administration med delaktighet i systemutveckling och olika projekt. Delansvar för upplärning och utbildning. "Spindeln i nätet" kan man säga
    Låter lite flummigt för mig (antagligen för att jag inte riktigt förstår vad du gör). Är det en tjänst som många företag har?

    Tänker att det är lättare på ett större företag, när det gäller vab t ex, än om du jobbar å ett mindre där de är mer beroende av att du är på plats. Funkar det att
    jobba hemma?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Maria) skrev 2017-09-19 21:32:40 följande:

    Låter lite flummigt för mig (antagligen för att jag inte riktigt förstår vad du gör). Är det en tjänst som många företag har?

    Tänker att det är lättare på ett större företag, när det gäller vab t ex, än om du jobbar å ett mindre där de är mer beroende av att du är på plats. Funkar det att

    jobba hemma?


    Förstår det, vill inte skriva mer för att outa mig för mkt, men den närmaste beskrivningen är administratör med delaktighet i olika projekt.

    Ja det kanske är så. Idag jobbar jag på ett litet företag där det visserligen finns möjlighet att jobba hemma, men endast i undantagsfall. Men kommer de rata mig för att jag är ensamstående småbarnsmamma? Kanske är lättare att fortsätta bygga sin karriär när bebis är några år?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (ts) skrev 2017-09-19 21:37:50 följande:
    Förstår det, vill inte skriva mer för att outa mig för mkt, men den närmaste beskrivningen är administratör med delaktighet i olika projekt.

    Ja det kanske är så. Idag jobbar jag på ett litet företag där det visserligen finns möjlighet att jobba hemma, men endast i undantagsfall. Men kommer de rata mig för att jag är ensamstående småbarnsmamma? Kanske är lättare att fortsätta bygga sin karriär när bebis är några år?
    Du ska kanske inrikta dig på jobb som administratör endast. Har du bra  erfarenhet, bra CV så är det nog  inget problem att få ett jobb. Men sedan är ju frågan om det är det jobbet du helst vill ha. 

    Hur är din ekonomi, kan du vara hemma länge och kanske plugga under tiden?

    Jag har en kompis som är i samma sits som dig. Hon fick ett jättebra jobb på ett medelstort företag. VD:n är kvinna. Har en annan kompis som jobbar på ett amerikanskt  företag här i Sverige. Svårt att vara kvinna och klättra i karriären där.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Maria) skrev 2017-09-19 21:32:40 följande:

    Låter lite flummigt för mig (antagligen för att jag inte riktigt förstår vad du gör). Är det en tjänst som många företag har?

    Tänker att det är lättare på ett större företag, när det gäller vab t ex, än om du jobbar å ett mindre där de är mer beroende av att du är på plats. Funkar det att

    jobba hemma?


    Förstår det, vill inte skriva mer för att outa mig för mkt, men den närmaste beskrivningen är administratör med delaktighet i olika projekt.

    Ja det kanske är så. Idag jobbar jag på ett litet företag där det visserligen finns möjlighet att jobba hemma, men endast i undantagsfall. Men kommer de rata mig för att jag är ensamstående småbarnsmamma? Kanske är lättare att fortsätta bygga sin karriär när bebis är några år?
    Anonym (Maria) skrev 2017-09-19 21:44:30 följande:

    Du ska kanske inrikta dig på jobb som administratör endast. Har du bra  erfarenhet, bra CV så är det nog  inget problem att få ett jobb. Men sedan är ju frågan om det är det jobbet du helst vill ha. 

    Hur är din ekonomi, kan du vara hemma länge och kanske plugga under tiden?

    Jag har en kompis som är i samma sits som dig. Hon fick ett jättebra jobb på ett medelstort företag. VD:n är kvinna. Har en annan kompis som jobbar på ett amerikanskt  företag här i Sverige. Svårt att vara kvinna och klättra i karriären där.


    Jag har ut ca 22000kr efter skatt nu, och hälften över efter räkningar. Men vet inte om jag kan klara mig på CSN. Sparkontot kommer inte täcka studier. Är det svårt att klättra i karriären i amerikanska företag, menar du?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (ts) skrev 2017-09-19 22:17:29 följande:
    Förstår det, vill inte skriva mer för att outa mig för mkt, men den närmaste beskrivningen är administratör med delaktighet i olika projekt.

    Ja det kanske är så. Idag jobbar jag på ett litet företag där det visserligen finns möjlighet att jobba hemma, men endast i undantagsfall. Men kommer de rata mig för att jag är ensamstående småbarnsmamma? Kanske är lättare att fortsätta bygga sin karriär när bebis är några år?
    Anonym (Maria) skrev 2017-09-19 21:44:30 följande:

    Du ska kanske inrikta dig på jobb som administratör endast. Har du bra  erfarenhet, bra CV så är det nog  inget problem att få ett jobb. Men sedan är ju frågan om det är det jobbet du helst vill ha. 

    Hur är din ekonomi, kan du vara hemma länge och kanske plugga under tiden?

    Jag har en kompis som är i samma sits som dig. Hon fick ett jättebra jobb på ett medelstort företag. VD:n är kvinna. Har en annan kompis som jobbar på ett amerikanskt  företag här i Sverige. Svårt att vara kvinna och klättra i karriären där.


    Jag har ut ca 22000kr efter skatt nu, och hälften över efter räkningar. Men vet inte om jag kan klara mig på CSN. Sparkontot kommer inte täcka studier. Är det svårt att klättra i karriären i amerikanska företag, menar du?
    Ja, min kompis som är kvinna och småbarnsmamma upplever det, jämfört med andra kompisar i samma situation som jobbar t ex på IKEA. 
Svar på tråden Svårt få jobb som ensamstående?