• Lilja17

    Otrohet/gravid

    Hejsan

    Igår fick jag reda på att min kompis var gravid med en kille hon träffati5 års tid. De har haft det jätte bra och de älskade varandra. Han är muslim från Kurdistan.

    Hon reda på att han varit gift och har barn med sin släkting. Varit gift i 5 år vad jag vet. Hon är helt förkrossad. Gravid med mannen hon älskade.

    Jag som hennes vän är så förbannad vill slå ihjäl han.

    Vill att hans fru ska veta vad han gjort. Men hittar bara hennes namn på Ratsit men inget nummer. Skyddat nummer och ja det står att de är gifta.

    Hon har rätt att veta vad hennes man gjort. Har bara hennes namn men inget mer.

    Salwa Ismael Khaleel Khaleel. För mig och min kompis är det viktigt att veta att hon också får veta. Han har levt typ med min vän i 5 år och allt. Nu är hon gravid men funderar på abort.

    Men samtidigt har han sårat sin fru också och i den religionen vet jag inte vad som kommer att hända nu. Han är ett svin.

    Hur kan man få tag i hans fru? Han har sagt till henne att hon bor i Kurdistan och att de knappt har kontakt bara via barnen. Men hon är folkbordförd i Sverige på samma adress. Mycket komplicerat allt. Hon är helt knäckt nu.

    Vad skulle ni gjort? Er bästa vän.

    Tacksam för svar


    Anonym
  • Svar på tråden Otrohet/gravid
  • Anonym (Rationell)

    1. Abort
    2. Blocka killens nummer
    3. Gå vidare

    Det är inte hennes ansvar att kontakta nån fru som bor utomlands. 

  • Anonym (Obegripligt)

    Enkelt att säga och håller med till viss del.

    Men hon är förkrossad lättare sagt än gjort.

    Så många år och han ska få gå fri. Men synd om hans fru och framförallt barnen. Hon har rätt att veta när hon en dag kommer hem. Stackars barn inte träffat sin pappa på över ett år han skiter i vilket.

    Tack för svar. Sanningen kommer till slut fram hoppas jag

  • cb65

    Det är väl inget olagligt att ha två fruar om man är muslim.

    Fru ett kanske tar det OK och accepterar nr 2

    Varför skall du se allt med svenska normer

  • Anonym (Obegripligt)

    Vet att dom får ha flera fruar. Inte mitt problem

    Men hur kul är det att vara nummer 2 osv? Får det vara med vem som helst då tänker Jag?

    Han får ha sin fru och allt det där men det är inte ok hur han har gjort. Ingen förtjänar det. Tror hon inte vet att han haft en annan under deras äktenskap. Hur hade du känt dig?

    Men tacksam för alla svar

  • Erizajo
    cb65 skrev 2017-09-20 12:30:29 följande:

    Det är väl inget olagligt att ha två fruar om man är muslim.

    Fru ett kanske tar det OK och accepterar nr 2

    Varför skall du se allt med svenska normer


    Idiot! Vore kanske skillnad om båda kvinnorna vetat om det!
  • Anonym (Obegripligt)

    Vill inte att ni ska bråka kalla andra för elaka saker. Ville bara ha råd angående en nära vän och vad ni skulle gjort.

    Spelar ingen roll vart man kommer ifrån osv. Det är inte ok att behandla en annan människa så. Hon har slösat bort 5 år på en man hon älskar. Nu gravid också.

    Denna man har mage att säga att han älskar henne fortfarande men inte kan skilja sig. Då förlorar han sin heder. Men han har väl redan förlorat den för han har ju varit otrogen i 5 år. Det förstår jag inte men litar inte på honom alls. Vill hon behålla barnet så ska han ta sitt ansvar. Jag som vän tycker hans fru har all rätt att veta vilket svin han är.

  • Kanttant

    Till att börja med så tycker jag inte att det känns helt okej att du lagt ut fruns namn såhär... Skulle råda dig att kontakta moderator och be de redigera bort det.

