• Anonym (Irmelie)

    Parkera telefonsamtal, respektlöst?

    Hej, jag har nyss hittat parkerafunktionen på min telefon vilket jag tycker är otroligt praktiskt. Dock verkar min familj och vänner tycka det är respektlöst och min syster lägger bara på när jag ber henne vänta. Förstår inte varför. Rent krasst kan det ju vara en telefonförsäljare vilket bara tar ett par sekunder. Min kompis blir också sur när jag parkerar hennes samtal för att ta ett annat. Hur gör ni? Tar ni inte reda på vem som ringer eller vad?

  • Svar på tråden Parkera telefonsamtal, respektlöst?
  • Anonym (Nej.)

    Nej, jag parkerar inga samtal och jag tar inte reda på vem det är som ringer under tiden jag pratar med nån annan.

    Dock bryr jag mig inte om jag blir parkerad, folk får göra vad de vill. Om jag däremot skulle bli satt på vänt väldigt länge skulle jag nog lägga på. Fast jag avskyr att prata i telefon över lag, mycket bättre att träffas irl.

  • Litet My

    Tycker det är ganska respektlöst om man inte vet att man väntar något viktigt. Har en bekant som promt måste parkera oavsett om det är telefonförsäljare eller mamma som kan vänta 15 minuter. Kan tycka det är lite respektlöst med den andres tid. Själv parkerar jag enbart om det är nåt viktigt samtal jag väntar. Annars får personen som ringer ringa om en stund. Palla att sitta och vänta kanske flera gånger per samtal medan den man pratar med ska ta 3 andra samtal. Då brukar jag lägga på och göra nåt annat istället.

  • Anonym (Irmelie)
    Anonym (Nej.) skrev 2017-09-20 03:27:30 följande:

    Nej, jag parkerar inga samtal och jag tar inte reda på vem det är som ringer under tiden jag pratar med nån annan.

    Dock bryr jag mig inte om jag blir parkerad, folk får göra vad de vill. Om jag däremot skulle bli satt på vänt väldigt länge skulle jag nog lägga på. Fast jag avskyr att prata i telefon över lag, mycket bättre att träffas irl.


    Varför inte?
  • Anonym (Irmelie)
    Litet My skrev 2017-09-20 03:28:21 följande:

    Tycker det är ganska respektlöst om man inte vet att man väntar något viktigt. Har en bekant som promt måste parkera oavsett om det är telefonförsäljare eller mamma som kan vänta 15 minuter. Kan tycka det är lite respektlöst med den andres tid. Själv parkerar jag enbart om det är nåt viktigt samtal jag väntar. Annars får personen som ringer ringa om en stund. Palla att sitta och vänta kanske flera gånger per samtal medan den man pratar med ska ta 3 andra samtal. Då brukar jag lägga på och göra nåt annat istället.


    Fast om man pratar en halvtimme för det väl inget med några uppehåll? Och som sagt ofta är det bara försäljare vilket går fort.
  • Litet My
    Anonym (Irmelie) skrev 2017-09-20 03:33:06 följande:
    Fast om man pratar en halvtimme för det väl inget med några uppehåll? Och som sagt ofta är det bara försäljare vilket går fort.
    Varför måste man promt veta vem som ringer? Är det nån viktigt eller nån som vill nåt funkar det väl lik br att ringa senare?
  • Anonym (Hanna)

    Nej jag parkerar aldrig, får jag ett samtal så lägger jag hellre på och tar det samtalet - om det är viktigt. Är det ett samtal från ett okänt riktnummer så bryr jag mig inte då de oftast är säljare.

    Har en kompis som ofta parkerar, sjukt drygt om du frågar mig.

  • Anonym (Nej.)
    Anonym (Irmelie) skrev 2017-09-20 03:32:07 följande:

    Varför inte?


    Varför jag inte parkerar några samtal?

    Jag finner det inte nödvändigt. Om jag väntar ett viktigt samtal så lägger jag på istället. Om det är okänt nummer svarar jag inte öht, gillar inte telefonförsäljare.
  • smulpaj01
    Anonym (Nej.) skrev 2017-09-20 08:30:29 följande:
    Varför jag inte parkerar några samtal?

    Jag finner det inte nödvändigt. Om jag väntar ett viktigt samtal så lägger jag på istället. Om det är okänt nummer svarar jag inte öht, gillar inte telefonförsäljare.
    Exakt samma här!
  • Anonym (idioter)

    Om man tar sig tid att prata med någon, och denna parkerar mig för att nån ANNAN ringer, då är jag inte så viktig. Skulle det ta mer än 15 sekunder skulle jag lägga på. Om det är viktigt så ringer ju personen igen. Jag fattar inte.

