• Suziice

    chockad!

    Hej allihop!

    Va på mitt första ultraljud idag och fatta chocken när dom säger att vi ska få tvillingar! Så jag tänkte kolla med er lite om vad man måste tänka på och kanske inhandla när man har tvillingar

  • Svar på tråden chockad!
  • Dahlia02

    Hej, är i din sits! Men har ca två veckor kvar till kub-test och nytt ultraljud så jag vet ju inte om båda klarat sig, hoppas såklart. Det finns jättemånga bra och vettiga sidor, googla på "att få tvillingar" så kommer det seriösa sidor med massor av tips!

  • LFF

    Grattis till en värld av kaos ;) Är det första barnen eller har ni sen tidigare?

    Tänk på att du kan komma att bli sjukskriven tidigt i graviditeten. Är det DC ("tvåäggs") eller MC ("enäggs)? Med DC-tvillingar är det inte en lika riskfylld graviditet som en MC-graviditet.

    Förbered dig på att tvillingarna KAN komma väldigt tidigt men det behöver inte vara så. Mina kom på BF+2 (igångsättning på BF som drog ut på tiden). Försök att se till att preppa så mycket ni kan innan. Köp inte på er för mycket kläder i prematurstorlek (vi köpte inga så små kläder utan minsta storlek var 50 för oss) utan tänkte att om de skulle komma tidigt så fanns det folk omkring oss som kunde åka och handla kläder.

    Förbered med matlådor i frysen som det går att bara värma i micron för det är inte säkert att ni hinner laga mat ;)

    Våra sov i samma spjälsäng första 3-4 månaderna innan de började störa varandra och behövde varsin säng.

    Vi handlade inte dubbelt upp vad gäller kläder etc om man jämför med de listor som finns för enlingar men så hade vi tvättmaskin i lägenheten och kunde tvätta ofta.

    Förbered möjligheten att kunna vara hemma båda två ett tag i början. Det går genom att ni tar ut föräldraledigt för varsitt barn, dubbeldagar är alltså inte aktuellt. När ni loggar in på FK:s hemsida när barnen finns där, se till att de står som tvillingar (dvs båda namnen i samma namnfält) och inte som två separata barn. Detta så ni lättare har koll på hur många dagar ni har kvar.

    Grattis igen!

Svar på tråden chockad!