    I övrigt, ptja ni får väl skicka ett brev till adressen hon står skriven på om ni prompt vill att hon ska veta. Eller helt enkelt åka hem till henne. Annars finns det inte så mycket mer att göra.

    Vad gäller graviditeten så finns det ju en möjlighet att han inte kommer vilja ha något med det hela att göra. Stor sannolikhet att hon blir ensamstående och att han bara bidrar i form av underhåll. Men mer än att din vän har rätt att behålla barnet om hon vill (vilket hon såklart har), så kanske du borde råda henne att tänka över om det verkligen är vad hon vill. Vad händer om han plötsligt bestämmer sig för att han vill vara delaktig och ha vårdnad? Då är hon fast i minst 18 år med en man som vart otrogen mot henne hela deras förhållande. En man som får vara med och bestämma gällande förskola, skola, sjukvård, utlandsresor, uppfostran m.m. Som kan hindra en flytt om din vän någon gång skulle vilja flytta, hindra resa, hindra vaccinering och massor med annat. Barnet kan dessutom komma att bo deltid med denna frun också om hon väljer att stanna hos mannen. Är det en miljö hon vill att barnet ska vistas i, omkring hans släktingar och familj? Eftersom han påstår att det har med heder att göra så finns det ju isåfall uppenbarligen iallafall element av hederskultur inom familjen/släkten. Är det en miljö hon vill att hennes barn ska spendera möjligen 50% av sin tid i, utan att hon själv kan vara med. Påpeka detta för henne, det kanske inte är något hon har funderat på. Vill hon verkligen vara bunden till honom på detta vis?


    Anonym (Obegripligt) skrev 2017-09-20 23:13:06 följande:

    Spelar ingen roll vart man kommer ifrån osv. Det är inte ok att behandla en annan människa så.


    Håller med, men det är ju du själv som ansåg det relevant att dra upp var han kommer ifrån och påpekat det flera gånger i din ts och dina kommentarer. Varför ens dra upp det då? Finns folk som är svin och som lever dubbelliv i flera år. Varje dag finns det trådar här på FL om människor som upptäckt att deras partner har vart otrogen, ibland under en väldigt lång tid.
  • Anonym (TP)

    Absolut inte ok. Men sanningen kommer alltid fram..

    En annan sak som inte är okej, det är att hänga ut hennes namn här! Hon har väl ändå inget gjort?

    Och ja, hon kanske hae flyttat hem med barnen. Men står skriven i Sverige än?

    I många länder, kulturer och religoner skiljer man sig inte lika enkelt.

    Bästa är nog att lugna ner sig. Smälta allt.

    Boka en tid hos en kurator för din vän, finns både hos BM och Abortmottagningen. Låt henne prata med någon som ej påverkar henne.

    Hon får prata med pappan.

    Vad du som vän ska göra? Stötta henne i det hon beslutar sig för, överväga för och nackdelar med henne.

  • jagärjagvemärdu

    Gå dit och knacka på. Vem är frun? Mannen i fråga är ju 29 år, är frun 19 år? Gå med i gruppen Pink Room så ska du se att folk hittar hennes nummer.

  • Atmajyoti17

    Jag arbetar med hedersrelaterat förtryck och jag skulle inte döma honom rakt av. Det är mkt möjligt att han varit tvångsgift med kusinen och inte vetat hur han ska gå tillväga då detta är förbjudet och omgivet v skam och tabu både för honom och hela släkten

  • jagärjagvemärdu
    Atmajyoti17 skrev 2017-09-22 11:42:01 följande:

    Jag arbetar med hedersrelaterat förtryck och jag skulle inte döma honom rakt av. Det är mkt möjligt att han varit tvångsgift med kusinen och inte vetat hur han ska gå tillväga då detta är förbjudet och omgivet v skam och tabu både för honom och hela släkten


    Varför skulle ha då vara gift med en man?
  • Anonym (Obegripligt)

    Tack för svar Alla!