    Jag har en vän som gör så ständigt. Och dessutom så återkommer hon och säger att det är NN, jag ringer sen. Och det spelar ingen roll vilken NN det är. Jag kommer alltid sist. Likaså om vi ses - då sitter hon hela tiden och chattar med andra på mobilen medan vi pratar. Vad fan är det för fel på folk! Vill man behålla relationer så får man väl försöka få den andra personen att känna sig liiiiiite uppskattad?

  • Anonym (idioter)
    Anonym (Irmelie) skrev 2017-09-20 03:22:07 följande:
    Hej, jag har nyss hittat parkerafunktionen på min telefon vilket jag tycker är otroligt praktiskt. Dock verkar min familj och vänner tycka det är respektlöst och min syster lägger bara på när jag ber henne vänta. Förstår inte varför. Rent krasst kan det ju vara en telefonförsäljare vilket bara tar ett par sekunder. Min kompis blir också sur när jag parkerar hennes samtal för att ta ett annat. Hur gör ni? Tar ni inte reda på vem som ringer eller vad?
    Om man väntar ett viktigt samtal så man måste parkera, så säger man det när samtalet börjar: "Jag kanske måste lägga på om det ringer, eller parkera dig, för jag väntar ett viktigt samtal". DET kan vara okey. Men att parkera för att nån annan ringer som du inte ens vet vem det är, är inte okey. Det är respektlöst mot den du talar med.  Begriper inte att folk missbrukar parkeringsfunktionen på det viset. Folk ringer igen om det är viktigt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Nej.) skrev 2017-09-20 08:30:29 följande:
    Varför jag inte parkerar några samtal?
    Jag finner det inte nödvändigt. Om jag väntar ett viktigt samtal så lägger jag på istället. Om det är okänt nummer svarar jag inte öht, gillar inte telefonförsäljare.
    Håller med
  • Anonym (Slösartid)

    Jag skulle heller aldrig parkera ett samtal. Med ett enda undantag och om det är att jag tror att det nya samtalet berör personen jag redan pratar med - det klassiska exemplet är om det ena barnet glömt nycklar och det andra barnet ringer. Då kan jag parkera det första för att fråga det andra om det har sina och kan släppa in syskonet :)

    Men annars nej aldrig. Så sjukt respektlöst med den andre personens tid. Om jag bedömer det nya samtalet som viktigare än det jag är i då tar jag det och ber att få ringa upp den första. Så behöver inte den sitta och vänta på mig

  • Physalis

    Jag avstår att prata i telefon om jag väntar viktigt samtal. Oviktiga/ vardagliga samtal kan jag ta någon annan gång när jag inte är redan är upptagen med någon.

    Den enda gången jag kan komma på att skulle vara aktuellt att använda den funktionen är vid speciella nödsituationer. Typ ifall ens fru ska föda vilken dag som helst. Då är det inte riktigt rimligt att avstå telefonsamtal i flera dagar-veckor.

    Hade någon parkerat mig hade jag nog lagt på och skickat ett sms om att de kan ringa upp senare om det var något mer de ville prata om. Hade absolut inte velat stå och vänta med luren i örat på obestämd tid. Om någon alltid parkerade mig hade jag tyckt det var otrevligt, speciellt om det är för minsta lilla försäljares skull.


    Korrekturläser som en kratta
  • nernu

    Beror helt på. Om jag vet att min man är i affären kan jag parkera min mamma för att mannen antsgligen undrar om han ska handla något. Men jag parkerar inte för att svara på alla samtal.

  • volvo142

    Skulle ta illa upp känns bättre med "det är ett viktigt samtal här jag ringer dig senare eller vi hörs" Men sitta och vänta på samtal låter förnedrande eller om det inte ens är nått viktigt...

  • Anonym (tjaaaaa)

    Säger som mina polare säger. Är det ett viktigt samtal, får samtalaren ringa upp senare (alltså inte den man pratar med just då). Skulle det vara en läkare som vill tala om att man har herpes eller gud vet jag, så får läkaren prova ringa senare helt enkelt. Det kan ju lika gärna vara min bästis från leksolan som jag inte pratat med på 100 år och gärna vill prata med, eller någon annan läkare som talar om att jag har fått puriflux i magen....

    Så ge fan i att parkera. Jag som blir parkerad vet ju inte hur länge du kommer låta mig stå parkerad (har jag dessutom ringt upp dig så kostar det mig pengar!)

Svar på tråden Parkera telefonsamtal, respektlöst?