• Äldre 19 Sep 22:03
    4475 visningar
    10 svar
    10
    4475

    Tre katter, hur jobbigt?

    Vi har 2 katter och funderar på att skaffa en tredje framöver. Jag undrar bara; blir det mycket mer hår, jobbigare? vi har stor bostad, bra ekonomi osv men jag undrar hur mycket jobbigare det kan bli?

  • Svar på tråden Tre katter, hur jobbigt?
  • Äldre 19 Sep 23:55
    #1

    Jag har tre semi-långhåriga katter (MCO) och jag upplever ingen större skillnad mot två. Nu funkar alla mina tre ihop, efter ett par-tre veckors "inskolning" så var alla kompisar och alla busar med varandra.

    Sedan har jag ingen högre ambitionsnivå på städning, jag dammsuger 1-2ggr/v, rollar möbler 1-2ggr/v, sopar runt lådorna var/varannan dag, sopar lite i hörnorna om jag pallar... (Har en bekant som är städ-neurotisk, dammsuger och våttorkar hela hemmet morgon och kväll, rollar alla möbler minst varje dag osv. )

    För mig var största skillnaden att klämma in ett par extra lådor (hade räckt med en låda till men jag föredrar många lådor), extra mat- och sand-kostnader och extra försäkringskostnaden. Och jobbet att ta dem till vet för vaccinering varje år. Två händer-två burar gick bra. Tre burar och två händer går mindre bra, vi tar taxi istället för buss nu. Men det är en gång om året, så det är ingen större fara.

  • Äldre 20 Sep 07:58
    #2

    Hur länge har du haft dina nuvarande katter och hur gamla är de?

  • Äldre 20 Sep 08:11
    #3

    I princip inget merarbete, så länge de kommer överens.

  • Äldre 20 Sep 08:27
    #4
    Birmafröken skrev 2017-09-20 07:58:30 följande:

    Hur länge har du haft dina nuvarande katter och hur gamla är de?


    Äldsta katten är 10 år, yngsta är 7. Har haft alla sedan de bar 12-14 veckor.
  • Äldre 20 Sep 09:08
    #5
    Birmafröken skrev 2017-09-20 07:58:30 följande:

    Hur länge har du haft dina nuvarande katter och hur gamla är de?


    Vår äldsta, en hane är 20 v, kastrerad förra veckan och den minsta är 14v, också en hane.
  • Äldre 20 Sep 15:07
    #6
    John22 skrev 2017-09-20 08:11:13 följande:
    I princip inget merarbete, så länge de kommer överens.
    Tycker inte heller att det ät mer arbete.
  • Äldre 20 Sep 16:22
    #7

    Vi hade också 2 katter (SIB) skaffade en till i vintras, det blev inte mer jobb för det, visst - lite mer hår och lite mer lådstädande men inte så det stör.


    Man ska vara försiktig med att göra barnprogramledare till kulturministrar, särskilt när de pratar och tänker som ett barn.
  • Äldre 20 Sep 21:10
    #8

    Vi skulle nog klara det galant men min man kommer med dummaste argimentet; vad tänker grannarna/vs barnens kompisars föräldrar osv. De kommer tro att vi är en smutsig familj. Jag har nu 2 katter och här är rent och fint så en till klarar vi nog och om det blir snack så får det vara så! Är det så ovanligt med 3 katter??

  • Äldre 21 Sep 07:14
    #9

    Ekonomin kan inte vara svår och räkna ut i alla fall.
    Det är ju bara skicka på 50%, så har du en siffra som blir nära verkligheten.
    Din fråga TS får mig fundera på om inte en i familjen har opponerat sig, kan det vara så?


    hur många meter var det?
  • Äldre 21 Sep 07:22
    #10
    Mangodina skrev 2017-09-20 21:10:41 följande:

    Vi skulle nog klara det galant men min man kommer med dummaste argimentet; vad tänker grannarna/vs barnens kompisars föräldrar osv. De kommer tro att vi är en smutsig familj. Jag har nu 2 katter och här är rent och fint så en till klarar vi nog och om det blir snack så får det vara så! Är det så ovanligt med 3 katter??


    Det stämmer nog att man har 1 eller 2 katter, men har man fler har man "många". Man behöver inte bry sig om att andra tycker att man har många katter, jag har själv 4, men visst krävs det en del för att inte katthår, kattsand och kattkräks och dålig lukt från toalådor ska ta över. Man måste stå ut med att det blir smutsigt och man måste orka städa!

    I ert fall har ni sedan en väldigt kort tid tillbaka 2 kattungar och att ha det jämfört med 3 vuxna katter ÄR skillnad. Än så länge kan det vara nyhetens behag och kattungar är ju jättegulliga och roliga på alla sätt och inte hårar de ner nämnvärt heller! Jag personligen älskar mina katter mer ju äldre de blir, men är man förstagångskattägare finns en risk att det roliga minskar och besväret ökar ju äldre katterna blir.

    Vill du ha 3 katter tycker jag att du ska vänta med nr 3 tills de du har haft dessa två i ett år åtminstone. De kommer fortfarande vara så nära i ålder att de kommer att ha stort utbyte av varandra, men du kommer att en egen erfarenhet av vad det innebär att ha 2 katter och hur det påverkar vardagen.

    Jag håller också med EmberEyes när det gäller transportproblemet som kan uppstå när man har fler än 2 katter, samt att det kan behövas opraktiskt många toalådor (3 katter bör ha 4 lådor att välja på).
Svar på tråden Tre katter, hur jobbigt?