    Har kollat upp han nu lite själv efter allt. Han är gift kollade på Ratsit. Hans fru är 29 år och de bor ihop fast det är 7 personer på adressen som jag inte känner till. Kanske är dumt av mig men vill veta allt om honom varför han gjorde detta mot min vän. Kanske aldrig få reda på sanningen ändå.

    Jag vill heller inte döma folk utan att ta reda på sanningen. Men har försökt att prata med honom och min kompis. Han vägrar prata om henne och barnen. Visar inga bilder eller vet ej namn. Fått söka på Ratsit som sagt. Han vägrar prata om dom bara säger att han älskar min kompis men kan inte skilja sig pga hedern.

    Jag förstår inte honom alls hur kan han göra så? Om han nu mot alla odds skulle älska min kompis men kan inte skilja sig. Han säger att han förlorar sin heder och sina barn då. Det kan vara tvångsgifte. Men det kommer han aldrig att erkänna. Min kompis och han hade träffats innan han gifte sig. Jag förstår ingenting detta. Ljuger han så är han ett svin mm. Men om det e tvångsgifte vad gör man Då? Vad kan en man göra om han blivit tvingad till detta men älskar en annan?

  • Anonym (Obegripligt)
    Atmajyoti17 skrev 2017-09-22 11:42:01 följande:

    Jag arbetar med hedersrelaterat förtryck och jag skulle inte döma honom rakt av. Det är mkt möjligt att han varit tvångsgift med kusinen och inte vetat hur han ska gå tillväga då detta är förbjudet och omgivet v skam och tabu både för honom och hela släkten


    Så det kan vara tvångsgifte? Nåt känns inte alls rätt. Han och min vän har varit ihop eller känt varandra i 6 år. Allt har varit bra och man kunde verkligen se att han älskade henne. Hon har ju berättat för mig. Han vill aldrig vara utan henne. När jag har pratat med honom så vägrar han prata om sin fru och barn. Han blir arg och han älskar inte henne. Han blir så arg när jag sagt nu får ni kompis hitta nån annan om du inte kan skilja dig. Han vill inte att hon ska vara med nån annan. Vill bara veta sanningen för vill inte döma honom om det nu är ett tvångsgifte. När han är med min vän är han världens lyckligaste man. Men så fort vi försöker prata om hans fru och familj då svartnar allt. Kan han skilja sig eller är det helt kört? Han är egentligen tror jag en fin man men han är inte lycklig.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2017-09-28 22:36:41 följande:

    Så det kan vara tvångsgifte? Nåt känns inte alls rätt. Han och min vän har varit ihop eller känt varandra i 6 år. Allt har varit bra och man kunde verkligen se att han älskade henne. Hon har ju berättat för mig. Han vill aldrig vara utan henne. När jag har pratat med honom så vägrar han prata om sin fru och barn. Han blir arg och han älskar inte henne. Han blir så arg när jag sagt nu får ni kompis hitta nån annan om du inte kan skilja dig. Han vill inte att hon ska vara med nån annan. Vill bara veta sanningen för vill inte döma honom om det nu är ett tvångsgifte. När han är med min vän är han världens lyckligaste man. Men så fort vi försöker prata om hans fru och familj då svartnar allt. Kan han skilja sig eller är det helt kört? Han är egentligen tror jag en fin man men han är inte lycklig.


    Men alltså, oavsett - han har undanhållit i sex år att han har vart gift och har fru? Varför vill din vän ens fortsätta vara med honom? Oavsett anledning varför han inte går ifrån frun så har han i sex (eller fem?) undanhållit detta för den han tydligen säger sig älska.
  • Anonym (Man)

    Varför vill man skaffa barn med en man som lever i en hederskultur med tvångsgiftemål? Är det den sortens släktingar man vill att ens barn ska få? Hur tänker man då?

Svar på tråden Otrohet/gravid