• Äldre 20 Sep 02:16
    15933 visningar
    9 svar
    9
    15933

    Resa ensam med barn - Skriftligt medgivande behövs av den andra föräldern?

    Hejsan

    Jag har lite frågor som jag inte hittar svar på. Jag har precis varit ute och rest med mitt barn som är fem år gammal. Vi var i mitt andra hemland Peru. 

    Båda vid inresa och utresa ur Peru stoppades jag i tullen och fick en määäääääääängd frågor om mitt barn. Exempel på frågor var: Vem är fadern? Varför är inte fadern med på resan? Är barnet ditt? Har fadern godkänt att du får resa med barnet utomlands? Har du ett medgivande från fadern till barnet? Bor fadern i Peru eller i Sverige. Det kändes nästan som att jag var misstänkt för något brott. Efter många om och men (cirka 40) så släpptes jag både in och ut ur landet tillslut. 

    Behövs det verkligen ett medgivande, intyg, fullmakt, godkännande eller vad det nu kallas från den andra föräldern om jag som nu reste ensam med mitt barn utan fadern? Och vilka länder kräver detta i så fall?


    Vill bara säga att jag har två pass. Svenskt och peruanskt. Hade det något betydelse? Har nu i efterhand fått hör av vänner att länder utanför Europa men även vissa länder i Europa ställer dessa krav om ett godkännande från föräldrar.


    Har det hänt er? Berätta gärna.

  • Svar på tråden Resa ensam med barn - Skriftligt medgivande behövs av den andra föräldern?
  • Äldre 20 Sep 07:36
    #1

    Japp. Intyg/fullmakt behövs när man reser med minderåriga barn till vissa länder.

    Min då 16-åriga son behövde ett sånt när han åkte till USA med sin pappa på semester.

  • Isola7­47
    Äldre 20 Sep 08:05
    #2

    Vad jag vet ska det räcka med ett giltigt pass vilket båda föräldrarna måste vara med på att utfärda. Mina barn har åkt till USA med sin pappa utan intyg och jag har också rest med dem till flera länder. Enda stället vi stött på problem var i London där de ville ha ett intyg på att jag verkligen var förälder till barnen(?!) på grund av att vi inte har samma efternamn. Dock kan man ju ha samma efternamn som en farfar eller mormor också så jag vet inte varför efternamnet var så viktigt.

  • Isola7­47
    Äldre 20 Sep 08:06
    #3
    Isola747 skrev 2017-09-20 08:05:48 följande:

    Vad jag vet ska det räcka med ett giltigt pass vilket båda föräldrarna måste vara med på att utfärda. Mina barn har åkt till USA med sin pappa utan intyg och jag har också rest med dem till flera länder. Enda stället vi stött på problem var i London där de ville ha ett intyg på att jag verkligen var förälder till barnen(?!) på grund av att vi inte har samma efternamn. Dock kan man ju ha samma efternamn som en farfar eller mormor också så jag vet inte varför efternamnet var så viktigt.


    Barnen har för övrigt rest själva med morfar också utan intyg
  • Äldre 20 Sep 18:31
    #4
    Fjäril kär skrev 2017-09-20 07:36:20 följande:

    Japp. Intyg/fullmakt behövs när man reser med minderåriga barn till vissa länder.

    Min då 16-åriga son behövde ett sånt när han åkte till USA med sin pappa på semester.


    Vet du möjligtvis var man kan få ett sådant intyg om föräldramedgivande?
  • Äldre 20 Sep 18:40
    #5
    HelloMe skrev 2017-09-20 18:31:25 följande:
    Vet du möjligtvis var man kan få ett sådant intyg om föräldramedgivande?
    Helst på ett gångbart språk och inte på svenska. På engelska skulle vara bra.
  • Äldre 20 Sep 20:20
    #6
    HelloMe skrev 2017-09-20 18:40:38 följande:

    Helst på ett gångbart språk och inte på svenska. På engelska skulle vara bra.


    Det skrev vi själva. På engelska. Och skrev under gjorde jag som då inte skulle resa.

    "härmed intygas att NN med personnummer xxxx-xx har tillåtelse att resa tur/retur till xland i sällskap med förälder X. ".. Ungefär så fast på engelska.
  • Äldre 20 Sep 21:17
    #7

    Chile har samma regler. Min man är därifrån. Han har åkt själv dit med ett barn en gång (2011). Innan resan var tillsammans på det chilenska konsulatet och jag skrev på ett intyg. Nu har han blivit svensk medborgare (då var han bara chilensk) så det kanske är skillnad. Det enklaste är om du ringer det peruanska konsulatat/embassaden och fråga vad som gäller till Peru.

  • Äldre 20 Sep 23:36
    #8
    EmmaWRe skrev 2017-09-20 21:17:10 följande:

    Chile har samma regler. Min man är därifrån. Han har åkt själv dit med ett barn en gång (2011). Innan resan var tillsammans på det chilenska konsulatet och jag skrev på ett intyg. Nu har han blivit svensk medborgare (då var han bara chilensk) så det kanske är skillnad. Det enklaste är om du ringer det peruanska konsulatat/embassaden och fråga vad som gäller till Peru.


    Tack för ditt svar. Jag ska försöka hitta något online känns lite jobbigt att titta förbi en ambassad varje gång man ska resa 
  • Kusin Krakel
    Äldre 21 Sep 06:17
    #9
    Fjäril kär skrev 2017-09-20 20:20:06 följande:

    Det skrev vi själva. På engelska. Och skrev under gjorde jag som då inte skulle resa.

    "härmed intygas att NN med personnummer xxxx-xx har tillåtelse att resa tur/retur till xland i sällskap med förälder X. ".. Ungefär så fast på engelska.


    Nyfiken bara, hur för man då om man är ensam vårdnadshavare, kan man få intyg på att man är det nån stans ifrån?
Svar på tråden Resa ensam med barn - Skriftligt medgivande behövs av den andra föräldern?